Ingezonden persbericht




CEO's van Ahold, Unilever en WNF presenteren gezamenlijk actieplan van 70 bedrijven en NGO's Oproep aan overheid op om duurzaamheid tot speerpunt van beleid te maken. Bedrijven investeren komende vier jaar zelf ruim half miljard in verduurzaming productieketens.

Dinsdag 29 juni presenteerden de CEO's van Ahold Nederland (Dick Boer) en Unilever Benelux (Peter ter Kulve) en de directeur van het Wereld Natuur Fonds (Johan van de Gronden) het Actieplan Duurzame Handel 2011-2015. Het door ruim 60 bedrijven en 8 maatschappelijke organisaties ondertekende plan stelt dat verduurzaming primair een taak van het bedrijfsleven is. Dick Boer: 'Maar bedrijven kunnen dat niet alleen. Samenwerking met NGO's en overheden is noodzakelijk om verduurzaming snel en op grote schaal te realiseren'. Peter ter Kulve: 'De urgentie is hoog. Duurzaamheid is niet meer iets voor erbij. Het moet de mainstream standaard worden. Dan realiseer je echte veranderingen en worden duurzame producten ook betaalbaar'. De ondertekenende bedrijven en NGO's wijzen Initiatief Duurzame Handel (IDH) aan als de organisatie die de gewenste bundeling van krachten het beste kan realiseren.

De afgelopen maanden hebben ruim zestig bedrijven en acht maatschappelijke organisaties onder regie van IDH afstemming gepleegd over het Actieplan Duurzame Handel. Joost Oorthuizen, directeur van IDH, die het plan inleidde: 'Bedrijven en NGO's willen de komende vier jaar samen investeren in duurzaamheid. Dit plan voorziet in de verduurzaming van internationale grondstofstromen zoals cacao, thee, tropisch hout, palmolie en soja. Met een jaaromzet van 37 miljard euro en directe banen voor 61.000 Nederlanders leveren deze sectoren een belangrijke bijdrage aan de Nederlandse economie. Andersom kan Nederland in deze sectoren een rol spelen als kenniscentrum van efficiënte landbouwtechnieken en aanjager van duurzame productie. Ook veel internationale bedrijven onderschrijven het actieplan en samenwerking met de overheid zal tot internationale verbreding leiden.' De 60 bedrijven en 8 maatschappelijke organisaties werken nu al onder regie van IDH samen aan de verduurzaming van hun handelsketens. Dick Boer: 'In veel sectoren spelen wij al een rol. Daarom hebben wij samen met IDH dit actieplan opgesteld'.

De urgentie voor bedrijven om te verduurzamen is hoog. Johan van de Gronden: 'We kunnen de aarde niet blijven uitwonen. Soja productie kan én mag niet meer ten koste gaan van tropisch regenwoud'. Peter ter Kulve: 'De aarde is eindig. We moeten groei niet langer lineair definiëren, maar cyclisch. Grondstoffen worden schaars en duurder.' Dick Boer: 'Wij willen in 2015 dat al onze huismerken duurzaam geproduceerd zijn. Onze klanten verwachten dat ook.' Peter ter Kulve: 'Verduurzaming is een verlicht eigen belang voor bedrijven en is essentieel voor de Nederlandse concurrentiepositie. Het wordt de core strategie van internationale bedrijven als Unilever. We zijn palmolie aan het verduurzamen. We willen in 2015 dat al onze thee duurzaam wordt geproduceerd. Dat zijn enorme klussen waar we NGO's en overheden hard bij nodig hebben'

Actieve rol van de overheid
De ministers Maxime Verhagen (Buitenlandse zaken) en Gerda Verburg (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) bevestigen in een eerste reactie dat de overheid een actieve rol moet spelen bij de verduurzaming van de handel met ontwikkelingslanden. Meer regie moet zorgen voor een effectievere inzet van publieke en private middelen. De ministers Verhagen en Verburg verwelkomen het actieplan van IDH en nodigen de ruim 70 ondertekenaars uit om samen aan de slag te gaan (zie ook het gezamenlijk nieuwsbericht van beide ministeries hierover).

Video Actieplan Duurzame Handel 2011-2015
Naast de drie CEO's onderschrijven verschillende bedrijven en organisaties waaronder Cargill, Sara Lee, Nutreco, ICCO, Solidaridad en de Rabobank publiekelijk (op video) het belang van duurzaamheid voor bedrijven en Nederland (zie bijlage 2).