Saxion
BR>

ma 05 juli 2010

Onderzoek Saxion: door social media meer stemmen voor politici

Politici die actief zijn op Hyves, Facebook, Youtube en Twitter krijgen bij verkiezingen over het algemeen meer stemmen dan hun partijgenoten die geen gebruik maken van social media.

Dat blijkt uit de resultaten van het tweede onderzoek dat Saxion heeft verricht tijdens de landelijke verkiezingen van 9 juni.

Vooral binnen de Partij van de Dieren, Piratenpartij, CDA, PVDA en ChristenUnie behalen actieve social media gebruikers over het algemeen meer stemmen. Er zijn duidelijke significante verschillen naar voren gekomen. Dat het gebruik van social media niet altijd een voorsprong oplevert wordt duidelijk bij partijen als de PVV, SGP, Nieuw NL, MenS en Partij één. Binnen de ene partij heeft social media gebruik veel meer effect dan in een andere partij. Dit heeft te maken met de doelgroep, maar ook met de wijze waarop het medium inhoudelijk wordt ingezet.

Het kenniscentrum Design en Technologie van Saxion volgde de landelijke politici en keken of er `waarneembare' invloed is uitgegaan van het gebruik van social media op het stemgedrag. Eerder publiceerde zij de onderzoeksresultaten over de impact van sociale media op de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2010.

Vervolgonderzoeken
Onderzoekers Luc de Krosse, Robin Effing, Theo Huibers en studenten van de opleidingen Kunst en Techniek en Human Information Design & Strategy van Saxion gaan verder met vervolgonderzoeken naar de impact van het gebruik van social media binnen de politiek. De onderzoeken worden uitgebreid met participatieonderzoeken voor doelgroepen zoals buurtgemeenschappen, kerken en verenigingen.