RTL Group

RTL Nederland op achtste plek STIR

RTL Nederland heeft afgelopen mei met haar online netwerk voor het eerst de grens van vijf miljoen bezoekers doorbroken. In de maandelijkse STIR-ranking van best bezochte internetsites neemt de marktleider op het gebied van televisie en radio in de maand mei de achtste plek in met 5,1 miljoen bezoekers, goed voor een stijging van 8,6% ten opzichte van vorig jaar. De groei was met name te danken aan het succes van de sites RTL Nieuws.nl, RTL Gemist en X FACTOR en het nieuwe initiatief Vanvoordeel.nl

Arno Otto, Managing Director digital media: RTL Nederland is sinds 2008 bezig met een digitale opmars, van traditionele broadcaster naar allround mediabedrijf. Daarbij ligt onze focus op het ontwikkelen van platformoverstijgende content zoals de Wat Kiest Nederland-campagne, met het dagelijkse verkiezingsprogramma bij RTL 4, de online Politieke Matchmaker en het veelbesproken en drukbezochte twitterdebat. Ons succes in mei is het resultaat van de nauwe samenwerking tussen de diverse disciplines in ons bedrijf.

Populaire sites
RTLnieuws.nl was een van de populairste sites binnen het RTL-netwerk. De site trok in mei ruim 1,4 miljoen bezoekers en realiseerde daarmee een stijging van bijna 9% ten opzichte van vorig jaar. Ook RTLGemist.nl liet een gestage groei zien met ruim 27 miljoen opgevraagde videopaginas (bron: Sitestat) en 1,3 miljoen unieke bezoekers. Een stijging van maar liefst 18% ten opzichte van mei vorig jaar. Verder was de site van het RTL 4-programma X FACTOR bijzonder in trek, getuige de 1,4 miljoen unieke bezoekers, 40% meer dan in mei 2009.

Daarnaast investeert RTL Nederland in nieuwe initiatieven zoals VanVoordeel.nl, dat in mei voor het eerst volledig is meegenomen in de STIR-ranking. De aanbiedingensite biedt de bezoeker scherpe prijzen op producten, een online veilingmodel en sinds kort ook het boeken van voordelige weekendjes weg. VanVoordeel.nl is reeds bij de start goed voor 237.000 unieke bezoekers per maand.
Over STIR
Internet bereiksonderzoek wordt uitgevoerd door Joint Industry Committee (JIC) STIR, welke bestaat uit internet exploitanten (VINEX), mediabureaus (PMA) en adverteerders (BVA). Het onderzoek draagt bij aan het inzicht in de internetconsumptie van Nederland.
---

Noot aan de redactie: voor meer informatie kunt u contact opnemen met Marieke de Maat, Communicatie digital media RTL Nederland via tel. 035 711 3982 of marieke.de.maat@rtl.nl.