Ingezonden persbericht

()

www.deloitte.nl
Persbericht

Markt dwingt schadeverzekeraar tot keuzes

Rotterdam, 25 juni 2010 - Succesvolle verzekeraars in 2020 blijken verzekeraars die wendbaar zijn en snel hebben ingespeeld op trends in de markt. De kleine schadeverzekeraars kunnen daarbij de komende tien jaar hun marktaandeel aanzienlijk vergroten. Ook grote spelers die niet met hun merknaam zichtbaar zijn, maar hun producten aanbieden via bijvoorbeeld grote retailers hebben zicht op groei. De markt voor grote spelers die vanuit eigen merknaam opereren lijkt verzadigd. Dit blijkt uit een studie van Deloitte in samenwerking met Aquila.

De kleinere schadeverzekeraars tonen zich goed in staat adequaat en snel in te spelen op de veranderende markt. "Vanzelfsprekend is dit niet het enige aspect dat de kleinere schadeverzekeraars een voorsprong geeft", aldus Leon Veenhuijzen, director bij Deloitte en specialist op het gebied van verzekeringen. "Kleinere verzekeraars zijn zeer flexibel en zijn snel met hun productontwikkeling. Ze ontwikkelen niet steeds opnieuw producten maar stellen nieuwe producten samen met bestaande standaardcomponenten".

Een ander belangrijk aspect is klantenbinding. Ook hier scoren de kleinere verzekeraars meer punten aangezien zij in veel gevallen duidelijke keuzes durven maken. Een specifieke doelgroep,- regio,- of productbenadering biedt de mogelijkheid tot het binden van klanten. Gezien hun kennis van de klant zullen zij sneller en beter in staat zijn op de specifieke behoefte van die klant in te spelen.

Grotere schadeverzekeraars zullen vooral succesvol zijn als ze hun producten aanbieden onder het label van de opkomende distributiepartijen, als retailers, hypotheekwinkels en banken. Zij moeten dan richting 2020 gaan excelleren in het uiterst efficiënt inrichten van hun administratie en schadeafhandeling. "Ze laten de distributie in handen van andere partijen" zo zegt Michel Schöpgens, algemeen directeur van Aquila en leverancier van innovatieve oplossingen voor de verzekeringsmarkt. "Partijen die gaan opereren via deze distributiekanalen dienen hun zaken (met name de administratie) goed op orde te hebben. Of ze laten de administratie over aan een specialist en gaan puur en alleen optreden als risicodrager".

Ten slotte blijkt uit de studie dat voor schadeverzekeraars die met "traditionele" tussenpersonen werken weinig toekomst is. De rol van tussenpersonen is al jaren dalende en zal de komende jaren verder afnemen. "Tussenpersonen moeten het hebben van hun adviesfunctie en bij schadeverzekering is straks geen adviesrol meer weggelegd", aldus Veenhuijzen. "De klant kan dat zelf, ondersteunt door internet en de social media".
---

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht