Persbericht

Snelheid Match Racing Ginetta op het TT Circuit Assen niet beloond

Badhoevedorp, 4 juli 2010 - Een vijfde plaats in race twee van het Dutch GT4 Championship was niet de juiste afspiegeling van de snelheid die Quint Engel met zijn Match Racing Ginetta G50 op het TT Circuit Assen aan de dag legde. Na een vierde tijd in de kwalificatie leken topklasseringen binnen handbereik maar tijdens de races zat het Match Racing niet mee waardoor Engel veroordeeld was tot twee inhaalraces en niet de beloning kreeg die hij op basis van zijn snelheid verdiende.

Door buitenlandse raceverplichtingen van diverse rijders bleef de inzet van Match Racing in het Dutch GT4 Championship op het TT Circuit Assen beperkt tot één Ginetta G50 met aan het stuur Quint Engel. "Quint heeft het verdiend om hier alle rijtijd te krijgen. Hij heeft in de afgelopen races zulke goede dingen laten zien", aldus teameigenaar Martin de Weerd. In de kwalificatie beschaamde Engel dit vertrouwen niet en reed naar een fantastische vierde en zesde kwalificatiepositie.

Helaas kon Engel zijn fraaie uitgangspositie in de eerste race niet in een klinkend resultaat omzetten. Juist bij de start van de race viel de regen met bakken uit de hemel. "We stonden wat banden betreft voor een moeilijke beslissing. Je weet niet wat de wedstrijdleiding gaat doen. Mede door onze ervaring in enduranceraces hadden we een snelle bandenwissel. Als vijfde gingen we de baan weer op maar de BMW's schakelden al hun technische hulpmiddelen in en de Porsches hebben al hun gewicht op de achterwielen. Ten opzichte daarvan missen wij dan onder die extreem natte omstandigheden tractie", aldus De Weerd. Engel kon zijn vijfde positie dan ook niet vasthouden en passeerde als negende de finishvlag.

In de tweede sprintrace mocht Engel van de zesde startplaats vertrekken maar zag een podiumplaats al in de eerste bocht verloren gaan. "Ik zat in de eerste bocht aan de buitenkant, kreeg plotseling een enorme klap van een andere auto naast me en schoot van de baan", aldus de onfortuinlijke rijder. Als tiende kon Engel zijn wedstrijd vervolgen en in een prachtige inhaalrace bracht hij de Match Racing Ginetta G50 na een aantal spectaculaire passeeracties als vijfde over de finish. "Een leuke inhaalrace waarbij ik snelle rondetijden kon laten noteren. Maar zonder dat incident had er natuurlijk meer ingezeten", aldus Engel. Ook De Weerd was tevreden. "Quint leverde de beste prestatie van alle rijders in het veld." In de derde race over 50 minuten moest Engel van de zevende startplaats vertrekken maar was in de eerste bocht al kansloos. "Ik was iets te gretig en spinde." Als 17de moest Engel zijn weg vervolgen maar na een aantal inhaalacties was de Match Racing Ginetta G50 bij de verplichte pitstop toch alweer aangeland op plaats 11. Na zijn stop was Engel zevende maar geheel in stijl met het weekend was er opnieuw oponthoud. "We wilden de pitstop zo scherp mogelijk doen maar waren 0,4 seconden te vroeg weg." Een stop-and-go penalty volgde die uiteindelijk maar één plaats kostte. Als achtste passeerde Engel de finishlijn en opnieuw deed dat geen recht aan de snelheid van Engel en zijn Match Racing Ginetta G50.

In de Toerwagen Diesel Cup was Match Racing tijdens de Midzomerraces op het TT Circuit Assen uiterst succesvol. Met hun VW Golf pakten Ronald Morien/Dennis de Groot in de tweede race een prachtige overwinning terwijl het duo in race één al beslag had gelegd op een derde plaats. Morien en De Groot gaan ook aan de leiding in de tussenstand voor het kampioenschap.

Uitslag Dutch GT4 Championship
Race 1, zaterdag 3 juli 2010

1. Duncan Huisman, BMW M3 GT4, 8 ronden; 2. Simon Knap, BMW M3 GT4, op 1.707 sec.; 3. Jan Joris Verheul, Aston Martin GT4, op 8.207 sec.; 4. Phil Bastiaans, Porsche 997 GT4, op 10.222 sec.; 5. Peter Stox, BMW M3 GT4, op 15.198 sec.; 9. Quint Engel, Ginetta G50, op 28.546 sec.

Race 2, zondag 4 juli 2010

1. Jeroen Bleekemolen, Corvette C6, 14 ronden; 2. Henry Zumbrink, Corvette C6, op 0.718 sec.; 3. Christiaan Frankenhout, Porsche 997 GT4, op 4.300 sec.; 4. Mathijs Harkema, Porsche 997 GT4, op 6.267 sec.; 5. Quint Engel, Ginetta G50, op 27.643 sec.

Race 3, zondag 4 juli 2010

1. Henry Zumbrink/Danny van Dongen, Corvette C6, 26 ronden; 2. Peter van der Kolk/Jeroen Bleekemolen, Corvette C6, op 5.012 sec.; 3. Simon Knap, BMW M3 GT4, op 22.505 sec.; 4. Marc Koster/Bertus Sanders, Porsche 997 GT4, op 24.766 sec.; 5. Christiaan Frankenhout/Ferdinand Kool, Porsche 997 GT4, op 26.176; 8. Quint Engel, Ginetta G50, op 1:16.833 sec.

Tussenstand na twaalf races:

1. Duncan Huisman 79 punten; 2. Phil Bastiaans 78; 3. Henry Zumbrink 76; 11. Quint Engel 35.


---