Aandacht voor design in productiefase loont
Twintig procent winst door doordacht design
De financiële prestatie van een nieuw product levert een winst op van
bijna 20% als er bij de ontwikkelingsfase veel aandacht wordt besteed
aan design. Dit blijkt uit het wetenschappelijk onderzoek
`Effectiviteit van Design', geïnitieerd door de Beroepsorganisatie
Nederlandse Ontwerpers (BNO) en gefinancierd door Stichting Pictoright
en het ministerie van Economische Zaken. Het onderzoek werd uitgevoerd
door Rotterdam School of Management, Erasmus University en de TU Delft.
Vierhonderd managers van Nederlandse bedrijven uit de
goederenproducerende en de dienstverlenende sectoren namen deel aan het
onderzoek
De belangrijkste conclusies van het onderzoeksrapport zijn:
- De financiële prestaties van een nieuw product waarbij veel aandacht
is voor zowel experience design (dat de zintuigen prikkelt,
zelfexpressie bevordert en emoties oproept), als functioneel design
(dat zich richt op technologie, functionaliteit en ergonomie), zijn
gemiddeld ongeveer 20% beter dan de financiële prestaties van nieuwe
producten met een gemiddelde aandacht voor beide designaspecten.
- Het succes van een nieuw product is groter als tijdens de
ontwikkelingsfase veel aandacht aan design wordt besteed, en als
ontwerpers bij de ontwikkeling van het nieuwe product worden betrokken.
- Uit het onderzoek blijkt dat een aantal positieve effecten van design
sterker zijn, naarmate ontwerpers meer vrijheid krijgen om ideeën te
onderzoeken die buiten het project vallen.
- De innovativiteit van design op het gebied van experience (beleving)
en functionaliteit heeft een positief effect op de kwaliteit van een
product.
- Het sterk betrekken van opdrachtgevers heeft geen positief effect op
de experience kwaliteit van een nieuw product. Een mogelijke verklaring
is dat ontwerpers zich meer op innovativiteit richten, terwijl klanten
zich vooral richten op de productkenmerken en -functionaliteit waarmee
zij al bekend zijn.
- Het betrekken van ontwerpers bij de ontwikkeling van de website of
huisstijl van een bedrijf, versterkt het imago van het bedrijf op
gebieden als maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef, emotionele
aantrekkelijkheid, financieel succes en goed werkgeverschap.
Tom Dorresteijn, voorzitter van de BNO en initiatiefnemer tot het
onderzoek: `We hebben nu met wetenschappelijk, onafhankelijk onderzoek
de economisch-commerciële waarde van design kunnen bewijzen. Meer
aandacht voor design bij bedrijven verhoogt financiële prestaties en
belevingskwaliteit van hun producten. Nederland heeft met dit onderzoek
een primeur. Er is al veel onderzoek gedaan naar design, maar nooit
eerder is een oorzakelijk verband aangetoond tussen investeringen in
design en commercieel rendement.' De BNO-voorzitter ziet het
onderzoeksrapport tegelijkertijd als een eerste stap die vraagt om
nadere verdieping en aanvullend onderzoek.
Het onderzoeksteam
Het onderzoeksteam bestond uit projectleider Prof. dr. ir. Jan van den
Ende, dr. Marina Candi en een aantal onderzoeksassistenten van
Rotterdam School of Management, Erasmus University en Dr. Gerda Gemser
van de Faculteit Industrieel Ontwerpen (TU Delft).
Erasmus Universiteit Rotterdam