Ingezonden persbericht


Amsterdam 13e in wereldwijd fileonderzoek. Minste hinder in Stockholm, meeste in Moskou.

Economische neergang leidt bij Amsterdamse forensen niet tot minder verkeersdrukte.

Amsterdam, 5 juli 2010 - Amsterdam staat met LA op een gedeelde 13e plaats in de ranglijst van wereldsteden met verkeershinder. Vergeleken met forensen uit andere steden, hebben Amsterdammers een relatief stressvrij ritje naar hun werk. Beijing en Mexico Stad hebben de meeste verkeershinder. Moskou heeft met 2,5 uur de langste dagelijkse files terwijl Stockholm de minste verkeersoverlast heeft. Dit blijkt uit IBM's wereldwijde forensenonderzoek onder 8.192 automobilisten in 20 steden op vijf continenten.

In het onderzoek is gekeken naar het effect van dagelijkse verkeershinder.

Van de 7 Europese steden die onderzocht zijn, hebben Amsterdammers de langste reistijd (31,5 minuten), en afstand (23.8 km). Toch klagen ze het minste. Slechts 9% vindt dat verkeershinder invloed heeft op werk/school of hun gezondheid (27%). Deze paradox valt samen met de hoogste wereldwijde gebruik van de fiets (23% tegenover een gemiddelde van 2%) en de trein (9%) als transport.

Wereldwijd heeft de economische neergang weinig invloed op de Amsterdamse verkeershinder. Die nam slechts 8% af terwijl de wereldwijde afname gemiddeld 23% was en 60% in Mexico Stad.

Overige opvallende uitkomsten uit het onderzoek:


* 50% van de automobilisten vindt dat het verkeer in wereldsteden de afgelopen drie jaar is verslechterd;
* Slechts 5% vindt dat het verkeer aanmerkelijk is verbeterd;
* Gemiddelde vertraging is een half uur;

* De minste verkeershinder is in Melbourne, Stockholm en Buenos Aires. Hier heeft 25% nooit last van verkeershinder;
* Als verkeershinder zou afnemen zou 16% langer gaan werken.

Toch zijn Amsterdammers niet immuun voor verkeershinder. De afgelopen maand besloot 31% hun reis te annuleren vanwege verkeershinder. Hiervan was 23% werkgerelateerd en 22% recreatief.

Als oplossing van verkeershinder zijn de volgende oplossingen favoriet:
* Beter OV (33%);

* Betere verkeersinformatie (19%);

* Thuiswerken (14%), dat met 36% minder populair is dan het wereldwijde gemiddelde van 44%.

Over het onderzoek
In het onderzoek is gekeken naar 10 thema's die invloed hebben op verkeershinder: 1) reistijd, 2) tijd dat verkeer stilstaat, 3) de hoogte van brandstofprijzen 4) verslechtering van het verkeer, 5) start-stop verkeer, 6) stress door autorijden, 7) woede door autorijden, 8) de mate waarin werk lijdt onder verkeer, 9) verkeer dat tot totale stilstand leidt 10) niet meer kunnen reizen door verkeershinder.

Over IBM
Voor meer informatie over IBM: http://www.ibm.com

Voor meer informatie en het gehele onderzoek
Jelmer Letterie
Communications IBM BeNeLux
+31 (0)6 20 43 39 83
jelmer.letterie@nl.ibm.com Bart Bakker
Ketchum Pleon
+ 31 (0)6 55 30 61 57
bart.bakker@ketchumpleon.com