Ingezonden persbericht


Persbericht
Amsterdam, woensdag 30 juni 2010

V&D toont sterkste omzetgroei in 10 jaar

Continue vernieuwing van de warenhuizen en een succesvolle tv-campagne hebben in de maanden mei en juni voor V&D bijgedragen in de sterkste omzetgroei in de afgelopen 10 jaar. Deze resultaten laten een succesvolle performance zien van V&D over het eerste half jaar.

Mark McKeon, CEO V&D: "Onze multichannel strategie levert duidelijk een bijdrage in deze sterke groei. Het aanbieden van meer relevante A-merken en het versterken van onze eigen merken hebben tot nu toe zijn vruchten afgeworpen. Mode en accessoires hebben vooral bijgedragen aan dit succes".

V&D groeit harder dan de markt
Recent onderzoek (bron: GFK) toont aan dat V&D wederom in de maand mei op alle productgroepen in fashion hoger heeft gescoord dan de markt. Dit robuuste resultaat in stijgend marktaandeel weet V&D al vanaf het begin van het jaar vast te houden. Damesmode scoort het hoogst met een score die 17% hoger ligt dan de markt (bron: GFK periode jan. t/m mei 2010). Ook in merkperceptie is V&D de afgelopen maanden gestegen. Met name op punten als 'vriendelijk personeel', 'aantrekkelijk aanbod' en 'bekende merken' is vanaf 2009 een continu stijgende lijn in waardering en perceptie te zien.

Verdere uitrol jonge mode merken
De jonge modemerken slaan goed aan bij V&D. Mango zal in juni en juli 7 nieuwe shop-in-shops openen en zal binnenkort een nieuw concept bij V&D lanceren. Het nieuwe A-merk New Look is in V&D Den Haag een groot succes en wordt in meer vestigingen uitgerold. Beide merken zijn binnenkort op vd.nl te bestellen. Deze zomer zullen in juli en augustus 8 V&D's worden omgezet naar de nieuwe V&D branding.

Sterke groei vd.nl
De webshop van V&D blijft sterk groeien. Dit jaar is de omzetgroei ruim verdubbeld vergeleken met vorig jaar. De website is sterk op koers om de te verwachten 100 miljoen omzet binnen vier jaar na lancering te halen. Dit jaar zullen er bijna 10 miljoen bezoekers vd.nl bekijken.

La Place zet records
La Place heeft de eerste helft van dit jaar een record omzet behaald vergeleken met 2009 waarin het ook boven het marktgemiddelde presteert. Succesfactoren hiervoor zijn onder andere de introductie van nieuwe producten (als vitaminewater, cupcakes en "sharing"-menu's) en de uitbreiding in België. La Place Kortrijk, in april jl. geopend, is nu al één van de best lopende restaurants van La Place. Paul Bringmann, directeur La Place: "Terwijl de horeca-markt nog steeds een uitdagende markt is, blijft La Place innoveren en uitbreiden. Uit klantwaarderingsonderzoek van TNS/NIPO blijkt tevens een stijgende loyaliteit en tevredenheid over het gezond & biologisch assortiment van La Place. We zien ook een stijging in herhaalbezoek en gemiddeld bonbedrag". Uit dit onderzoek blijkt tevens dat de totale tevredenheid over La Place dit eerste half jaar dusdanig is gestegen, dat het als meest gewaardeerde restaurant uit de bus komt. Deze maand is laplace.nl vernieuwd, met een vernieuwde look & feel en de mogelijkheid laplace@home te bestellen.

Medewerkerstevredenheid V&D en La Place boven landelijk gemiddelde "Onze medewerkers hebben fantastisch werk geleverd. Zonder hun inzet hadden we deze grote stappen vooruit niet kunnen nemen", aldus Mark McKeon. "Het verheugt me dan ook dat de gemiddelde tevredenheid van V&D en La Place medewerkers vergeleken met anderhalf jaar geleden is gestegen van een 7,0 naar een 7,5." Deze gegevens blijken uit het recent gehouden Medewerkers Tevredenheids Onderzoek onder medewerkers van V&D en La Place. Hieruit blijkt ook de tevredenheid van zowel V&D als La Place medewerkers boven het landelijk en Europees gemiddelde te liggen.

Over V&D
In 2007 is begonnen aan de restyling van V&D in de vestiging V&D Kalverstraat Amsterdam. Hetzelfde jaar is de nieuwe vestiging V&D Doetinchem geopend. In deze vestigingen is een nieuwe corporate huisstijl gelanceerd en zijn nieuwe A-merken shops toegevoegd. Ook is het productassortiment flink vernieuwd en aangescherpt. Inmiddels heeft V&D 3.500 verschillende shops van A-merken. Dit voorjaar zijn 52 van de 62 vestigingen gerebrand in een nieuwe look & feel. V&D is onderdeel van de retailgroep Maxeda. Met 62 vestigingen en ruim 10.000 medewerkers is V&D de grootste warenhuisorganisatie in Nederland. V&D ontvangt per week gemiddeld 1.8 miljoen bezoekers. Via www.vd.nl zijn producten online te bestellen. La Place is de succesvolle restaurantformule van V&D met restaurants in V&D warenhuizen, langs snelwegen, in winkelcentra en op stations. De restaurant- en traiteurformules van V&D hebben zich de afgelopen eenentwintig jaar bewezen als buitengewoon innovatief en hebben zich ontwikkeld tot een publiekstrekker van formaat. De concepten zijn in eigen huis ontwikkeld en behoren tot de top van de publiekscatering in Europa. La Place-restaurants trekken samen meer dan vijfendertig miljoen bezoekers per jaar. Alle gerechten en producten van La Place zijn huisgemaakt. Er wordt uitsluitend gewerkt met verse, bij voorkeur biologische ingrediënten, die elke morgen in alle vroegte worden aangeleverd. Via www.laplace.nl zijn veel gerechten en producten online te bestellen.

Noot voor redacties

Meer informatie,