Ingezonden persbericht

Bijzonder kunstproject Parade de Drappeaux bij Tourstart

Op de Boompjes krijgt iedere renner eigen gele vlag met eigen portret

Niet alleen de toppers als Alberto Contador, Lance Armstrong of Robert Gesink vinden hun profiel terug langs het parcours van Le Grand Départ. Alle 198 deelnemers aan de Tour krijgen hun eigen vlag met hun eigen portret, dus ook de knechten en de waterdragers. De Boompjes verandert in één gele zee van unieke vlaggen. Het kunstproject is omgedoopt tot 'Parade de Drappeaux'.

Voor dit unieke kunstproject hebben de organisatie van de start van Le Grande Boucle in Rotterdam, kunstproducent Mothership, ontwerper Dstruct, projectmanager Mark van Rikxoort en vlaggenfabrikant Shipmate de handen ineen geslagen. Het is in de geschiedenis van de Tour de France nog nooit voorgekomen dat alle renners hun portret vereeuwigd krijgen op een banier. Bovendien krijgen alle renners hun eigen vlag mee naar huis.
Volgens bedenker Jeroen Everaert van Mothership, winnaar ambitieuze Ketelbinkieprijs 2008, is het een bijzonder en uitdagend plan. "Ik wilde eigenlijk alle renners in het zonnetje zetten en niet alleen de toppers. Alle vlaggen worden in het geel uitgevoerd. Behalve het profiel worden ook naam en nationaliteit op de banier afgebeeld".

Het worden dus 198 unieke vlaggen op de geelgetinte Boompjes. "Een uitdaging", vindt Paul de Jager, directeur van Shipmate in Vlaardingen. "Vooral ook omdat tot bijna de laatste dag voor de start er nog wijzigingen in de samenstelling van de ploegen mogelijk zijn". De fantastische Boompjes vlaggenparade is 'de slagroom op de taart' van alle bijzondere projecten en is overigens maar een deel van de bijdrage van Shipmate aan de Tourstart. "In totaal zullen er bijna duizend vlaggen wapperen langs het parcours". Daarnaast verzorgt Shipmate de aankleding in de steden en dorpen waar de tourcaravan op de eerste etappe in ons land passeert.

De 22 kopmannen zullen bovendien een extra kopie van hun vlag signeren. Deze worden later geveild voor een goed doel.



Ingezonden persbericht