Port of Rotterdam

Extra ruimte voor grotere containerschepen en overslag droge bulk op Maasvlakte

Amazonehaven wordt verbreed, deel EMO naar Hartelstrook

04-06-2010

ECT, EMO en het Havenbedrijf Rotterdam hebben afspraken gemaakt voor de verdere ontwikkeling van hun bedrijfsactiviteiten op de bestaande Maasvlakte. Begin 2011 wordt gestart met de verbreding van de Amazonehaven. Tegelijkertijd verplaatst EMO een deel van de activiteiten naar de Hartelstrook aan de zuidkant van de Mississippihaven. "Deze twee projecten passen prima in ons beleid om de ruimte in het bestaande havengebied optimaal te benutten", licht president-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf toe.

De Amazonehaven wordt verbreed van 255 m naar 305 m om ruimte te bieden aan de steeds groter wordende containerschepen die de terminal van ECT bezoeken. De verbreding maakt mogelijk dat de allergrootste containerschepen onder alle omstandigheden probleemloos in de Amazonehaven terecht kunnen. De investering van het Havenbedrijf in dit project bedraagt ca. ¤ 175 miljoen.

Om de verbreding van de Amazonehaven mogelijk te maken én voor de vestiging van de elektriciteitscentrale van Electrabel heeft EMO 23 ha van de bestaande terminal ingeleverd. Tegelijkertijd voorziet EMO een toename van de overslag als gevolg van de komst van Electrabel én de bijstook van biomassa door kolencentrales. EMO neemt daarom een terrein van 11,5 ha op de Hartelstrook aan de Mississippihaven in gebruik, grenzend aan de terminal van Steinweg. EMO heeft nog een optie op een aangrenzend terrein van 12 ha op de Hartelstrook. Als EMO ook dat terrein in gebruik neemt, heeft het bedrijf weer net zoveel terrein als voorheen. De nieuwe terminal van EMO krijgt een aansluiting op het spoor.

De effecten van deze nieuwe vestiging van EMO op geluid, lucht (fijnstof en NOx) en op de natuur zijn onderzocht en passen binnen de wettelijke kaders. De uitkomsten van het onderzoek worden vertaald naar de inrichting van de nieuwe terminal. EMO zal maatregelen treffen om de overlast voor de omgeving tot een minimum te beperken. De vergunningprocedures voor de vestiging van EMO op de Hartelstrook starten op korte termijn.

De plek aan diep vaarwater op de Hartelstrook waar EMO nu komt, was eerder in optie gegeven aan Van Uden Group BV. Dit bedrijf heeft de optie teruggegeven omdat Van Uden zich o.a. gaat concentreren op het segment van de kleinere handysize bulkschepen op de bestaande terminal aan de Merwehaven, en op de inland activiteiten zoals in Moerdijk, Alphen aan de Rijn en Haaften/Zaltbommel.