Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Aanleg A2-passage stap dichterbij


01-07-2010

Ministers Huizinga (Ruimte en Milieu) en Eurlings (Verkeer en Waterstaat) hebben het Ontwerp-Tracébesluit (OTB) en milieueffectrapport (MER) `A2 Passage Maastricht' getekend en daarmee vrijgegeven voor de ter visie legging.

Van 6 juli tot en met 16 augustus 2010 kunnen alle belanghebbenden op het OTB/MER reageren. Deze rijksprocedure is nodig voor de ondertunneling van de huidige N2 tussen Geusselt en Europaplein.

Het plan is financieel mede mogelijk gemaakt door de ministeries van VenW en VROM. Minister Eurlings: "Maastricht is niet het einde van Nederland maar het begin van Europa. Dit grote werk aan de internationale A2 en aan deze verbindende stad is dan ook de totale investering door Rijk en regio van bijna 700 miljoen euro dubbel en dwars waard."

Het totaalplan leidt tot een goede verkeersdoorstroming van de A2. "Daarnaast gaat de kwaliteit van leven voor Maastrichtenaren er fors op vooruit. Ze krijgen schonere lucht, de geluidsoverlast neemt af, en een belangrijke barrière verdwijnt", aldus Huizinga.

Voorbereidingen totaalplan

In 2003 zijn de samenwerkende overheden, Rijkswaterstaat [opmVROM: volgens onze mensen acteerde Rijskwaterstaat hierbij namens zowel V&W als ook VROM], gemeente Maastricht, Provincie Limburg en gemeente Meerssen begonnen met de voorbereidingen voor één totaalplan voor stad en snelweg, voor voetgangers, fietsers en automobilisten, voor inwoners en bezoekers, voor infrastructuur en stadsontwikkeling. Dat totaalplan is de Groene Loper van Avenue2 geworden, bekend uit de vorige grote, stadsbrede consultatieronde eind 2008/begin 2009.

2010 is het jaar van de wettelijke procedures. De Groene Loper is vertaald in een Ontwerp-Tracébesluit (OTB) en milieueffectrapport (MER) en wordt vertaald in Ontwerp-Bestemmingsplannen. De Tracé/m.e.r.-procedure is nodig voor de ombouw van de huidige Rijksweg N2 tot autosnelweg in een tunnel, de direct daarmee samenhangende overige wegen en de verknoping van de A2 met de A79. De verschillende bestemmingsplannen zijn nodig voor de nieuwbouw in de stad en de ontsluitingsweg naar bedrijventerrein Beatrixhaven.

Waarop reageren?

Het Ontwerp-Tracébesluit bevat onder meer de volgende onderwerpen:
* De ombouw van de bestaande Rijksweg A2 tussen knooppunt Kruisdonk en de aansluiting Randwyck tot autosnelweg, inclusief de aansluiting Geusselt (t/m Meerssenerweg) en Europaplein;
* De realisatie van een gestapelde tunnel tussen de knooppunten Geusselt en Europaplein, waarvan de onderste buizen zijn bestemd voor het doorgaande verkeer (A2) en de bovenste tunnelbuizen voor het bestemmingsverkeer;

* Het volledig maken van de verknoping A2/A79.
* De situatie tijdens de bouw. Dit omvat onder meer:
+ de tijdelijke Rijksweg N2;

+ de tijdelijke werkterreinen.

A2