Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Promotie van groenten en fruit

Nieuwsbericht | 06-07-2010

De Europese Commissie heeft drie programma's voor de promotie van groenten en fruit goedgekeurd die zich onder meer richten op de Nederlandse markt. Een belangrijk onderdeel van de promotieprogramma's is voorlichting over het positieve effect van groenten en fruit op de gezondheid. Een ander doel is afzetbevordering.

Alle programma's hebben een looptijd van drie jaar. Bij twee programma's werkt Nederland samen met andere lidstaten. De programma's voor de promotie van groenten en fruit zijn ingediend door het GroentenFruitBureau (GFB). Het gaat voor Nederland om een totale EU-bijdrage van ruim 5,1 miljoen euro. De Nederlandse bijdrage aan de drie programma's wordt betaald door het Nederlands bedrijfsleven.

Champignons

Een programma is een samenwerkingsverband met Frankrijk en Spanje en richt zich op de promotie van champignons in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Nederland. Het Nederlands bedrijfsleven draagt hier bijna 4,5 miljoen euro aan bij. De cofinanciering door de Europese Unie is ruim 2,2 miljoen euro. Het GroentenFruitBureau zal zijn promotieactiviteiten richten op zowel Nederland als Duitsland. De totale grootte van het programma is ruim 8,4 miljoen euro.

Verwerkte groenten en fruit

Nederland, België en Frankrijk werken samen aan de promotie van verwerkte groenten en fruit. Het aandeel van het Nederlandse bedrijfsleven is 780.000 euro. De Europese Unie draagt hier 390.000 euro aan bij. De totale grootte van het programma is bijna 7,4 miljoen euro.

Verse groenten en fruit

Het derde programma gaat over de promotie van verse groenten en fruit en is gericht op de Nederlandse markt. Hiermee is een bedrag gemoeid van bijna 5 miljoen euro, met een cofinanciering van de Europese Unie van bijna 2,5miljoen euro.

De promotieprogramma's worden uitgevoerd door het GroentenFruitBureau. Voorbeelden van promotieactiviteiten zijn reclames in magazines, radiospotjes, banners op websites en deelname aan consumentenbeurzen.