Greenpeace

Multinationals maken pulp van Indonesisch regenwoud

Corporate Express koopt fout papier van Sinar Mas

06 juli 2010

Nederland -- Amsterdam, 6 juli 2010 - De Nederlandse multinational in kantoorartikelen Corporate Express koopt papier dat is gemaakt van bomen uit een van de laatste regenwouden van Indonesië. Dat blijkt uit een nieuw rapport van Greenpeace over de destructieve praktijken van palmolie- en papierpulpproducent Sinar Mas. Het bedrijf in kantoorartikelen draagt daarmee bij aan de verwoesting van het regenwoud op het eiland Sumatra. Unieke en ernstig bedreigde diersoorten zoals de Sumatraanse tijger, de Sumatraanse orang-oetan en ook de Sumatraanse olifant dreigen hierdoor uit te sterven. Niet alleen Corporate Express, maar ook de multinationals Kentucky Fried Chicken en HP nemen papierpulp af van Sinar Mas. Na de palmoliesector is de papierpulpindustrie de belangrijkste veroorzaker van de razendsnelle ontbossing in Indonesië. Greenpeace roept bedrijven daarom op om geen palmolie én geen papier van de Sinar Mas groep te gebruiken in hun producten en verpakkingen. Bedrijven zoals Nestlé, Unilever en Kraft geven hier gehoor aan. Naast het uitbannen van palmolie van de Sinar Mas groep zijn ze ook bezig om hun verpakkingen 100 procent Sinar Mas-vrij te maken. Bedrijven zoals Xerox, H&M en Gucci gingen hen al voor.

Voor het rapport `How Sinar Mas is Pulping the Planet' onderzocht Greenpeace de activiteiten van de papiertak van Sinar Mas in twee belangrijke natuurgebieden op het Indonesische eiland Sumatra. De onderzoekers legden vast hoe het bedrijf grote oppervlaktes van het oerwoud Bukit Tigapuluh met de grond gelijk maakt. Dit is een van de laatste vluchthavens van de laatste vierhonderd Sumatraanse tijgers. De grootschalige kap is niet alleen desastreus voor de flora en fauna, ook het klimaat wordt geschaad door de enorme hoeveelheden CO2 die uit de bodem vrijkomen.

Het Sinar Mas-bedrijf Asia Pulp and Paper gebruikt het hout uit deze bossen als grondstof voor zijn twee papierpulpfabrieken op Sumatra. Vanuit daar vinden de laatste Sumatraanse oerwouden hun weg over de wereld als kopieerpapier, zakdoekjes, kartonnen bekertjes en toiletpapier. Het onderzoek van Greenpeace laat zien dat vele bekende internationale bedrijven deze producten zelf gebruiken of doorverkopen aan consumenten. Daarmee zijn ze medeplichtig aan de teloorgang van de laatste stukken ongerept regenwoud op het al grotendeels ontboste Sumatra.

Tom Grijsen, Greenpeace persvoorlichter 06-25031014 Michiel van Geelen, Greenpeace campagneleider Bossen 06-25031007