Fenedex

"Beperkt gevolg stijging yuan"

25 juni 2010

Een geleidelijke opwaardering van de yuan heeft geen grote gevolgen voor het Nederlandse bedrijfsleven. Dat verwacht directeur Frank Hauwert van exportorganisatie Fenedex. 'Individuele ondernemingen kunnen er voor- of nadeel van ondervinden. Maar macro-economisch zal het voor Nederland niet zo veel betekenen', aldus Hauwert.

De directeur van Fenedex zegt dat de export vanuit Nederland naar China profijt kan trekken van een duurdere yuan en stijgende koopkracht onder de Chinezen. 'Maar Nederlandse handelsbedrijven die goederen uit China importeren en die op de Nederlandse en Europese markt afzetten, zullen een nadeel ondervinden. Hun inkoop wordt duurder.'

Bedrijven die 'outsourcen' in China, mede om de productiekosten in Nederland van (export)producten te verminderen, zullen hun kosten zien stijgen. Maar voor ondernemingen die geen activiteiten in China uitbesteden en het van hun eigen efficiënte productie in Nederland/Europa moeten hebben, geldt weer een voordeel op de concurrenten die wel in China outsourcen, meent Hauwert. 'Maar in welke mate het voor- of nadeel zal uitpakken, hangt sterk af van de stijging van de yuan ten opzichte van de euro.'

Die stijging bedroeg de afgelopen maanden circa 15% en was daarmee veel groter dan de waardestijging van 21% van de yuan tussen 2005 en 2008. Dat verklaart volgens waarnemers ook dat de druk om de yuan te appreciëren de laatste maanden vooral uit de VS kwam en minder dan voorheen uit Europa.

Voor het industriële bedrijf Hyva uit Alphen aan den Rijn, dat wereldwijd in China de belangrijkste afzetmarkt heeft, maakt de koers van de yuan niet zo veel uit. Directievoorzitter Louwrens Dijkstra: 'Hyva China is een lokaal bedrijf met kosten en opbrengsten in de yuan. Een sterkere yuan kan zelfs goed zijn voor onze geconsolideerde omzet in euro's. Een sterkere yuan maakt de export wel duurder vanuit China en daardoor treedt verlies van concurrentiekracht op. Maar omdat wij in China bijna geheel voor de Chinese markt produceren, geldt dat voor ons niet.'

Toch adviseert de ceo van de producent van kranen, trucks, huisvuilwagens en kiepers Nederlandse bedrijven die in China actief willen worden, te werken aan een valutastrategie. 'De yuan is een zeer volatiele munt ten opzichte van de euro. Dat komt vooral door de volatiliteit tussen de dollar en de euro, zolang de yuan aan de dollar gekoppeld is.'

Voor bedrijven kan die volatiliteit vervelend. zijn. Directeur Hauwert van Fenedex: 'Die fluctuaties zijn exporteurs een doorn in het oog. Die onzekerheid maakt het calculeren en het afsluiten van transacties lastiger.'

Handelsonderneming Ferm uit Zwolle laat elektrisch gereedschap, bijvoorbeeld boor- en schuurmachines, produceren in China. Vervolgens wordt circa 10% geëxporteerd naar doe-het-zelfzaken in Nederland. De overige 90% gaat naar soortgelijke afnemers in Europese landen en elders.

'De yuanproblematiek heeft onze aandacht', zegt algemeen directeur Tineke Bakker-van Ingen. 'Een duurdere yuan betekent hogere kosten voor ons. Maar omdat circa 80% van de productie van gereedschappen in China plaatsvindt, stijgen ook bij bijna alle concurrenten de prijzen.' Wel probeert Ferm aan valutabeheer en risicospreiding te doen. 'Sommige fabrikanten betalen we in euro's, andere in dollars.'
*


__________