Bonnefanten Museum Maastricht

Wie is de Meester van Elsloo? Een Limburgse beeldenschat onder de loep

Het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) en het Bonnefantenmuseum nodigen u uit op de persvoorstelling, op dinsdag 6 juli aanstaande, van het internationale onderzoeksproject en de onderzoekstentoonstelling rond de Meester van Elsloo.

De Meester van Elsloo, een anonieme laatmiddeleeuwse beeldsnijder, liet een verbluffend oeuvre na. Het merendeel van het 200-tal aan hem toegeschreven beelden bevindt zich nog steeds in kerken in het Maas-Rijngebied, vandaag verdeeld over België, Nederland en Duitsland. Dit hoogst verrassende maar erg heterogene oeuvre wordt in het kader van een onderzoekstentoonstelling voor het eerst systematisch bestudeerd. Centraal daarbij staat de vraag naar het eigenhandige aandeel van de meester. Kan men het creatieve DNA van de Meester van Elsloo onderscheiden van dat van medewerkers en navolgers?

Het KIK staat in voor de materiaaltechnische en kunsthistorische studie van de ruim 70 beelden die zich voornamelijk in Limburg maar ook elders in België bevinden. De financiering wordt verstrekt door het Federaal Wetenschapsbeleid en de provincie Limburg. Van juli tot oktober 2011 zal een 50-tal beelden uit de drie landen worden geëxposeerd in het Maastrichtse Bonnefantenmuseum. Dit belooft niet alleen een esthetisch topmoment te worden, ook het onderzoek is gebaat bij de directe confrontatie van zoveel Elsloo-werken.

Het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) is de Belgische federale instelling belast met de studie, conservatie-restauratie en inventarisatie van ons cultureel en artistiek erfgoed. Kunsthistorici, scheikundigen, restaurateurs en fotografen werken er nauw samen. Actief sinds 1948, biedt het met zijn infotheek en online fototheek een unieke bron aan informatie rond de kunstgeschiedenis en het cultureel erfgoed van ons land. www.kikirpa.be

Het Bonnefantenmuseum is een museum voor oude, moderne en hedendaagse kunst en heeft een afwisselend tentoonstellingsaanbod. Het gebouw van de Italiaanse architect Aldo Rossi schittert aan de skyline van Maastricht. Rossi beschouwde het museum als een kijkfabriek en kijken staat centraal in Augenspiel. In deze uiterst gewaagde collectieopstelling lopen oud en nieuw door elkaar en wordt de bezoeker uitgenodigd zijn ogen op te frissen! Op dinsdagen kan de bezoeker ook live restauraties van kunstwerken volgen. www.bonnefanten.nl

Download hier het persmap als pdf.
Zie het origineel

Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium
Jubelpark 1, 1000 Brussel
www.kikirpa.be

Bonnefantenmuseum
Avenue Céramique 250
Maastricht
T 00 31 43 329 01 90
info@bonnefanten.nl
www.bonnefanten.nl
open di t/m zo 11.00 - 17.00 uur

Beeldmateriaal

lees de voorwaarden voordat u het beeldmateriaal download. Wij stellen het erg op prijs om een bewijsexemplaar van de publicatie te ontvangen!

Beek, Sint-Martinuskerk Calvarie
Gekruisigde Christus (detail: gelaat) © KIK-IRPA, Brussel
Foto A. Truyen Elsloo (NL), Sint-Augustinuskerk Sint-Anna te Drieën © Stichting Restauratie Atelier Limburg, Maastricht (foto A. Truyen) Foto A. Truyen

Bocholt,
Sint-Laurentiuskerk Madonna met Kind en druiventros Documentaire fotografie door Katrien Van Acker (fotografe KIK) © KIK-IRPA, Brussel Liège, Église saint-Jacques
Madonna met Kind op de Maansikkel © KIK-IRPA, Brussel

Maaseik, Sint-Catharinakerk Sint-Anna te Drieën
Observatie van de polychromie door Vincent Cattersel (conservator-restaurateur KIK) © KIK-IRPA, Brussel

Maaseik, Sint-Catharinakerk Sint-Anna te Drieën
Plaatselijke fixatie van de polychromie door Vincent Cattersel (conservator-restaurateur KIK) © KIK-IRPA, Brussel

Neeroeteren, Sint-Lambertuskerk
Sint-Antonius abt Sint-Antonius abt (detail: gelaat) © KIK-IRPA, Brussel

Maaseik, Sint-Catharinakerk Sint-Anna te Drieën
Plaatselijke fixatie van de polychromie door Vincent Cattersel (conservator-restaurateur KIK) © KIK-IRPA, Brussel

Siersdorf (D), Johannes de Doperkerk
Sint-Catharina © KIK-IRPA, Brussel