Siemens

Persbericht

201007.331

Den-Haag, maandag 5 juli 2010

Vectron - de universele locomotief van Siemens voor het Europese railverkeer

Siemens presenteert met de Vectron een nieuwe generatie locomotieven, ontwikkeld voor de meest uiteenlopende tractietaken. De locs zijn inzetbaar in het personen- en goederenvervoer, zowel nationaal als grensoverschrijdend, en met snelheden tot 160 km/h of 200 km/h. De verschillende vermogensklassen en spanningssystemen - wisselstroom (AC), gelijkstroom (DC) of multisystem maken flexibele en behoefte-specifieke configuraties mogelijk. Landspecifieke ATB-systemen kunnen gemakkelijk worden vervangen of aangevuld. Een andere bijzonderheid is de interne deformatiezone, de zogeheten frontend. Deze is via flensen verbonden met de wagenbak en kan bij eventuele schade gemakkelijk worden vervangen. De rangschikking van de componenten in het machinecompartiment maakt optimaal gebruik van de beschikbare ruimte. Het compleet modulaire concept is ook geschikt voor exploitanten die slechts kleine aantallen voertuigen nodig hebben.

Het Europese railverkeer verandert in steeds hoger tempo. De logistiek wordt steeds complexer. Goederen moeten sneller en over grotere afstanden worden vervoerd. Het grensoverschrijdende verkeer in Midden-Europa en op de Zuid-Oost Corridor is nu al sterk aanwezig en zal nog verder toenemen. Om deze verkeersaders en ook toekomstige groeiregios te kunnen bedienen, moeten moderne locomotieven 'interoperabel' en technisch voorgeconfigureerd zijn. Ze moeten snel en flexibel landspecifiek aanpasbaar en met intelligente treinbeveiligingsconcepten uitgerust zijn. Daarnaast bevorderen een groot milieubewustzijn en nieuwe logistieke concepten de betekenis van het nationale railtransport.

Siemens biedt meerdere Vectron-modellen aan voor uiteenlopende transporttaken. De Vectron dekt zowel de vermogensklasse tot 6400 kW als de middelste vermogensklasse tot 5200 kW voor het regionale personenvervoer en lichtere goederentreinen. Op de middellange termijn is ook een diesel-elektrische variant gepland. De wagenbak is ontworpen voor belastingen met een maximale statische trekkracht van 1500 kN en een maximale statische drukkracht van 2000 kN.

Voor de aandrijving is de beproefde semi-geveerde holle-motorasaandrijving voor het vereiste snelheidsbereik verder ontwikkeld. De Vectron, die standaard ontwikkeld is voor snelheden tot 160 km/u, kan met een aanpassing in de uitrusting worden geupgraded tot een variant met snelheden tot 200 km/u, zonder dat daarvoor het draaistel hoeft te worden vervangen. De draaistellen kunnen standaard of achteraf worden uitgerust met actieve draaidempers (ADD). De ADD heeft de functie van een conventionele draaidemper, maar is tegelijk ook actuator. Dat reduceert de geleidings¬krachten in bochten en verhoogt - door de verminderde slijtage van loopvlakken en wielflensen
- de levensduur van de wielen.

De rangschikking van componenten in het machinecompartiment met middenpad biedt een optimale benutting van de ruimte en is buitengewoon onderhoudsvriendelijk. Rekken met dezelfde functie hebben in alle versies dezelfde inbouwlocaties. De tractieconverter is zelfs nog korter geworden. Door de gewonnen ruimte was het mogelijk om de AC-hoofdstroomcomponenten naast de DC-componenten in het machinecompartiment onder te brengen in plaats van op het dak. In geval van schade aan de bovenleiding vermindert dat in aanzienlijke mate de reparatiekosten en de uitvaltijden.

Het treinbeveiligingsconcept van de Vectron is buitengewoon flexibel. De loc is voorgeconfigureerd om in vrijwel alle Europese landen te kunnen worden ingezet. Voor de treinbeveiligingsrekken zijn in het machinecompartiment vaste inbouwplaatsen beschikbaar. De rekken zelf zijn modulair opgebouwd en kunnen daardoor gemakkelijk worden omgebouwd of uitgebreid. Ook ondervloer en draaistel zijn voorbereid op uitbreiding met antennes en asgevers. Het concept van voorgedefinieerde inbouwplaatsen heeft ook voordelen voor de bestuurdersdesk, omdat voor latere uitbreidingen geen aparte makeshift-structuren nodig zijn.

Op het gebied van veiligheid biedt de Vectron grote voordelen. Enerzijds heeft hij een gedefinieerde deformatiezone: het zogeheten 'frontend is via flensen verbonden met de wagenbak. Anderzijds zorgt het rechte middenpad voor een snelle vluchtroute.

Parallel aan de Vectron is het nieuwe serviceconcept Railcover ontwikkeld. Dit biedt bij de levering van reserveonderdelen alsmede bij het preventieve en correctieve onderhoud vrij combineerbare modulen aan, die geheel aan de specifieke behoeften van de klant kunnen worden aangepast: van mobiele support op locatie tot en met de full service voor de complete voertuigvloot zijn er verschillende support-levels mogelijk, die garant staan voor de grootst mogelijke beschikbaarheid.

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Persvoorlichting: Cees den Bakker
Telefoon: +31 (0)70 333 2340
E-mail: cees.den.bakker@siemens.com