GroenLinks

Laat consumenten zich beschermen tegen ongewenste deurverkoop

Dinsdag 6 juli 2010, 14:34u - Bruno Braakhuis
Laat consumenten zich beschermen tegen ongewenste deurverkoop

Een meerderheid van de bevolking wil een 'Geen gezeur aan de deur'-register omdat bedrijven steeds vaker met hun producten aan de deur leuren, zo blijkt uit recent onderzoek. GroenLinks-Kamerlid Bruno Braakhuis (woordvoerder economische zaken) heeft demissionair minister Maria van der Hoeven gevraagd alsnog zo'n register in te stellen.

Wie kent het niet? Na een lange dag werken zit je net lekker te eten en dan belt er een verkoper aan. Tegen de tijd dat je aan de colporteur hebt uitgelegd dat je echt niet geĂŻnteresseerd bent, is je eten koud. Erg vervelend. Het onderzoek laat zien dat een ruime meerderheid van de Nederlanders daar begrijpelijkerwijs niet op zit te wachten.

Onderzoeksinstituut CentERdata (Universiteit van Tilburg) publiceerde op 29 juni een consumentenonderzoek naar telemarketing en colportage: slechts 30% van de Nederlanders voelt zich voldoende beschermd tegen colportage. Een merendeel van de Nederlanders (62,6%) kan zich vinden in het instellen van een 'Geen gezeur aan mijn deur'-register, een volledig verbod vinden de meeste Nederlanders (57,1%) niet nodig.

Consumenten moeten de keuze hebben of ze wel of geen verkopers aan de deur willen. Door invoering van het register wil GroenLinks die keuzevrijheid garanderen.

De invoering van een 'Geen gezeur aan mijn deur'-register is een logisch vervolg op het `bel-me-niet register', dat 1 oktober 2009 werd ingevoerd. Mensen die niet ongevraagd gebeld willen worden door bedrijven kunnen zich laten registreren. In korte tijd hebben al meer dan vier miljoen mensen zichzelf aangemeld. Het is helaas nog niet helemaal waterdicht. Soms worden mensen toch nog gebeld. Wie zich aangemeld heeft voor het register, kan in zulke gevallen een klacht indienen.

Vier miljoen aanmeldingen in een half jaar laat zien dat veel mensen geen zin hebben in ongevraagde verkooppraatjes. De minister van Economische Zaken reageerde in maart nog afwijzend op het voorstel voor 'Geen gezeur aan mijn deur'-register, omdat het lastig te handhaven zou zijn. Maar waarom zou een register voor het gebruik van de deurbel lastiger te handhaven zijn dan een register voor de telefoon? Daar wil ik graag overtuigende argumenten over horen, en anders moet zo'n register er gewoon komen.

Meer informatie

* Kamervragen Bruno Braakhuis aan de minister van Economische Zaken, 6 juli 2010 (document)

* GroenLinks-senator Jan Laurier bij het debat over de Telecommunicatiewet (november 2008): "Een wettelijke regeling is gerechtvaardigd indien de irritatie bij het publiek over wat men ongevraagd krijgt groot is." (bijdrage debat)
* Monitor Direct Marketing, Consumentenonderzoek naar telemarketing en colportage, CentERdata, 29 juni 2010 (onderzoeksrapport)
* Nieuwsbericht CentERdata, 5 juli (nieuwsbericht) met o.a. verwijzing naar "Meerderheid bevolking wil ook bel-niet-aan-register", De Volkskrant, 3 juli 2010.
* "Geen steun voor idee 'bel-niet-aanregister" De Pers, 22 maart 2010 (artikel)