Gemeente Utrecht

2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
73 Vragen van de heer P.E.J. Werensteijn
(ingediend op 4 juni 2010
en antwoorden door het college verzonden op 29 juni 2010)

Afgelopen dinsdagavond belde een inwoner van de gemeente Utrecht (namelijk de indiener van de vragen) naar de politie. Hij kreeg de politiemeldkamer aan de telefoon en vertelde dat hij op dat moment in Zuilen achter twee wegrennende jongens aanfietste die hard bij een auto vandaan rende waarop op dat moment net het autoalarm was afgegaan. Al achter de jongens aan fietsend om zijn burgerplicht te doen, hoorde hij van de medewerker van de politiemeldkamer dat er geen beschikbare voertuigen/eenheden waren om de melding op te pakken. Deze melding, namelijk die van een verdachte situatie of een mogelijke heterdaad autokraak, krijgt normaal gesproken de prioriteit 1 klasse. Een prioriteit 1 klasse melding houdt in dat een politiewagen binnen 10 minuten ter plaatse moet zijn. Daarom stelt Trots op Nederland de volgende vragen hierover:


1. Op het moment dat een melding niet aangenomen wordt door de politiemeldkamer in verband met drukte, of het niet ter beschikking hebben van personeel op straat, wordt dit dan geregistreerd? Zo nee, waarom niet?

Ja, alle meldingen worden in het systeem GMS (geïntegreerd meldkamersysteem) opgenomen; zowel degene waarop inzet plaats vindt als degene waarop geen inzet plaats vindt. Daarnaast wordt het telefoon- en berichtenverkeer opgenomen. Ook van het gesprek tussen de meldkamermedewerker en de heer Werensteijn bestaat een geluidsopname. Hieruit blijkt o.a. dat het op het moment van de melding bijzonder druk was; er waren op dat moment geen eenheden vrij en het was op dat moment ook niet mogelijk een eenheid in de buurt snel vrij te maken van een melding met een lagere prioriteit. Dat komt een enkele keer voor (zie antwoord op de volgende vraag).


2. Indien registratie plaatsvindt kan er dan aangegeven worden hoe vaak prioriteit 1 en 2 meldingen niet aangenomen en uitgezet worden omdat er geen personeel op straat beschikbaar is?

In de regio Utrecht zijn in de maanden januari t/m mei 2010 in totaal 9174 prio 1 meldingen aangenomen, waarvan 3 meldingen niet uitgezet zijn in verband met onvoldoende capaciteit. In dezelfde periode zijn er 39.347 prio 2 meldingen aangenomen, waarvan 363 meldingen niet uitgezet zijn in verband met onvoldoende capaciteit.


3. Indien er registratie plaatsvindt worden deze cijfers dan ook gebruikt in de onderhandelingen met het ministerie van binnenlandse zaken om aan te tonen dat het Utrechtse politiekorps eventueel niet op gewenste sterkte is?

De sterkte van de regionale politiekorpsen vloeit voort uit de zogenaamde "budget verdeelsystematiek" (BVS) die door het ministerie van Binnenlande Zaken wordt gehanteerd. Bij deze verdeelsystematiek worden zowel omgevingskenmerken als het werkaanbod (inclusief meldingen) betrokken.

Uit bovenstaande casus blijkt dat het voor kan komen dat er geen capaciteit is om politiepersoneel naar een binnenkomende melding te sturen. Dit kan natuurlijk voorkomen maar moet tot een minimum beperkt worden. Tot onze verbazing vernam Trots op Nederland vandaag op de site van RTV Utrecht (http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/241891) dat het politiekorps wel capaciteit heeft om 3 man personeel naar het WK in Zuid-Afrika te sturen. Dit is natuurlijk heel leuk voor de betrokken agenten maar Trots op Nederland zet zijn vraagtekens of dat dit wel tot de taak van de Nederlandse politie behoort. In een radio interview over de uitzending naar Zuid-Afrika verteld een van de 3 betrokken agenten wat het doel is van de uitzending, namelijk: "In Zuid-Afrika zijn wij een intermediair of schakel tussen de lokale politie en de supporter, als Nederlandse supporters vragen hebben of in de problemen komen kunnen ze naar ons toe komen, etc." Daarnaast wordt duidelijk uit het interview dat de politie geen bevoegdheden heeft in Zuid-Afrika. Daarover hebben wij de volgende vragen:


4. Is er een wettelijke of internationale verplichting om politiepersoneel naar het wereldkampioenschap voetbal te sturen?

Internationale ondersteuning vindt plaats op verzoek van het organiserende land en is inmiddels goed gebruik geworden. Ook Nederland ontvangt bij internationale wedstrijden buitenlandse collega's die optreden als adviseur voor de lokale politie en de eigen supportersgroepen in de gaten houden. Dergelijke verzoeken komen binnen bij BZK. Zoals geregeld in het beleidskader voetbal wordt de uitvoering hiervan opgedragen aan het CIV (Centraal Informatiepunt Voetbalvandalisme).


5. Wie betaalt de reis, het onderkomen, de gemaakte uren in Zuid-Afrika van de politieagenten?

Internationaal is afgesproken dat het organiserend land de kosten van het onderkomen, voeding en transport in het land zelf voor zijn rekening neemt. De normale werkuren komen voor rekening van de regio. De over- en meeruren die gemaakt worden, de reiskosten van en naar het betreffende land komen voor rekening van BZK. Hiervoor is een aparte financiering.


6. Als de uren van de betrokken politieagenten door iemand anders dan het Utrechtse korps betaald worden, worden de uren die de politieagenten dan niet op straat kunnen zijn en waarvoor deze uren ook eigenlijk bedoeld zijn dan ook door die instantie vergoed?

Zie het antwoord op vraag 5.


7. Is het college net als Trots op Nederland van mening dat het omschreven doel zoals de agent dat in het interview verwoordt, behoord tot de taakstelling van het aanwezige ambassade personeel in Zuid-Afrika en dat het inzenden van Nederlandse agenten voor het WK dan ook geen taak is van/voor de Nederlandse politie?

Ook bij internationaal voetbal is net als in het dagelijks werk van de politie kennen en gekend worden van belang. In het team van spotters zitten daarom politiemensen uit diverse regio's die zich in de eigen regio ook bezig houden met voetbalvandalisme. Primair doel is dus mensen uit de anonimiteit halen. Daarnaast optreden als intermediair tussen de lokale politie en de supporters. Vertellen wat de do's en de dont's zijn. Ook ondersteuning verlenen aan de lokale politie bij problemen met Nederlandse supporters. De ambassade of het personeel van buitenlandse zaken is niet op de hoogte van de specifieke problemen met supporters. Specialisme is hiervoor vereist.


8. Is het college het met Trots op Nederland eens dat als er niet genoeg ambassade personeel is om de genoemde taken te vervullen dat deze dan door buitenlandse zaken geregeld moeten worden?

Zie het antwoord op vraag 7.


9. Hoe vind het college dat het niet kunnen inzetten van personeel op meldingen en het uitzenden van politieagenten naar het WK voetbal zich tot elkaar verhouden?

In Utrecht stad is een minimale veiligheidsstrekte afgespoken. De veiligheidssterkte wordt gewaarborgd door een vastgestelde minimum bezetting die beschikbaar is voor de incidentafhandeling. Hieraan voldoet het district Utrecht stad.


10. Is het mogelijk dat doordat 3 fulltimers 3 of 4 weken (max. 360 uur capaciteit) niet beschikbaar zijn op de Utrechtse straten dat meldingen niet opgevolgd kunnen worden?

De politie voldoet aan haar veiligheidssterkte. Zie antwoord vraag 9. Het gaat niet alleen om politiemensen uit Utrecht. Twee van de uitgezonden politiemensen zijn van het CIV, een landelijk politieorgaan dat gehuisvest is in Utrecht. Deze mensen staan verder los van het Korps Utrecht. Eén van de uitgezonden politieambtenaren is afkomstig van de politie Utrecht. Ook andere regionale korpsen leveren medewerkers voor het detachement dat uitgezonden is naar Zuid Afrika.

---- --