MEDEDELING van het FAVV

29/06/2010 14:40

FAVV-AFSCA

Persvoorstelling van het activiteitenverslag 2009

Het Voedselagentschap (FAVV) stelt vandaag zijn jaarverslag over 2009 voor aan de pers.

Hoewel de consument over het algemeen best vertrouwen mag hebben in de hem aangeboden levensmiddelen blijven de horeca en de distributie toch nog zwakke schakels.

De 556 inspecteurs en controleurs van het FAVV voerden in 2009 meer dan 100.000 controles uit in de verschillende sectoren van de voedselketen (wat 37 % meer is dan in 2008). Daarbij werden ook meer dan 60.800 monsters genomen. Een deel van die monsters werd onderzocht in de 5 geaccrediteerde laboratoria van het Agentschap en een deel door 57 externe laboratoria met wetenschappelijke ondersteuning van 10 nationale referentielaboratoria.

Door efficiënt om te springen met de budgetten binnen de strakke voorschriften die gelden voor de overheid, kon het Agentschap 15 miljoen euro "besparen" in vergelijking met de geplande uitgaven.

Het aantal klachten bij het meldpunt voor consumenten steeg met meer dan 1000, of 30 %, wat het nut ervan voor het handhaven van een hoog niveau van voedselveiligheid bevestigt. Die klachten betroffen vooral de hygiëne in lokalen en de persoonlijke hygiëne, evenals de naleving van temperatuurvereisten.

De certificering van de autocontrolesystemen van de bedrijven blijft toenemen (8.536 eind 2009 tegenover 5.627 eind 2008). Het Agentschap onderstreept vooral de inspanningen die de landbouwsector heeft gedaan (7.525 landbouwbedrijven zijn volledig gecertificeerd).

Het bonus-malussysteem voor de FAVV-heffingen dat gekoppeld is aan de certificering (50 % bonus - 60 % malus in 2010 en 100 % in 2011) ,is bedoeld als stimulans voor de operatoren van de voedselketen om zich te laten certificeren.

De sector transformatie scoort bijzonder goed met 93 % gunstige inspecties.

Distributie en horeca blijven de zwakke schakel, met slechts 72 % gunstige resultaten.

Er werden "aangekondigde" controleacties (niet meer dan 5% van alle controles) gehouden in de sector distributie. Die controles worden uitgevoerd met de ondersteuning van de gemeentebesturen en maken de operatoren bewust van hun plichten en van het toezicht dat het FAVV uitoefent op de distributie, de grootkeukens en de horeca.

De horecasector levert nog problemen op in verband met autocontrole, infrastructuur en hygiëne (een op 2 inrichtingen is niet in orde). Om de informatieverstrekking aan die sector te verbeteren heeft het FAVV een voorlichtingscel opgericht ten behoeve van de beroepsverenigingen. Die cel organiseerde in 2009, 78 infosessies en bereikte 2.396 beroepsactieven uit de catering.

Op het stuk van de etikettering van levensmiddelen werden 15,8 % non-conformiteiten vastgesteld met betrekking tot de aanwezigheid van allergenen.

Wat echter geruststellend is, is dat 97,7 % van de meer dan 60.000 monsters die werden genomen over het algemeen conform zijn aan de normen.

Het aantal CVTI (collectieve voedseltoxi-infecties) is in 2009 eveneens gedaald (96 gevallen, 854 mensen werden ziek en 20 werden in het ziekenhuis opgenomen).

Gil HOUINS, gedelegeerd bestuurder van het FAVV, beklemtoonde de meerwaarde van het Agentschap, met name in de productiekolom vlees. De inspecteurs namen in slachthuizen met het oog op destructie 1.469 runderkarkassen, meer dan 31.000 varkenskarkassen en 31 voor consumptie ongeschikte paarden in beslag.

In uitsnijderijen moesten bijna 13.000 stuks klein wild en ongeveer 300 stuks grof wild worden verwijderd.

Er moesten in 2009, 4 incidenten worden aangepakt waarvan één (verontreiniging van melk met benzofenon afkomstig uit inkt op de verpakking) leidde tot de inbeslagname en vernietiging van 7.000 ton melk.

Er moest 13.000 ton lijnzaad uit Canada met een in de EU-niet toegelaten GGO (1 korrel/10.000) in beslag worden genomen.

Tot slot werd in 2009 een onafhankelijke tevredenheidsenquête uitgevoerd bij 29.000 operatoren, waarvan de meerderheid KMO's. De resultaten daarvan zijn zeer goed wat de perceptie en de beoordeling van het werk van het FAVV betreft. 87 % van de operatoren die de vragenlijst beantwoordden, meent dat het Agentschap blijk geeft van een professionele aanpak en meer dan 90 % van hen zijn tevreden over het verloop van de controles. Nu is het de beurt aan de consumenten om mee te doen aan een tevredenheidsenquête.

Meer informatie is beschikbaar op www.favv.be

contactpersoon voor de Nederlandstalige pers:

Lieve Busschots : 0477 : 0477 59 83 93

contactpersoon voor de Franstalige pers:

Pierre Cassart : 0477 69 35 65

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel