Ingezonden persbericht

Actieplan Duurzame Handel 2011-2015
Publiek-private krachtenbundeling voor duurzame grondstofketens

Utrecht, 24 juni 2010
Beste leden en kandidaat-leden van de Tweede Kamer,
In september vorig jaar schreven 54 bestuursvoorzitters van Nederlandse en internationale
bedrijven een brief aan het kabinet waarin zij opriepen tot een gezamenlijke verduurzamings-
agenda voor internationale handel. Het resultaat hiervan is dit Actieplan Duurzame Handel,
gedragen door een grote groep bedrijven en een aantal toonaangevende NGO's, vakbonden
en branche organisaties. Wij bundelen onze krachten om in de komende jaren gezamenlijk
te werken aan de verduurzaming van grondstofstromen, gecoördineerd door het Initiatief
Duurzame Handel (IDH).
Wij vragen de politieke leiders in Nederland om onze samenwerking te ondersteunen.
In de vorige kabinetsperiode is veel goeds in gang gezet en zijn mainstream verduurzaming-
programma's gestart in zeven sectoren waaronder cacao, soja, kweekvis en tropisch hardhout.
Het is belangrijk om deze lijn door te trekken en de komende jaren nog meer gecoördineerd
en resultaatgericht aan de slag te gaan. Onze focus ligt op die grondstofstromen waarin
Nederland een sterke positie heeft. Met een jaaromzet van 37 miljard en een directe
werkgelegenheid van 61.000 fte leveren deze handelsketens een belangrijke bijdrage aan
de Nederlandse economie.
Nederland als handelsnatie
Volgens de WRR is in de komende vijftig jaar evenveel voedsel nodig als de totale hoeveelheid
voedsel die de mensheid tot nog toe produceerde. Een ongekende uitdaging, zeker omdat
grondsto en schaarser worden, de druk op natuurlijke hulpbronnen alleen maar toeneemt,
biodiversiteit verloren gaat, grote vraagstukken spelen op energie en klimaat, en we te maken
hebben met veelal slechte arbeidsomstandigheden en aanhoudende armoede en honger.
Nederland is een klein land maar speelt een belangrijke rol in het aangaan van deze
uitdagingen. Handel zit in onze genen. We hebben van oudsher een zeer sterke positie
in handel en verwerking van een groot aantal grondsto en. Rotterdam is de grootste haven
van Europa en we huisvesten (Europese) hoofdkantoren van een groot aantal multinationals.
Internationale handel is de kurk waarop de Nederlandse economie drijft. Nederland heeft
daarom zowel het belang als de positie om ­ in Europees verband ­ een leidende en
innovatieve rol te spelen in de verduurzaming van belangrijke internationale grondstofstromen
als cacao, soja en tropisch hardhout.
Met een sterk groeiende wereldbevolking en schaarste aan grondsto en heeft onze samen-
leving belang bij duurzame productie- en handelsketens om aan onze toekomstige behoeften
te kunnen voldoen. Tegelijkertijd is duurzame handel essentieel voor de internationale
ontwikkelingsagenda, omdat productielanden zich hiermee kunnen ontwikkelen tot
volwaardige en langdurige handelspartners. Met name ontwikkelingslanden produceren
de toekomstig schaarse middelen. Verduurzaming van de productie dáár, en van de
consumptie híer, levert een win-win-situatie op voor onze economie als ook voor de
Millennium Ontwikkelingsdoelstellingen.

Precompetitieve samenwerking
De mondiale uitdagingen vragen om daadkracht. Niet praten, maar doen. Het Actieplan
Duurzame Handel 2011-2015 is een publiek - privaat investeringspakket van koplopers van
Nederlandse bodem. Gezamenlijk investeren wij in de komende vier jaar 525 miljoen
in de verduurzaming van grote grondstofstromen. Hiertoe zetten wij sectorale programma's
op waarin coalities van marktpartijen en maatschappelijke organisaties samen investeren
in de sociale, ecologische en economische duurzaamheid van de keten.
Onze samenwerking stoelt op een viertal uitgangspunten:
1. uurzame handel is geen filantropie, maar essentieel voor de toekomst van het Nederlandse
D
bedrijfsleven en de Nederlandse consument. Het veiligstellen van de toegang tot
grondsto en en het voldoen aan de behoeften van de consument staan hier centraal.
2.
Duurzame handel is essentieel voor de economie, ecologie en samenleving in productie-
landen. Duurzame handel draagt direct bij aan de Millennium Ontwikkelingsdoelstellingen.
Dit omvat stabilisering van klimaat, beheer van natuurlijke hulpbronnen, behoud van
biodiversiteit, eerlijke arbeidsomstandigheden, armoedebestrijding en duurzame
economische groei.
3.
Duurzame handel is een mondiale uitdaging, die lokaal verankerd moet zijn in concrete
plannen en slagvaardigheid. Dit Actieplan is een krachtenbundeling van Nederlandse
koplopers, die vanuit hun verantwoordelijkheid werken aan transformatie van wereldwijde
ketens. In de programma's wordt Europese en internationale samenwerking vormgegeven.
4.
Duurzame handel is de primaire verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven, maar kan
niet zonder actieve steun van overheid en maatschappelijk middenveld. Maatschappelijke
organisaties beschikken over onmisbare kennis en lokale netwerken, en zij bewaken het
evenwicht. Zorgvuldige coördinatie van overheidsbeleid en diplomatieke ondersteuning
in de originelanden zijn eveneens essentieel voor het boeken van resultaat.
Focus
Ons Actieplan richt zich op sectoren waar grote kansen liggen. Wij richten ons primair op
die grondstofstromen waarin Nederland een sterke positie heeft en wij gezamenlijk verschil
kunnen maken. Met een jaaromzet van 37 miljard en een directe werkgelegenheid van
61.000 fte leveren deze internationale handelsketens eveneens een belangrijke bijdrage aan
de Nederlandse economie. Het actieplan omvat ook een aantal sectoren waar Nederland
weliswaar een minder prominente positie inneemt, maar waar kritische duurzaamheidsvraag-
stukken spelen en aansluiting gevonden kan worden bij krachtige initiatieven van anderen.
Politieke kansen
Door ons actieplan te ondersteunen draagt de Nederlandse overheid e ectief en concreet
bij aan het veiligstellen van duurzame producten en grondsto en voor onze economie,
alsmede het realiseren van de Millennium Ontwikkelingsdoelstellingen die ons land onder-
schrijft. Wij gaan aan de slag en we vragen u om de juiste condities te creëren voor deze
opgave. Concreet vragen wij om:
1. org voor faciliterend overheidsbeleid op duurzame handel in goede afstemming met
Z
de initiatieven vanuit markt en maatschappij. Versnippering van beleid over verschillende
departementen belemmert ons. Wij vragen om kabinetsbreed beleid op duurzame handel
en e ectieve regie tussen de relevante ministeries.

2. et de ministeries en de diplomatieke posten in voor het uitdragen van deze publiek-
Z
private aanpak voor duurzame handel. Dit omvat het creëren van een Europees/
internationaal gelijk speelveld en het diplomatiek ondersteunen van sectorprogramma's
in de originelanden.
3. tel publieke co-investering beschikbaar als hefboom voor private investeringen
S
om sectorale verduurzamingprogramma's op te starten en op te schalen.
Namens de bedrijven, maatschappelijke organisaties, vakbonden, en brancheorganisaties
die in het Actieplan samenwerken (zie overzicht hieronder) wordt dit actieplan op 29 juni
2010 publiek gemaakt door:
· Dhr. Dick Boer, Executive Vice President en Chief Operating Officer Europe, Ahold

· Dhr. Peter ter Kulve, Directievoorzitter Unilever Benelux
· Dhr. Johan van de Gronden, Algemeen Directeur Nederland, Wereld Natuur Fonds
· Dhr. Joost Oorthuizen, Directeur Initiatief Duurzame Handel
Namens deze, met vriendelijke groet,
Joost Oorthuizen

Het Actieplan Duurzame Handel wordt ondersteund door

Bedrijfsleven
Adidas, Frank Henke, Global Director Social & Environmental Affairs

Agrifirm Group, Kees Sijssens, CEO

Ahold, Dick Boer, Executive Vice President en Chief Operating Officer Europe

Akzo Nobel, Andre Veneman, Director of Sustainability
Anova, Constant Mulder, Algemeen Directeur
Asics Europe, K. Kato, President & COO
Bam Groep, Joop van Oosten, CEO
Baobab Reizen, Rik jan Viezee, Directeur Terra Travel
Beltrami Natuursteen, Herwig Callewier, Managing Director
Bemefa, Yvan Dejaegher, Directeur-generaal
Birds Eye Iglo, Hans Peters, General Manager Benelux
Cargill, Paul Naar, Executive Vice President Food Cargill
Cuperus Groep Natuursteen, Mariet Cuperus, Algemeen Directeur
Dekker Hout Groep, Robbert Jan Dekker, Algemeen Directeur
DLH Nederland, Jan Willem Hunink, Managing Director
Drie Mollen sinds 1818 BV, Heleen van Benthem, Directeur
Dutch Flower Group, Marco van Zijverden, CEO
Ecom Agroindustrial Corp. and Dutch Cocoa, Ramon Esteve, Managing Director
Elink Schuurman, Roeland Storm, Directeur
Koninklijke Euroma BV, A.W. van Laanen, Managing Director
Felix Clercx Handelsonderneming, Jean Marie Clercx, Algemeen Directeur
Flora Holland, Timo Hughes, Algemeen Directeur
Fox Vakanties, Maarten de Ruiter, CEO
Friesland Campina, Cees 't Hart, CEO
Gebr. Van Beek Group, Petro Boon, Directeur
Global Trading, Gerard Klijn, CEO
G-Star, Jos van Tilburg, Chief Executive Officer

Heijmans, G.A. Witzel, Bestuursvoorzitter
Heiploeg, Jan Ernst Veenman, CEO
Hilverda De Boer, Gert Jan Schoneveld, Commercieel Manager
Interface Europe, A.H. van Keken, Directeur
Intersnack Group, Maarten Leerdam, Executive Chairman
Intertaste, Maarten Baardse, CEO
Kuoni, Mike van Snek, Managing Director Kuoni Benelux
Levi's, Michael Kobori, Vice President Social and Environmental Sustainability
Marks & Spencer, Mark Sumner, Sustainable Raw Materials Specialist
Mars, Timo Hoogenboom, Directeur Mars Nederland
Mayonna, Peter Hamaker, Directeur
Metro Cash&Carry International, Frans W.H. Muller, CEO
Michel Oprey & Beisterveld Natuursteen, Toon Huijps, Commercieel Directeur
New Balance, John Larsen, Director New Balance (UK), ltd.
Nutreco, Wout Dekker, CEO
OAD, Julius ter Haar, Directeur
Odlo, Andreas Kessler, CEO & Hoofd Marketing
Philips Electronics Nederland, Harry Hendriks, Directievoorzitter
Precious Woods, Stijn Hemel, Directeur
pagina 5 van 6

Queens Products, Harry Hoogendoorn, Directeur
Rabobank, Piet Moerland, CEO
Reef Hout Groep, Herbert Reef, Algemeen Directeur
RMP Grafmonumenten, Bert Reubsaet, Directeur
Royal Lemkes, Cees van der Meij, CEO
Sara Lee, Frank van Oers, CEO International Beverage
Sawadee Reizen, Hans Lagerweij, Directeur
Schuitema, Tom Heidman, Directievoorzitter
Simon Lévelt, Mikkel Lévelt, Directeur
TUI Nederland, Steven van der Heijden, CEO
Unilever, Peter ter Kulve, Directievoorzitter Unilever Benelux
Verstegen, Michel Driessen, Directeur
VION, Uwe Tillmann, CEO
Volker Wessels, Gerard van de Aast, Bestuursvoorzitter
White Bird, Teun Visser, General Manager
WFSGI, Robbert de Kock, Secretary General
Koninklijke Houthandel G. Wijma & Zonen, Albert Wijma, CEO
Branche- en werkgeversorganisaties
KNVKT (Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Koffie en Thee), Tijmen de Vries,

Algemeen Secretaris
MKB Nederland, Louk Hermans, Bestuursvoorzitter
Nevedi, Henk Flipsen, Directeur
Productschap Margarine, Vetten en Oliën, W. Oosterhuis, Bestuursvoorzitter
Productschap Tuinbouw, Tjibbe Joustra, Voorzitter
VBZ (Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie), A.H. Baas, Directeur
VNO-NCW, Bernard Wientjes, Voorzitter
Maatschappelijke organisaties
CNV, Jaap Smit, Voorzitter
FNV, Peter Gortzak, Vice-voorzitter
ICCO, Jack van Ham, Algemeen Directeur
IUCN, Willem Ferwerda, Directeur
Oxfam-Novib, Adrie Papma, Directeur Bedrijfsvoering en Private Sector
Solidaridad, Nico Roozen, Directeur
WNF, Johan van de Gronden, Algemeen Directeur
Kennisinstellingen
WUR, Aalt Dijkhuizen, Voorzitter Raad van Bestuur