Ingezonden persbericht


Bijgevoegd vindt u de populaire release voor week 25 van Codaex.


- Lee Konitz New Quartet: Live at the Village Vanguard (ENJ 95422) De samenwerking tussen saxophonist Lee Konitz en het Trio Minsarah gaat heel wat jaren terug. Het begon in Keulen, waar Lee bijna 20 jaar woonde voordat hij uiteindelijk terugkeerde naar New York. Hij ontmoette het trio, bestaande uit pianist Florian Weber, bassist Jeff Denson en drummer Ziv Ravitz in Keulen bij concerten en was direct van hen gecharmeerd. Ze werkten nu en dan samen en namen hun eerste kwartetalbum (Deep Lee, ENJ 95172) op in Brooklyn. Bij de repetities voor de opnamen van dit live album spraken ze enkel af om te beginnen en kleine hints te geven van het eigenlijke nummer dat gespeeld zou worden, waarna het publiek de titel mocht roepen. De eerste die het wist kreeg een drankje aangeboden en het bleek een doorslaand succes en heeft bovendien een prima album opgeleverd. http://www.enjarecords.com/bio.php?artist=Lee%20Konitz


- Mara & David: Once we were Gods (SW 504) Dit tweede album van Mara & David dat door het Ozella label wordt uitgebracht, brengt wederom materiaal dat doet denken aan singer/songwriters, maar ook aan goede jazz duo's. Slechts de stem van Mara, begeleid door de gitaar van David is wat er te horen is, met op een enkel nummer bandbegeleiding. De stem van Mara klinkt als een klok en het gitaarspel van David is technisch zeer goed. Als uit het niets bestormen deze twee de podia vanuit Duitsland en laten zich niet beperken tot een bepaalde stijl, maar gebruiken jazz, folk, pop, rock en wat ze maar kunnen vinden in hun eigen composities. http://www.maradavid.de/


- Peter Asplund Quartet: Asplund meets Bernstein (PCD 103) Asplund laat zich op dit album leiden door zijn grote inspiratiebron Leonard Bernstein: dirigent, componist, pianist, leraar en schrijver. Bernstein heeft een oeuvre achterlaten met symfonieën, kamermuziek, missen, opera's en musicals en wereldwijd memorabele concertmomenten. Na twee albums met jazz standards afgewissled met eigen stukken, vond Asplund het tijd voor een album rondom een thema, waarbij Bernstein als natuurlijk onderwerp naar boven kwam drijven. De uitdaging bleek Bernstein's muziek naar een jazzkwartet om te werken, met ruimte voor improvisatie. Luister en beoordeel zelf of dit gelukt is. http://peterasplund.com/english/start_eng.htm