TNS NIPO

TNS NIPO publicaties

30 juni 2010

Conclusie Europees rapport TNS: innovatie niet universeel

Minder dan de helft van de Europese consumenten is in staat een recente `innovatie' te noemen als daar naar gevraagd wordt, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van TNS Europe. Dit toont aan dat consumenten moeite kunnen hebben om onder woorden te brengen wat een innovatie nou eigenlijk is. Het is een probleem dat zich voordoet in de meeste productcategorieën.

Consumenten werden gevraagd een recente technologie te noemen die impact heeft gehad op de mobiele telefoonmarkt, maar een minderheid kon iets bedenken: slechts 49% noemde wel producten als de iPhone, touchscreens en 3G. In het algemeen gaven ze de mobiele sector gemiddeld een 7.7 op een schaal van 10 voor innovativiteit (waarbij 10 stond voor het meest innovatief), wat aantoont dat consumenten een innovatieve sector wel herkennen, maar er moeite mee hebben producten te noemen die werkelijk innovatief zijn.

De bankensector wordt met een innovatiescore van slechts 5.5 op een schaal van 10, niet bepaald als innovatief gezien. Slechts 24% van de Europese consumenten kon op dit gebied recente innovaties noemen. Terwijl ze het wel belangrijk vinden dat de bankensector innovatief is: ze gaven een 7.1 op een schaal van 10 (waarbij 10 stond voor zeer belangrijk). Dit toont aan dat er een grote kloof bestaat tussen de verwachtingen en de werkelijke ervaring van consumenten. De bankensector voldoet op dit moment niet volledig aan de behoeften. De sector scoorde een 6 op een schaal van 10 wat betreft tevredenheid.

Wat betreft de innovaties in de persoonlijke verzorgingsector en zuivelsector heeft men een relatief bescheiden verwachtingsniveau. Hoewel deze verwachtingen in beide categorieën worden overtroffen.
---

1 | De innovativiteit van branches volgens Europeanen
---

Branche Hoe innovatief is deze categorie op een schaal van 10? (10 = meest innovatief) Hoe belangrijk is het dat deze categorie innovatief is? (10 = zeer belangrijk) Hoe tevreden bent u op dit moment over deze categorie? (10 = zeer tevreden)
Mobiele telefonie 7.7 7.7 7.1
Auto's 7.3 8.0 6.9
Persoonlijke verzorging 6.8 6.9 7.8
Zuivel 6.3 6.3 7.8
Frisdranken 5.8 5.7 6.7
Bankieren 5.5 7.1 6.0

---

Christine Loranchet, Director of Innovation and Stakeholder Management bij TNS, verklaart: `Het voornaamste probleem dat merken hebben, is dat consumenten moeite hebben om onder woorden te brengen wat een innovatie is. Uitbreidingen van het assortiment worden bijvoorbeeld zeer zelden genoemd, terwijl dit toch vaak een belangrijk deel is van de nieuwe productontwikkelingsstrategie van een merk. Bedrijven moeten direct toegang krijgen tot de behoeften van consumenten, zowel op functioneel als op emotioneel niveau, om een innovatiestrategie te kunnen bepalen. Hoe een merk dit doet, zal sterk afhangen van de categorie waarin het merk valt, omdat consumenten van een zuivelproduct iets heel anders verwachten dan van bijvoorbeeld een nieuwe auto of telefoon. Een universele aanpak werkt niet.'

Op de vraag wat `innovatie' voor de consumenten betekent, noemden ze over het algemeen de praktische voordelen dat een product of dienst `nuttig' is en `het leven makkelijker maakt'. Dit gold vooral voor bankieren, waarbij respectievelijk 43 procent en 37 prcoent van de consumenten deze kenmerken noemde. Hetzelfde gold voor zuivel (41% en 17%) en voor persoonlijke verzorgings-/ toiletartikelen (48% en 23%). Voor de categorieën auto's en mobiele telefonie vielen deze praktische kwaliteiten echter, zoals verwacht, samen met de vraag naar nieuwe technologie (respectievelijk 25% en 19%). De frisdrankindustrie is de markt met de meeste potentie in de zin van het creëren van creatieve producten, waarbij `niet eerder gezien' en `spraakmakend' zeer hoog scoren in de lijst met must-haves van consumenten (respectievelijk 24% en 17%). Het zijn deze emotionelere behoeften die in deze categorie vaak voor de meeste betrokkenheid zorgen.

Christine Loranchet: `Personen die betrokken zijn bij een categorie, en dan vooral de early adopters van nieuwe producten, hebben het veel makkelijker wanneer ze een nieuw product op de markt lanceren. Deze consumenten staan vaak te trappelen om nieuwe producten en uitbreidingen van een assortiment uit te proberen; het gebruik van de nieuwe producten kan dan zeer snel toenemen. Sectoren als de consumptiegoederensector, die een hoog percentage early adopters kennen, hebben waarschijnlijk veel minder moeite om een nieuw product te lanceren en kunnen hun marketingstrategie hierop aanpassen. De eerste stap is inzicht krijgen in waar je doelconsumenten zich mee bezighouden en proberen in te spelen op hun emotionele behoeften. Doe dit door oplossingen of producten te bedenken die zorgen voor enthousiasme, door nieuwe ervaringen of sensaties aan te bieden, of - en misschien is dat wel het belangrijkste - door individualiteit uit te stralen en te zorgen voor een gevoel van `erbij horen'.

Bij verspreiding of publicatie graag de bron TNS gebruiken. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Christine Loranchet (tel: +33 (0)1 40 92 46 20), Director Innovation & Stakeholder Management TNS.