Gemeente Nijmegen

Ondernemersklimaat Nijmegen ontwikkelt positief

Het ondernemersklimaat in Nijmegen is de laatste vier jaar verbeterd. Dit blijkt uit een landelijk onderzoek onder de 32 grootste gemeenten van Nederland. Het onderzoek richtte zich op de vraag hoe ondernemers denken over indicatoren in hun gemeente als beschikbare ruimte, parkeermogelijkheden, bereikbaarheid, veiligheid van de omgeving van bedrijfspanden, mogelijkheden en voorzieningen voor starters, kwaliteit van het gemeentelijk beleid en kwaliteit van de dienstverlening. Nijmegen scoort op alle fronten beter dan in 2005. In het geheel van landelijke ontwikkelingen neemt Nijmegen een middenpositie in.

De waardering onder ondernemers voor het ondernemingsklimaat van Nijmegen neemt toe. De derde `Benchmark Gemeentelijk Ondernemingsklimaat' van het Ministerie van Economische Zaken laat voor het gemiddelde oordeel van de ondernemers in Nijmegen een stijging zien van 6,2 in 2005 naar 6,4 in 2009. Het gemiddelde van alle steden is toegenomen van 6,5 naar 6.8

Ondernemers in Nijmegen oordelen veel positiever over inspanningen van stadsbestuur en de gemeentelijke organisatie op economisch gebied. Nijmegen noteert een stijging van 5.6 naar 6.4 van het gemiddelde rapportcijfer voor dienstverlening, duidelijkheid over het economisch beleid en regelgeving en de mate van aandacht voor verbetering van het ondernemersklimaat. Wethouder economie Bert Jeene hierover: "De gemeente heeft zich goed verbeterd. Tegelijkertijd laat het onderzoek zien dat we nog beter kunnen. Dat moeten we ook doen. Een zeven is ons streven voor een volgende stap voorwaarts."

Als het gaat om fysieke componenten en infrastructuur, vinden ondernemers vooral bereikbaarheid en parkeren belangrijk. Nijmegen scoorde hierop in 2005 nog een magere 5.7, maar verbeterde zich naar 6.7 in 2009. Van de bedrijven met verhuisplannen geeft meer dan de helft aan, dat voldoende ruimte een belangrijke reden is om het bedrijf te verplaatsen naar een andere locatie. Bereikbaarheid met de auto, parkeren en de kwaliteit van de openbare ruimte zijn drie relatief belangrijke vestigingsfactoren. Op deze punten verbeterde Nijmegen zich van gemiddeld 6.3 naar 6.8.

Bert Jeene: "Maar er is meer. De komende jaren willen we nog meer gebruik maken van de sterke punten van Nijmegen: de hoogopgeleide bevolking, de top-kennisinstellingen, de innovatieve bedrijven, de gunstige ligging zowel aan de Waal als tussen Randstad en het Duitse achterland, de groene woonomgeving, het historische erfgoed en het bruisende karakter van de stad met culturele activiteiten. Om het imago van Nijmegen te verbeteren verlagen we de lokale lasten voor bedrijven".

In 2005 hebben het rijk en de grote steden in Nederland een overeenkomst gesloten over de verbetering van het ondernemersklimaat. Het ministerie van Economische Zaken heeft de benchmark opgezet om inzichtelijk te maken hoe ondernemers denken over het ondernemingsklimaat in hun gemeente. Het onderzoek is behalve in 2009 twee keer eerder uitgevoerd, in 2005 en in 2007. Daarbij is gekeken naar onder meer het aanbod van publieke diensten (zorg, welzijn, onderwijs); de veiligheid in de bedrijfsomgeving; het lokale economisch beleid; het ruimtelijk beleid; de dienstverlening en vergunningverlening en het parkeer- en vervoerbeleid. Samen met deze derde meting geven de resultaten een beeld van de ontwikkeling in de afgelopen vier jaar. De benchmark geeft de resultaten ook per stad weer zodat gemeenten een beeld krijgen van landelijke trends.

Meer informatie:

* Benchmark Ondernemersklimaat Nijmegen 2010