Senternovem

28-06-2010 |

Elektrische auto in de versnelling

Elektrische auto's: in 2009 werd er veel over gepraat, maar waren ze er nog nauwelijks. Anno 2010 starten - ondersteund door de Nederlandse overheid en Europese Commissie - diverse praktijkproeven, doen nieuwe modellen hun intrede op de markt en wordt hard gewerkt aan het verbeteren van de technieken die de elektrische auto in beweging brengen.

Sommigen voorspellen dat op de Nederlandse wegen in 2020 ruim 1 miljoen elektrische auto's rondrijden. Volgens Richard Smokers, strategisch adviseur Sustainable Mobility van TNO, is dit te optimistisch: "Een kwart miljoen is al ambitieus, maar in principe haalbaar."

De TNO-adviseur wil niet focussen op dit aantal: het gaat hem om het bereiken van gestelde doelen op de langere termijn. "Om klimaatverandering binnen de perken te houden moeten de geïndustrialiseerde landen halverwege deze eeuw hun CO2-emissies hebben gereduceerd met 80 tot 90% ten opzichte van 1990. Elektrische voertuigen vormen een belangrijke onderdeel om deze reductie te bereiken."

"Wellicht lijkt 2050 ver weg", schetst Smokers, "maar om over 40 jaar een duurzaam transportsysteem te hebben gerealiseerd, moeten we nu al beginnen met het creëren van een markt voor duurzame voertuigen. Marktvraag en groeiende productieaantallen zorgen voor de benodigde kostenreductie en productverbeteringen. En voor investering in infrastructuur."

Informatiedagen PPP's in Brussel Op 8 juli organiseert de Europese Commissie een informatiedag in Brussel over het PPP Future Internet. Op 9 juli is er een informatiedag over de andere drie PPPs; namelijk Green Cars, Factories of the Future en Energy Efficient Buildings. Op de website van de Europese Commissie vindt u meer informatie en kunt u zich aanmelden voor deelname.

Op 8 juli organiseert EG-Liaison een borrel vooruitlopend op het event van 9 juli. Meer weten? Bekijk onze website.

Tijd voor actie
Hierom ondersteunt de Europese Commissie met het Public Private Partnership European Green Cars Initiative onderzoek naar toekomstige voertuigtechnologie; een programma dat kennisuitwisseling tussen praktijkproeven en programma's in verschillende landen stimuleert. Dit initiatief - dat via het Zevende Kaderprogramma wordt uitgevoerd - is in nauwe samenwerking met de Europese auto-industrie tot stand gekomen en heeft een omvang van 500 miljoen euro.

Naast onderzoek naar de nieuwe generatie elektrische auto's, financiert dit programma ook onderzoek op onder andere het gebied van dieselmotoren, alternatieve brandstoffen en logistiek. Deze zomer publiceert de Europese Commissie een nieuwe serie oproepen met een totale omvang van circa 90 miljoen euro.

Proeftuinen
Om de ontwikkeling van beschikbare technieken te versnellen, is naast onderzoek en ontwikkeling vooral praktijkervaring nodig. Vanuit het Plan van Aanpak Elektrisch Rijden, dat wordt ondersteunt door de Nederlandse overheid, worden tien proeftuinen gestart. Dit plan voorziet ook in financiering van R&D, stimulering van de aanleg van infrastructuur en subsidies voor launching customers. Richard Smokers: "TNO is betrokken bij drie proeftuinprojecten en twee automotive-ondersteunende HTAS-projecten (link naar www.htas.nl.) waarin nieuwe technologie wordt ontwikkeld."

Maria van der Hoeven met Elektrische auto
Hot
Ook op stad- en regioniveau zijn elektrische auto's een hot-item en worden diverse programma's ontwikkeld. "Zo wil de gemeente Amsterdam in 2015 in de binnenstad - met het oog op de luchtkwaliteitdoelstellingen
- 10.000 elektrische auto's hebben rijden", aldus Smokers. "Hiervoor komen diverse subsidies beschikbaar en wordt er bij elke koper in de buurt een oplaadpunt geïnstalleerd." TNO berekende voor Amsterdam hoeveel elektrische auto's er nodig zijn om een significante verbetering van luchtkwaliteit te bereiken.

Het zal nog wel even duren voordat de elektrische auto in de startblokken staat voor de massamarkt. Juist deze tijdspanne ziet de TNO-adviseur als een uitdaging. Volgens Smokers zal het niet eenvoudig zijn om de aandacht van alle betrokken stakeholders zo lang vast te houden. "Juist daarom is consistent beleid belangrijk. En kunnen early adopters met doorzettingsvermogen het verschil maken. In de tussentijd helpen zichtbare projecten om consumenten en bedrijven te laten wennen aan het idee dat hun toekomstige auto niet meer op benzine of diesel rijdt."
Wijzigingsdatum |

28-06-2010