Rijksvoorlichtingsdienst

Truck van de Toekomst maakt vrachtauto's zuiniger

Vrachtwagens kunnen al in de komende jaren een stuk zuiniger worden door de inzet van nieuwe techniek. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft 6 miljoen euro beschikbaar gesteld in het plan "Truck van de Toekomst" om de werking van deze technologieën te stimuleren. De verwachting is dat dit plan in 2020 3 procent brandstofbesparing mogelijk kan maken.

Vervoerders zijn nog terughoudend bij het gebruiken van besparingsmogelijkheden in het vrachtverkeer. Het is nu te vaak onduidelijkheid of een investering écht effect heeft, betrouwbaar is en op tijd wordt terugverdiend. Het plan "Truck van de Toekomst" moet deze onduidelijkheden doorbreken. Waardoor de drempel om zuinige technieken in te zetten wordt verlaagd.

Er worden demonstratieprojecten opgezet waarbij zuinige innovaties in de praktijk worden getest. De eerste vrachtauto's in deze projecten rijden in de eerste helft van 2011. Om de resultaten ervan met de sector te delen wordt in de komende maanden een Kennisloket Truck van de Toekomst opgezet. Hierdoor kan de hele sector profiteren van de opgedane kennis.

Het plan van aanpak rust op vijf pijlers om brandstofbesparing en CO2-reductie in het goederenvervoer over de weg te realiseren:


1. aandrijving efficiënter maken, de aerodynamica te verbeteren en de rolweerstand te verlagen


2. biobrandstoffen en andere alternatieven voor diesel


3. gedrag (rijgedrag, aankoopgedrag en exploitatiegedrag)


4. overige voertuiggerichte opties (zoals innovatieve koelsystemen)


5. verbeterde logistiek, infrastructuur en ruimtelijke ordening (hiertoe zijn het Platform Duurzame Logistiek en het Topinstituut Logistiek en de Supply Chain Campus reeds opgericht)

Het plan past in de ambitie van het kabinet en de sector om verkeer en vervoer te verduurzamen. Hierover hebben de sector en overheid in december 2008 afspraken gemaakt in het Sectorakkoord 'Duurzaamheid in beweging'. Eerdere bouwstenen waren onder andere het Plan van Aanpak Elektrisch Rijden en stimuleringsprogramma's voor innovatieve bussen en het rijden op waterstof.

Uit de evaluatie van het kabinetsprogramma Schoon en Zuinig blijkt dat de verduurzaming van het goederenvervoer nog achter blijft bij die van het personenvervoer. De sector en de overheid willen hier iets aan doen. Het wordt steeds duidelijker dat duurzaamheid ook kansen biedt aan het bedrijfsleven: een offensief klimaat- en energiebeleid van de overheid daagt Nederlandse bedrijven uit tot het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten waarmee zij (internationaal) koplopervoordelen kunnen behalen.