Economisch Instituut voor de Bouwnijverheid



Persbericht

Nacht- en weekendwerk in het wegenonderhoud

---

Onderhoud rijkswegennet kan met minder nachtwerk

Om de hinder voor het verkeer te beperken vindt steeds meer onderhoud aan de rijkswegen in de nacht en het weekend plaats. Voor de wegwerkers stuit dit op problemen als werkstress en beperkingen voor het sociale leven. Andere uitvoeringsmethoden met minder nachtwerk zijn goedkoper maar leveren meer verkeershinder op, vooral in geval van omleidingen. Minder nachtwerk is wel mogelijk als eerder in de avond, vanaf 20 uur, al aan de weg mag worden gewerkt. Ook is het, op minder drukke wegen, maatschappelijk voordelig om kleinschalig nachtwerk samen te voegen tot één groot weekendwerk. De bezwaren van werknemers tegen nachtwerk worden door deze verbeteringen ten dele verlicht.

Dit blijkt uit de Maatschappelijke kosten-baten-analyse Nacht- en weekendwerk bij wegonderhoud Rijkswaterstaat van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB). Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Rijkswaterstaat, Bouwend Nederland, CNV Vakmensen en FNV Bouw.

Circa 20% van de wegwerkzaamheden wordt in nacht en weekend uitgevoerd. Naast Rijkswaterstaat gaan ook provincies en sommige gemeenten over op nacht- en weekendwerk. Vooral nachtwerk is relatief inefficiënt doordat maar een beperkt aantal uren kan worden gewerkt. Ook leidt de kleinschaligheid tot minder kwaliteit. Het opschalen tot grotere onderhoudsprojecten met complete wegafsluitingen kan tot 35% kostenreductie opleveren. In het weekend is dit bij lage verkeersintensiteiten maatschappelijk rendabel omdat de kosten van vertraging minder groot zijn. Op drukke wegen kan dit soms ook aantrekkelijk zijn als er een korte omleidingsroute beschikbaar is.

Andere varianten met meer dagwerk zijn in het algemeen maatschappelijk niet rendabel vanwege de veel hogere verkeersintensiteiten met veel zakelijk en vrachtverkeer. Alleen voor onderhoudswerk op rustige wegen zijn er mogelijkheden voor meer werk overdag als er korte omleidingsroutes voorhanden zijn.

Het EIB beveelt aan de mogelijkheden voor minder nachtwerk in het onderhoudsbeleid voor het rijkswegennet door te voeren. Deze verbeteringen betekenen een vermindering van onnodig nachtwerk en van de bezwaren van werknemers. Minder nachtwerk kan daarnaast maatschappelijke voordelen hebben in de vorm van een lager ziekteverzuim. Vooral de machinisten in de wegenbouw werken vaak op onregelmatige tijden. De mate van nacht- en weekendwerk is het grootst bij 35-55 jarigen. De afweging tussen het extra inkomen van nacht- en weekendwerk, stress en gevoel van onveiligheid wordt door werknemers verschillend gemaakt. Met een gedifferentieerd personeelsbeleid kunnen de bedrijven bij deze verschillende preferenties aansluiten.

Het rapport kan worden gedownload door hier te dubbelklikken Nacht- en weekendwerk in het wegenonderhoud

Zie het origineel