ProRail

Persbericht

06-07-2010

Einde wateroverlast dankzij nieuwe spoorbrug

ProRail, waterschap Roer en Overmaas, de provincie Limburg en de gemeente Echt-Susteren vieren donderdag samen de afronding van het project de Vloedgraaf. Dankzij de aanleg van een nieuwe spoorbrug is de Vloedgraaf door het waterschap ter hoogte van de brug verbreed. Ook is er een fietspad en een twaalf meter brede faunapassage aangelegd. De kans op overstromingen en opstuwingen is nu sterk verminderd en twee natuurgebieden zijn na tientallen jaren weer met elkaar verbonden.

Voorkomen wateroverlast

In de oude situatie liep de Vloedgraaf door een vierkante betonnen onderdoorgang (duiker) onder de spoorlijn Roermond-Sittard door. Deze onderdoorgang was zo smal dat er bij hoog water overstromingen ontstonden. Een nieuwe brede spoorbrug maakt het voor waterschap Roer en Overmaas mogelijk de Vloedgraaf te verbreden waardoor er een einde kwam aan de opstuwende werking van de onderdoorgang. Nu de Vloedgraaf meer ruimte heeft, behoren overstromingen tot het verleden.

Faunapassage

De vernieuwing van de spoorbrug is ook een onderdeel van het provinciale Meerjarenplan Ontsnippering dat wordt gefinancierd door het Ministerie van Verkeer & Waterstaat. Doel van dit project is (versnipperde) natuurgebieden weer met elkaar te verbinden. Daarom is onder de spoorbrug een twaalf meter brede faunapassage aangelegd die de natuurgebieden IJzerenbosch en ât Hout met elkaar verbindt. Dieren als reeën, eekhoorns en kikkers krijgen hierdoor een veel groter leefgebied. De Vloedgraaf is het eerste MJPO project dat door ProRail is afgerond.