Gemeente Barneveld


Klanttevredenheidsonderzoek onder WMO-klanten Barneveld

De meeste inwoners die gebruik maken van de WMO-voorzieningen, zoals hulp bij het huishouden en het collectief vervoer, zijn daarover (erg) tevreden. Dat blijkt uit het klanttevredenheidsonderzoek, dat de gemeente Barneveld eind 2009-begin 2010 heeft laten uitvoeren. Bijna 50% van de inwoners die op één of andere manier gebruik maken van een Wmo-voorziening, heeft aan het onderzoek meegedaan.

De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is bedoeld om alle inwoners mee te laten doen aan de samenleving. Eén van de doelgroepen van de Wmo zijn inwoners die vanwege een (lichamelijke) beperking individuele voorzieningen nodig hebben. De gemeente is verplicht om hen ieder jaar te vragen wat zij van de dienstverlening vinden. Het klanttevredenheidsonderzoek is uitgevoerd in de periode oktober 2009-maart 2010. De gemeente Barneveld heeft 900 mensen gevraagd om hun mening te geven; daarvan hebben 432 mensen gebruik gemaakt. Dat is een (hoge) respons van 48%.

De uitkomsten van het klanttevredenheidsonderzoek tonen aan, dat de meeste inwoners die gebruik (moeten) maken van individuele voorzieningen tevreden zijn over deze dienstverlening. In vergelijking met andere onderzochte gemeenten behaalt de gemeente Barneveld ongeveer dezelfde score.

Aanvraagprocedure en Hulp bij het huishouden

Inwoners zijn het meest tevreden over de tijd, die medewerkers van de gemeente Barneveld voor een aanvraag nemen. Zij zijn het minst tevreden over de tijd die ligt tussen de aanvraag en het verkrijgen van de hulp nadat hun aanvraag door de gemeente is afgehandeld. De gemeente Barneveld heeft hier vaak geen invloed op, omdat dit traject wordt overgenomen door de leveranciers. De gemeente toetst wel of de leveranciers zich aan de afspraken houden.

Vrijwel alle ondervraagde inwoners (95%) zijn tevreden over de mogelijkheid om te kiezen uit een aantal zorgaanbieders. Inwoners zijn ook erg tevreden over de telefonische bereikbaarheid en de wijze waarop zij respectvol worden behandeld. Er is minder tevredenheid over de inzet van de medewerkers. Dit is in principe een verantwoordelijkheid van de zorgaanbieders.

Wmo-hulpmiddelen en collectief vervoer

De meeste inwoners die voorzieningen ontvangen zoals een rolstoel, scootmobiel of woningaanpassing, zijn hierover tevreden. Bijna alle ondervraagde inwoners (98%) zijn tevreden over de dienstverlening van de verschillende leveranciers en de kwaliteit van de voorziening.

De meeste inwoners die gebruik maken van collectief vervoer via Regiotaxi Gelderland zijn erg tevreden over het gemak waarmee het vervoer kan worden besteld. Zij zijn minder te spreken over de omrijtijden, waardoor een afgesproken rit langer duurt.

Het klanttevredenheidsonderzoek toont verder aan, dat 83% van de ondervraagden vindt, dat de Wmo-voorziening `zeer veel' tot `redelijk' bijdraagt aan de mogelijkheid om zelfstandig te kunnen blijven wonen. Driekwart van de ondervraagden vindt, dat zij met hun voorziening kunnen blijven meedoen aan de samenleving, één van de belangrijkste uitgangspunten van de Wet maatschappelijke ondersteuning.

Wat doet de gemeente Barneveld met de uitkomsten?

De gemeente Barneveld is blij, dat zoveel inwoners die gebruik maken van de Wet maatschappelijke ondersteuning aan het onderzoek hebben meegedaan. Ook op deze manier wordt duidelijk hoe zij de ondersteuning waarderen (vanaf het moment dat een aanvraag wordt ingediend tot en met de levering van de ondersteuning). De gemeente Barneveld maakt niet alleen afspraken met leveranciers hoe de dienstverlening verder kan worden verbeterd, maar kijkt ook naar de eigen organisatie. Ieder kwartaal bekijkt de gemeente of de leveranciers zich aan de gemaakte afspraken houden en of de gemeente háár afspraken nakomt. De cijfers over 2009 wijken vrijwel niet af ten opzichte van vorig jaar. Alleen voor wat betreft de aanvraagprocedure is de waardering gezakt. De gemeente Barneveld denkt dat dit heeft te maken met het feit dat met name aan het eind van 2009 veel veranderingen zijn doorgevoerd als gevolg van de nieuwe wetswijzigingen en de nieuwe contracten met aanbieders vanaf 1 januari 2010.

Meer informatie

Voor het klanttevredenheidsonderzoek is gebruik gemaakt van een steekproef uit het cliëntenbestand van de Wet maatschappelijke ondersteuning van de gemeente Barneveld. Dat betekent, dat niet álle cliënten hun mening hebben kunnen geven. Inwoners die níet zijn benaderd, maar wél hun mening willen geven, kunnen contact opnemen met de gemeente Barneveld, T 14 0342 (netnummer niet nodig) of met het Servicepunt Werk, Zorg en Inkomen via T 0342-495808.

Raadhuisplein 2, Barneveld, tel: 14 0342 (netnummer niet nodig), fax: (0342) 495 376, email: info@barneveld.nl