Dienstenbond CNV

Nieuws

20 juni 2010

'Slimmer werken is meer dan bier verkopen met oranje jurkjes'

Deze uitspraak deed minister Donner op het 4 jaarlijkse congres van CNV Dienstenbond dat op 17 juni plaats vond in Noordwijkerhout en dat als titel had `Slim werk in uitvoering'.

Op het congres van CNV Dienstenbond vergeleek Donner de Nederlandse werknemer anno 2010 met de Batavieren die aan het begin van onze jaartelling in ons land leefden. Het verschil is dat wij veel innovatiever zijn. De Batavieren voeren de Rijn af in zelfgehakte en uitgeholde boomstammen. Ze dronken liters zelfgemaakt bier en raakten hun vrouwen kwijt tijdens zelfbedachte dobbelspelletjes. (Of wonnen een nieuwe.) De moderne werknemer vaart de rivieren af in gemotoriseerde boten. Technische innovatie, aldus Donner. Hij drinkt nog steeds bier, maar verkoopt er oranje jurkjes bij. Slim werken, volgens de minister. En hij werpt nog steeds met dobbelstenen, maar het inzetten van zijn vrouw heeft hij wel afgeleerd. Sociale innovatie, aldus Donner. Hoewel de vergelijkingen natuurlijk vooral grappig bedoeld zijn, gaf de minister tijdens zijn toespraak op het daarmee wel aan hoe belangrijk hij het vindt dat Nederlandse bedrijven slim werken hoog op de agenda zetten. En dat slim werken natuurlijk wel meer is dan bier verkopen met oranje jurkjes erbij, moge duidelijk zijn.

Fileprobleem
Slimmer werken en sociale innovatie zijn overigens twee verschillende dingen, die wel nauw met elkaar verbonden zijn. Slimmer werken betekent verbeteringen doorvoeren in een werkwijze waardoor je hetzelfde werk doelmatiger, sneller en met minder inspanning kan verrichten. Sociale innovatie heeft te maken met de verandering van perceptie op bepaalde vraagstukken. Donner noemde in zijn toespraak het fileprobleem als een mooie illustratie van wat sociale innovatie nu eigenlijk is. Volgens hem zijn files mede een probleem omdat je er in je eigen tijd in staat. Zou het woon-werkverkeer arbeidstijd worden, dan sta je voortaan in de tijd van je baas in de file. Werkgevers zullen dan maatregelen nemen die nu nog moeilijk haalbaar lijken, zoals collectief vervoer, flexibele werktijden, extra-betaalde verkeersstrook enzovoorts, aldus Donner.

Maar sociaal innoveren kan ook op bedrijfsniveau. Op dit moment is een belangrijk deel van het succes van ondernemingen zelfs afhankelijk van innovaties. Dat kunnen grote, revolutionaire of technologische innovaties zijn, maar ook kleine vernieuwingen die het werk zelf prettiger maken. Innovaties beginnen met ideeën die opborrelen in de hoofden van mensen, bijvoorbeeld doordat ze tegen knelpunten in hun werk aanlopen. Ze bespreken die met collega's en andere bekenden en zoeken samen naar oplossingen. Goede oplossingen worden vervolgens geïmplementeerd in het werk.

Niet vanzelf
Dit genoemde proces gaat niet vanzelf. Voordat dit soort vormen van sociale innovatie goed van de grond kunnen komen, zal er in de organisatie zelf sprake moeten zijn van een innovatieklimaat dat dit stimuleert. Medewerkers die waardering krijgen voor innovatief gedrag, voelen zich aangemoedigd om met meer nieuwe ideeën en voorstellen te komen. De organisatie waardeert immers hun kennis en professionaliteit. Zowel de organisatie als de werknemer profiteren daarvan; het versterkt de concurrentiekracht en het vergroot het werkplezier. Aan de andere kant, als sociale innovatie niet wordt gewaardeerd of zelfs wordt tegengewerkt, verdwijnt het plezier in werk langzaam maar zeker. Dat zal zich uiten in een lagere productiviteit van de werknemer en dus van het bedrijf.

Onderzoek
In de aanloop naar zijn congres, voerde CNV Dienstenbond onder leden een uitgebreid onderzoek uit om na te gaan hoe zij het innovatieklimaat beleven in de ondernemingen waarin zij werkzaam zijn. Ongeveer 32% van de bijna duizend respondenten (allemaal leden van CNV Dienstenbond) ervaart een uitgesproken positief innovatieklimaat in zijn of haar eigen bedrijf. Voor deze groep is daarmee aan een minimale randvoorwaarde voldaan om sociale innovatie goed van de grond te kunnen laten komen. Een betrekkelijk laag percentage (9%) ervaart daarentegen een uitgesproken negatief innovatieklimaat.
Er bestaan duidelijke verschillen tussen de verschillende sectoren. In de financiële dienstverlening en technische groothandel beleeft men een positiever innovatieklimaat dan gemiddeld. De kans dat sociale innovatie in deze sectoren van de grond komt is dan ook groter dan in andere sectoren. Aan de andere kant kennen branches als supermarkten en beveiliging naar beleving een gemiddeld minder positief innovatieklimaat. Dit is uiteraard geen oordeel over individuele bedrijven. Het geeft wel aan dat in deze branches de kans op succesvolle sociale innovatie lager is dan in andere sectoren.

Discussie
Naar aanleiding van de resultaten van het onderzoek -dat CNV Dienstenbond op deze congresdag presenteerde-, ontspon zich in de ochtenduren een forumdiscussie tussen een aantal prominente werkgevers, aangevuld met de kersverse voorzitter van de CNV Vakcentrale -Jaap Smit- en Aukje Nauta, bijzonder hoogleraar aan de Faculteit der Maatschappij- en Gedragswetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. De werkgevers erkenden stuk voor stuk het belang van sociale vernieuwing en slimmer werken, al moesten ze ook toegeven dat het in de ene sector makkelijker te verwezenlijken valt dan in de andere.
Op de vraag hoe je slimmer werken in je eigen bedrijf kan vormgeven, werd gepoogd een antwoord te geven in de vier workshops die tijdens het middagdeel van het congres op het programma stonden.

Steun leidinggevende
Wat verder opvalt in het onderzoek is dat de vereiste steun van direct leidinggevenden, die nodig is bij het ontwikkelen en uitwerken van eigen ideeën, nagenoeg in alle sectoren ontbreekt. Het is een belangrijke constatering die innovatief gedrag frustreert. Volgens CNV Dienstenbond illustreert dit wellicht de bekende situatie, waarin iemand die iets voorstelt, direct verantwoordelijk gemaakt wordt voor de uitvoering. Zonder dat daarbij gekeken naar wat iemand nodig heeft en wie hem daarbij kan helpen. Dan neemt de bereidheid om met nieuwe ideeën te komen snel af.

Zie voor meer informatie over het onderzoek van CNV Dienstenbond hier.

Lees de volledige toespaak van minister Donner hier.