Trafiek binnenvaart herneemt, na rampzalig 2009 !

29/06/2010 15:57

PROMOTIE BINNENVAART VLAANDEREN

De trafiek van goederen per binnenschip herneemt significant in de afgelopen vier maanden. Deze positieve signalen weerspiegelen de nieuwe groei van de economie, de stijging van de wereldhandel, en de grotere activiteit in onze zeehavens. Toch blijven de binnenvaarttrafieken nog onder het niveau van vóór de crisis en ook de tarieven staan nog sterk onder druk. Alles samen is de toestand vandaag al veel beter dan tijdens het rampjaar 2009 waarover Promotie Binnenvaart Vlaanderen vandaag verslag uitbrengt.

In de recente trafiekgegevens over het goederenvervoer per binnenschip in Vlaanderen ziet Promotie Binnenvaart Vlaanderen meerdere zeer bemoedigende signalen.

* Terwijl januari en februari nog dalende trafiekcijfers weergaven is er sinds maart duidelijk een kentering: Uitgedrukt in tonkilometer is de binnenvaarttrafiek in maart 2010, in vergelijking met dezelfde maand van 2009, toegenomen met 9 procent.

* In maart versaste de sluis van Evergem, het belangrijkste binnenvaartknooppunt van ons land, 12,4 procent meer goederen dan in dezelfde maand van verleden jaar. Op de sluis van Menen op de Leie bedroeg de toename zelfs 48 procent.

* In april is het aantal tonkilometer, maand op maand, toegenomen met 24 procent. Op het Albertkanaal werd in april 21,7 procent meer tonnage vervoerd dan in dezelfde maand van 2009.

* In mei 2010 is het aantal tonkm maand op maand tegenover 2009 toegenomen met 11%, de totaal verscheepte tonnage met 18,7% en de ladingen en lossingen respectievelijk met 12% en 10%.

* De vergelijking voor de periode januari tot en met mei 2010 tegenover 2009 geeft dan ook op alle vlakken een stijging: ladingen + 3,7% (3.443.182 ton), lossingen

+ 1,3% (11.928.988 ton), totaal vervoerde tonnage + 7,9% (27.254.907 ton) en tonkm + 11% (1.755.241.676 tkm).

De trafiekgroei versnelt dus. De sterkste groei is te merken in het containertransport. Daarnaast is het zeer positief dat de stijging, eindelijk, ook tot uiting komt in de voorlopige jaarcijfers. In vergelijking met de eerste vier maanden van 2009, is de trafiek in de eerste vier maanden van dit jaar gegroeid met 8,48 procent. Dat cijfer bewijst de duurzaamheid van het herstel. Voor de eerste twee maanden van dit jaar was er nog een daling tegenover dezelfde periode van 2009. Het keerpunt lijkt dus te liggen in maart 2010. Het goederenvervoer met de binnenvaart herneemt ook sneller dan dat van de andere transportmodaliteiten.

De conclusies over de recente ommekeer van de binnenvaarttrafiek stroken met de heropleving van de activiteit in de zeehavens - in het bijzonder bij het bulkgoed en de containers. Volgens de Wereldhandelsorganisatie (WHO) is de wereldhandel, in waarde, in het eerste trimester van 2010 gestegen met 25 procent - wat vanzelfsprekend een directe weerslag heeft op de activiteit van zeehavens en binnenvaart. De nieuwste trafiekcijfers in de binnenvaart weerspiegelen ook de economische groei in ons land, die dit jaar volgens de OESO 1,4 procent kan bedragen (tegenover een krimp van 3,1 procent in 2009).

Tegenover de gunstige evolutie en de positieve verwachtingen, wijst Promotie Binnenvaart Vlaanderen erop dat het niveau van de goederentrafiek per binnenschip over de periode januari-april nog altijd 12 procent lager ligt dan vóór de crisis. Dat de bouwsector in ons land - een belangrijke klant van de binnenvaart - ook in 2010 nog een krimp van 2 tot 3 procent verwacht (na een achteruitgang van 3,4 procent in 2009) moet eveneens een overdreven enthousiasme intomen. Tot slot blijft er in de sector nog een belangrijke overcapaciteit aanwezig, staan de vrachttarieven blijvend onder druk, en is de exploitatie in veel binnenvaartondernemingen nog precair.

* * *

De positieve evolutie van de jongste maanden staat in schril contrast tot de resultaten van 2009, toen de economische crisis die gevolgd was op de financiële implosie van 2007/2008, ten volle werd gevoeld. Uit het Jaarverslag over 2009 dat Promotie Binnenvaart Vlaanderen vandaag publiceert, blijkt hoe groot de impact van de crisis is geweest op bedrijfsvlak en in de gezinnen van de binnenvaartondernemers.

* Uitgedrukt in tonkilometer daalde de binnenvaarttrafiek verleden jaar met 15,5 procent. De vervoersprestatie klokte af op 3,8 miljard tonkm (precies: 3.872.657.616 tonkm).

* De vervoerde tonnage (61.387.534 ton) op kanalen en rivieren verminderde met 14,1 procent tegenover 2008.

* Op de containerterminals langs de binnenwateren werden 445.636 binnenvaartcontainers overgeslagen, een vermindering met 62.133 TEU of 12,2 procent tegenover 2008.

In haar conclusies over 2010 stelt Promotie Binnenvaart Vlaanderen de gedaalde trafiekprestatie van 2009 in perspectief. De daling van de trafiekcijfers volgde op tien jaar van sterke groei, en op een relatieve stabilisering in de afgelopen paar jaar. Zoals hierboven gesteld, is het interessant vast te stellen dat de binnenvaart, althans wat vervoerd volume en trafiekcijfers betreft, sneller uit de crisis komt dan de andere transportmodaliteiten.

Verder wijst Promotie Binnenvaart Vlaanderen erop dat:

* De ladingen (min 10,6 procent) en lossingen (min 10,1 procent) langs onze waterwegen in 2009 minder snel achteruitliepen dan de algemene trafiekcijfers. Dat betekent dat enerzijds het kaaimurenprogramma van de Vlaamse regering doorheen de economische cycli vruchten blijft afwerpen, en anderzijds dat de toelevering aan en de uitlevering van de eigen industrie minder zwaar werd getroffen dan het goederentransitverkeer.

* De recreatievaart in Vlaanderen tussen 2000 en 2008 gegroeid is met 37 procent.

* Shortsea Shipping er blijft op vooruitgaan, en tegenwoordig in onze zeehavens al 51 procent van de activiteit vertegenwoordigt.

* De binnenvaartondernemers blijven investeren en innoveren. In volle economische crisis hebben afgelopen jaar 76 schepen moderniseringssteun gevraagd voor een bedrag van ¤ 4,2 miljoen.

Als overkoepelende vereniging waar de Vlaamse overheid een trefpunt vindt met binnenvaartondernemers, verladers, terminaloperatoren en logistieke tussenpersonen, heeft Promotie Binnenvaart Vlaanderen in het crisisjaar 2009 ten volle haar rol kunnen spelen. In de diepste crisis die de binnenvaart sedert mensenheugenis meemaakte, wist Promotie Binnenvaart Vlaanderen een gestructureerd overleg met de sector op gang te houden.

De vereniging is de enige instantie waar het middenveld rechtstreeks zijn zorgen kan kenbaar maken aan de overheid, en waar de Vlaamse overheid op een directe manier de polsslag voelt van alle betrokkenen. Onze vereniging is ook het aanspreekpunt waar binnenvaartondernemers terechtkomen met hun vragen over concrete dossiers zoals investeringssteun of de verbetering van milieuprestaties. Tot slot blijft Promotie Binnenvaart Vlaanderen zich inzetten voor het vermeerderen van het marktaandeel van de binnenvaart in het goederenvervoer - afgelopen jaar met name via intensief contact met het bedrijfsleven en beroepsorganisaties zoals VOKA.

Het Jaarverslag 2009 van Promotie Binnenvaart Vlaanderen is downloadbaar via: www.binnenvaart.be

Voor bijkomende informatie neem contact op met:

Paul Lambrechts of Petra De Somere van Promotie Binnenvaart Vlaanderen

É 03 20 20 516 of paullambrechts@binnenvaart.be

É 03 20 20 522 of petradesomere@binnenvaart.be

PBV is een onafhankelijke vzw die de verschillende spelers vertegenwoordigt die betrokken zijn bij het (recreatief en professioneel) vervoer over de Vlaamse binnenwateren.

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel