Raad van de Europese Unie

http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/nl/trans/115685.pdf

L
10418/10
PRESSE 146
PERSMEDEDELING
3017e zitting van de Raad
Vervoer, Telecommunicatie en Energie
(Telecommunicatie en Energie)

Brussel, 31 mei 2010
Voorzitter de heer Miguel SEBASTIN
minister van Industrie, Toerisme en Handel van Spanje de heer Pedro Luis MARÍN URIBE
staatssecretaris van Energie van Spanje

Voornaamste resultaten van de Raadszitting

Inzake telecommunicatie:
heeft de Raad nota genomen van de presentatie door de Commissie van de mededeling "Een digitale agenda voor Europa", en daarover conclusies aangenomen. De Raad heeft in dit verband voorts van gedachten gewisseld over "de Europese rechten van de gebruikers van elektronische-communicatiediensten". In de marge van de Raadszitting heeft de Conferentie van de vertegenwoordigers van de regeringen der lidstaten besloten het Bureau van het BEREC te Riga in Letland te vestigen. Inzake energie heeft de Raad

- nota genomen van een voortgangsverslag van het voorzitterschap over de verordening betreffende maatregelen tot veiligstelling van de aardgasvoorziening;
- ter voorbereiding van de bijeenkomst van de Europese Raad op 17 juni 2010 besproken hoe de nationale doelen voor energie-efficiëntie zullen worden bepaald;
- conclusies aangenomen over de toekomstige energiestrategie voor Europa 2011-2020 en nota genomen van een voortgangsverslag van de Commissie over de voortgang bij de realisatie van de trans-Europese netwerken in de periode 2007-2009;
- kennis genomen van de informatie van het voorzitterschap en de Commissie over recente ontwikkelingen in de internationale betrekkingen op energiegebied. 30.V.2010

1 Wanneer de Raad verklaringen, conclusies of resoluties heeft aangenomen, wordt dat in de titel van het betrokken punt vermeld. De aangenomen teksten staan tussen aanhalingstekens. De documenten waarvan het nummer in de tekst wordt genoemd, staan op de internetsite van de Raad http://www.consilium.europa.eu.
Besluiten ten aanzien waarvan verklaringen voor de Raadsnotulen zijn afgelegd die beschikbaar zijn voor het publiek, zijn aangegeven met een asterisk; de tekst van de verklaringen staat op de bovengenoemde internetsite van de Raad en is ook verkrijgbaar bij de Persdienst. 10418/10 3
NL
INHOUD1
DEELNEMERS................................................................................................................................. 5 BESPROKEN PUNTEN
TELECOMMUNICATIE .................................................................................................................... 7 Digitale agenda voor Europa................................................................................................................ 7
- Conclusies van de Raad.......................................................................................................................................... 7
- "De Europese rechten van de gebruikers van elektronische-communicatiediensten" ............................................. 8 ENERGIE............................................................................................................................................ 9 Verordening betreffende maatregelen tot veiligstelling van de aardgasvoorziening........................... 9 Nationale doelen voor energie-efficiëntie.......................................................................................... 11 Energiestrategie voor Europa 2011-2020 - Conclusies van de Raad................................................. 12 Internationale betrekkingen op energiegebied ................................................................................... 14 DIVERSEN....................................................................................................................................... 16 WERKPROGRAMMA VAN HET KOMENDE VOORZITTERSCHAP ....................................... 19 BIJEENKOMSTEN IN DE MARGE VAN DE RAAD.................................................................... 19 ANDERE GOEDGEKEURDE PUNTEN
VERVOER

- Vervoerbare drukapparatuur*............................................................................................................................... 20 ALGEMENE ZAKEN

- Pretoetredingssteun voor IJsland ........................................................................................................................... 20 30.V.2010
10418/10 4
NL
BUITENLANDSE ZAKEN

- Betrekkingen met de Golfstaten ............................................................................................................................ 21
- Stabilisatie- en Associatieraad EU-Montenegro.................................................................................................... 21 VISSERIJ

- Overeenkomst EU-Seychellen - vernieuwing van het protocol............................................................................. 21 TRANSPARANTIE

- Transparantie - Toegang van het publiek tot documenten..................................................................................... 21 30.V.2010
10418/10 5
NL
DEELNEMERS
België:
de heer Vincent VAN QUICKENBORNE minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen de heer Paul MAGNETTE minister van Klimaat en Energie de heer Didier SEEUWS plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger Bulgarije:
de heer Traicho TRAJKOV minister van Economie, Energie en Toerisme de heer Parvan ROESINOV viceminister van Vervoer, Informatietechnologie en Communicatie
Tsjechië:
de heer Martin TLAPA viceminister van Industrie en Handel Denemarken:
mevrouw Lykke FRIIS minister van Klimaat en Energie en minister van Gendergelijkheid
de heer Jonas BERING LIISBERG plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger Duitsland:
de heer Rainer BRÜDERLE minister van Economische Zaken en Technologie de heer Jochen HOMANN staatssecretaris van Onderzoek en Technologie de heer Guido PERUZZO plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger Estland:
de heer Juhan PARTS minister van Economische Zaken en Verkeer de heer Gert ANTSU plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger Ierland:
de heer Eamon RYAN minister van Communicatie, Energie en Natuurlijke Hulpbronnen
mevrouw Geraldine BYRNE NASON plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger Griekenland:
de heer Nikos SIFOUNAKIS vice-minister van Verkeer en Communicatie de heer Léonidas C. ROKANAS . plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger Spanje:
de heer Miguel SEBASTIÁN minister van Industrie, Toerisme en Handel de heer Pedro Luis MARÍN URIBE staatssecretaris van Energie de heer Francisco ROS staatssecretaris van Telecommunicatie en van de Informatiemaatschappij
Frankrijk:
mevrouw Nathalie KOSCIUSKO-MORIZET staatssecretaris van strategische studies en ontwikkeling van de digitale economie
Italië:
de heer Paolo ROMANI viceminister van Communicatie de heer Stefano SAGLIA viceminister van Economische Ontwikkeling Cyprus:
mevrouw Zeta EMILIANIDOU staatssecretaris, ministerie van Handel, Industrie en Toerisme
de heer George CHACALLI plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger Letland:
mevrouw Dagnija STAE minister van Regionale Ontwikkeling de heer Kaspars GERHARDS minister van Verkeer
de heer Artis KAMPARS minister van Economische Zaken Litouwen:
de heer Rimvydas VASTAKAS viceminister van Verkeer Luxemburg:
de heer François BILTGEN minister van Arbeid en Werkgelegenheid, minister van Cultuur, Hoger Onderwijs en Onderzoek, minister van Eredienst
mevrouw Michèle EISENBARTH plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger 30.V.2010
10418/10 6
NL
Hongarije:
mevrouw Agnes VARGHA plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger Malta:
mevrouw Theresa CUTAJAR plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger Nederland:
mevrouw Maria van der HOEVEN minister van Economische Zaken de heer Peter W. KOK plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger Oostenrijk:
de heer Harald GÜNTHER plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger Polen :
de heer Marcin KOROLEC viceminister van Economische Zaken de heer Piotr KOLODZIEJCZYK onderstaatssecretaris, ministerie van Binnenlandse Zaken en Bestuurszaken.
Portugal:
de heer José Carlos ZORRINHO staatssecretaris van Energie en Innovatie de heer Paulo CAMPOS toegevoegd staatssecretaris, bevoegd voor Openbare Werken en Communicatie
mevrouw Ana Paula ZACARIAS plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger Roemenië :
de heer Adriean VIDEANU minister van Economische Zaken de heer Cristian BADESCU plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger Slovenië:
de heer Jozsef GYÖRKÖS staatssecretaris, ministerie van Hoger Onderwijs, Wetenschappen en Technologie
de heer Uroš VAJGL plaatsvervangend permanent vertegenwoordiger Slowakije:
de heer Lubomír VÁŽNY minister van Verkeer
Finland:
mevrouw Suvi LINDÉN minister van Infrastructuur
mevrouw Riina NEVAMÄKI staatssecretaris, ministerie van Werkgelegenheid en Economische Zaken
Zweden:
de heer Leif ZETTERBERG staatssecretaris, toegevoegd aan de minister van Infrastructuur
de heer Ola ALTERÅ staatssecretaris, toegevoegd aan de minister van Ondernemingen en Energie
Verenigd Koninkrijk:
de heer Charles HENDRY onderminister, ministerie van Energie en Klimaatverandering
de heer Ed VAIZEY minister van Cultuur
Commissie:
mevrouw Neelie KROES vicevoorzitter
de heer Günther OETTINGER Lid van de Commissie
30.V.2010
10418/10 7
NL
BESPROKEN PUNTEN
TELECOMMUNICATIE
Digitale agenda voor Europa

- Conclusies van de Raad
De Raad heeft nota genomen van de presentatie door Commissaris Neelie Kroes van de mededeling van de Commissie "Een digitale agenda voor Europa" (9981/10), en daarover conclusies aangenomen (10130/10).
De ministers spraken hun voldoening uit over de "digitale agenda"; zij onderschreven de keuze van de zeven actiegebieden, en benadrukten het belang van digitale technologie voor werkgelegenheid en economische groei.
Verscheidene delegaties benadrukten hun steun voor de ontwikkeling van een eengemaakte digitale markt, op basis van snel internet en interoperabele toepassingen, evenals de meerwaarde die de agenda voor het milieu oplevert.
De digitale agenda voor Europa is een van de zeven vlaggenschipinitiatieven van de Europa 2020- strategie voor banen en groei. Concrete voorstellen zullen nog volgen, want de Commissie zal ieder jaar over de uitvoering van de agenda rapporteren. In de conclusies wordt het belang van de "digitale agenda" in economisch, maatschappelijk en cultureel opzicht onderkend.
Ook wordt daarin de opstelling van een ambitieuze actieagenda onderschreven, die bijvoorbeeld ten doel heeft

- een volledig functionerende digitale gemeenschappelijke markt te creëren ten behoeve van het Europese bedrijfsleven, in het bijzonder het mkb, en de Europese consumenten, en
- gecoördineerde maatregelen inzake netwerk- en informatiebeveiliging te nemen die voor meer vertrouwen in de cyberruimte moeten zorgen.
30.V.2010
10418/10 8
NL

- "De Europese rechten van de gebruikers van elektronische-communicatiediensten"1 De Raad heeft van gedachten gewisseld over het idee om "de Europese rechten van de gebruikers van elektronische-communicatiediensten" te formaliseren. Er was een brede consensus om de bestaande uniale wetgeving over onlinerechten te codificeren. Op het gebied van ICT (informatie- en communicatietechnologie) en consumentenbescherming moeten alle rechten van de gebruikers van elektronische-communicatiediensten op EU-niveau worden gebundeld tot één eenvoudig, gebruiksvriendelijk instrument. Betere voorlichting stelt de burger in staat zijn rechten beter te laten gelden en gebruik te maken van de schadeloosstellings- en geschillenbeslechtingsprocedures die in de lidstaten voorhanden zijn. Voorts blijkt uit het Commissievoorstel voor een digitale agenda dat de Commissie uiterlijk in 2012 met een codificatie van de uniale onlinerechten zal komen, die een duidelijk, toegankelijk overzicht geeft van de nu bestaande rechten van de digitale gebruiker.
1
30.V.2010
10418/10 9
NL
ENERGIE
Verordening betreffende maatregelen tot veiligstelling van de aardgasvoorziening Tijdens een openbare beraadslaging heeft het voorzitterschap de stand van zaken geschetst met betrekking tot dit voorstel (9817/10), dat de Commissie in juli 2009 heeft ingediend (11892/09) nadat de Europese Raad en het Europees Parlement hadden verzocht de bestaande richtlijn sneller te herzien, in het licht van de nieuwe ontwikkelingen in de interne gasmarkt van de Unie, alsook om nieuwe crisissen in de sector te voorkomen. De behandeling van dit voorstel, een van de voornaamste prioriteiten van het Spaanse voorzitterschap, vordert gestaag. De onderhandelingen met het EP zijn al aan de gang, en het voorzitterschap verwacht nog dit semester tot een akkoord in eerste lezing te kunnen komen.
Het doel is maatregelen vast te stellen die erop gericht zijn de gasvoorziening te verzekeren, door ervoor te zorgen dat de interne gasmarkt terdege en zonder onderbreking functioneert, door de verantwoordelijkheden duidelijk te omschrijven en toe te wijzen, en door de maatregelen op lidstaat- en uniaal niveau, zowel de preventieve acties als de reacties op concrete verstoringen van de voorziening, efficiënt te coördineren.
In het algemeen zijn de ministers het erover eens dat in geval van verstoring liefst zolang mogelijk marktpolitieke maatregelen moeten worden getroffen, zoals productie- en invoerflexibiliteit, fuelswitching, meer gebruik van hernieuwbare energie, en dat een van de voorwaarden om de interne gasmarkt te kunnen voltooien en te kunnen voldoen aan de zogenaamde N-1-regel erin bestaat te investeren in infrastructuur, zoals interconnecties, apparatuur die bidirectionele gasstromen in pijpleidingen mogelijk maakt, opslagfaciliteiten, enzovoort. Wat de voorzieningsnorm betreft, pleiten enkele lidstaten voor een striktere definitie van het begrip "beschermde klanten", terwijl dit volgens andere lidstaten moet worden verstaan als minimumnorm, en de lidstaten dus onder de in de verordening bepaalde voorwaarden verder kunnen gaan. De ministers wezen ook op het belang van de regionale samenwerking, die in de verordening als waardevol element van solidariteit tussen de lidstaten wordt onderkend en aangemoedigd, zij het dat de invulling ervan een zaak van de partijen blijft, waarbij soepelheid geboden is. 30.V.2010
10418/10 10
NL
Enkele ministers wensen ook dat de rol die de lidstaten, met name hun bevoegde autoriteiten, en de Commissie respectievelijk zullen spelen wanneer in een uniale of regionale noodsituatie moet worden opgetreden, duidelijker wordt omschreven.
De meeste lidstaten beklemtoonden dat de uniale afhankelijkheid van ingevoerde energie een grote extra bedreiging voor haar voorzieningszekerheid vormt, en dat in het kader van de vereiste diversificatie van bronnen en aanvoerlijnen betrekkingen met derde landen bijzonder belangrijk zijn.
30.V.2010
10418/10 11
NL
Nationale doelen voor energie-efficiëntie
Ter voorbereiding van de Europese Raad van 17 juni 2010 hebben de ministers, op basis van een nota van het voorzitterschap ((9767/10 + COR 1 ) en in het licht van de door Commissaris Oettinger gepresenteerde resultaten van de bilaterale dialogen met de lidstaten, besproken hoe de nationale doelen voor energie-efficiëntie zullen worden bepaald. De Commissie herinnerde eraan dat de Europese Raad haar in maart had verzocht toe te zien op de coherentie van de nationale doelen met het Europese kerndoel, namelijk de energie-efficiëntie via een gezamenlijke aanpak met 20% te verhogen. De huidige inventarisatie beoogt een duidelijk totaalbeeld te krijgen van de lopende en/of reeds geplande nationale maatregelen waarmee het indicatieve 20%-doel voor energiebesparing in 2020 moet worden bereikt, zodat kan worden uitgemaakt met welke methode die doelen zullen worden bepaald en vergeleken zullen worden met het uniale doel.
De meeste ministers benadrukten dat de nationale doelen indicatief zullen moeten zijn, in verband met de verschillende nationale behoeften en omstandigheden, en dat elke lidstaat moet kiezen voor de berekeningsmethode die hij het meest geschikt acht, temeer daar er in een aantal gevallen al plannen zijn vastgesteld en maatregelen worden toegepast om de 20%-norm inzake energieefficiëntie te halen.
Een van de voornaamste discussiepunten tijdens de bilaterale contacten was de vraag of op Unieniveau op basis van de "primaire energiebesparing" (afgeleid van het "primaire energieverbruik", dat energieopwekking en transport omvat) moet worden gerekend, zoals door de Commissie werd bepleit, dan wel op basis van de "definitieve energiebesparing" (afgeleid van het "finale energieverbruik", namelijk door de eindgebruikers), wat de voorkeur had van verscheidene lidstaten.
De Commissie zei tot slot dat zij zal laten onderzoeken hoe de energie-efficiëntiedoelen het best kunnen worden bepaald, en dat zij van de lidstaten te zijner tijd informatie over hun doelen en programma's hoopt te krijgen. Het voorzitterschap zal over dit thema verslag uitbrengen aan de Raad Algemene Zaken, die de bijeenkomst van de Europese Raad van juni voorbereidt. 30.V.2010
10418/10 12
NL
Energiestrategie voor Europa 2011-2020 - Conclusies van de Raad De ministers hebben van gedachten gewisseld over de toekomstige Energiestrategie voor Europa 2011-2020; het betrof een eerste bijdrage aan het overleg dat de Commissie met het oog op de presentatie van de nieuwe strategie heeft geopend. Verwacht wordt dat de Europese Raad de strategie in maart 2011 zal goedkeuren.
De Commissie heeft een evaluatie gemaakt van wat de afgelopen jaren in de energiesector is verwezenlijkt, en een aantal tekortkomingen en lacunes geconstateerd die actie vereisen op de volgende beleidsterreinen, naast een betere uitvoering van eerder overeengekomen beleid:
- moderne geïntegreerde netwerken

- voortgaan in de richting van een koolstofarm energiesysteem
- leiderschap op het gebied van technologische innovatie tonen
- een sterk, gecoördineerd extern energiebeleid
- bescherming van de EU-burger.
De meeste ministers waren het erover eens dat in de Europa 2020-strategie een belangrijke rol moet zijn weggelegd voor het energiebeleid1, en dat duurzame energiedoelen en economische groei in balans moeten worden gehouden. Enkelen vonden dat de EU verder moet kijken dan 2020, en waren daarom ingenomen met de routekaart die de Commissie zal uitbrengen voor het terugdringen van de CO2-uitstoot tot 2050.
Een groot aantal lidstaten wil ook dat de projecten voor industriële initiatieven in het kader van het SET-plan (Europees Strategisch Plan voor energietechnologie) snel worden uitgevoerd (6688/10). Enkele ministers vreesden dat deze en andere projecten en initiatieven meer administratieve rompslomp voor de lidstaten zullen meebrengen.
Een aantal ministers wezen andermaal op het belang van de externe dimensie van het uniale energiebeleid en wensen dat voortgang gemaakt wordt met de interconnectie.
1 "Europe 2020: a strategy for smart, sustainable and inclusive growth"(7110/10). 30.V.2010
10418/10 13
NL
Ter voorbereiding van het nieuwe actieplan inzake energie heeft de Raad voorts conclusies (9744/10) aangenomen over de beginselen van de toekomstige uniale energiestrategie en over bepaalde proceduremaatregelen met het oog op de goedkeuring ervan. Voorts namen de ministers nota van een voortgangsverslag van de Commissie over de realisatie van de trans-Europese netwerken in de periode 2007-2009 ((9354/10), in verband met het belang ervan voor het toekomstige actieplan van de Commissie inzake energie. De EU is in 1996 van wal gestoken met haar beleid inzake de TEN-E-projecten; de huidige doelstellingen zijn:
- de voltooiing van de interne markt ondersteunen;
- de minder ontwikkelde en de insulaire gebieden ontsluiten;
- de energievoorziening verzekeren en diversifiëren, met name door samenwerking met derde landen;

- bijdragen aan duurzame ontwikkeling en milieubescherming. Deze analyse, met de conclusies, maken de weg vrij voor het voorstel voor een nieuwe uniale wettekst over energievoorzieningszekerheid (zoals gevraagd door de Europese Raad in maart 2009 en aangekondigd in de tweede strategische toetsing van het energiebeleid1 en in het groenboek over energienetwerken).
Zie ook:

- de Raadsconclusies over energiezekerheid (5215/09);
- de Raadsconclusies over de tweede strategische energiebeleidsevaluatie (5964/09);
- het Groenboek: Naar een Europees energienetwerk voor een continue, duurzame en concurrerende energievoorziening (15927/08).
1 6692/09
30.V.2010
10418/10 14
NL
Internationale betrekkingen op energiegebied
Het voorzitterschap en de Commissie hebben de ministers op de hoogte gebracht van recente ontwikkelingen in de internationale betrekkingen op energiegebied. Energieraad EU-VS
De Energieraad EU-VS, die tijdens de Top van de EU en de VS op 3 november 2009 is opgericht, kwam op 4 november 2009 voor het eerst bijeen. Er is sindsdien vooral gewerkt aan de oprichting van de drie werkgroepen en aan de omschrijving van hun prioriteiten. De drie groepen hebben al een eerste vergadering gehouden, waar vooral de volgende punten werden behandeld: de wereldwijde energievoorzieningszekerheid en de wereldmarkt: de zuidelijke corridor/de trans- Kaspische route en de mondiale energiemarkten;

- energiebeleidsmaatregelen: duurzame biobrandstoffen, nucleaire veiligheid, energieefficiëntie, CO2-afvang en -opslag (CCS) en intelligente netwerken/elektrische voertuigen;
- energietechnologie, O & O: bijvoorbeeld zonne-energie, biobrandstoffen, intelligente netwerken, energie-efficiënte gebouwen.
EU-OPEC
De zevende vergadering in het kader van de energiedialoog tussen de EU en de OPEC zal plaatsvinden op 28 juni 2010 in Brussel. Agendapunten zijn de recente energiebeleidsmaatregelen, de ontwikkelingen op de aardoliemarkt en de langetermijnontwikkelingen op energiegebied. Het 12e Internationaal Energieforum (IEF), Cancún (Mexico) Deze bijeenkomst vond plaats van 29 tot en met 31 maart 2010, en werd georganiseerd door Mexico, in samenwerking met Koeweit en Duitsland. Zesendertig landen waren op ministerieel niveau vertegenwoordigd, en er werd een ministeriële verklaring goedgekeurd. (www.ief.org/) 30.V.2010
10418/10 15
NL
Het belangrijkste resultaat van de bijeenkomst was de instelling van een stuurgroep op hoog niveau met de taak het IEF-handvest op te stellen. Het Forum wees tevens een aantal terreinen aan waarop met het Internationaal Energieagentschap (IEA) en de OPEC kan worden samengewerkt. Het IEFhandvest zal naar verwachting voor maart 2011 door de ministers in een bijeenkomst in Riyad (Saudi-Arabië) worden goedgekeurd. Het 13e IEF zal in 2012 plaatsvinden in Koeweit. Euromed - Unie voor het Middellandse Zeegebied
De voorbereidingen zijn in volle gang voor de zesde Euro-Mediterrane ministeriële bijeenkomst inzake energie en hernieuwbare energie, die mogelijk na de zomer plaatsvindt. De belangrijkste agendapunten zijn het mediterraan plan voor zonne-energie, de Euro-mediterrane energiestrategie en energiesamenwerking, en de duurzame ontwikkeling van de energiesector. Tijdens de bijeenkomst zullen naar verwachting een ministeriële verklaring en een strategiedocument betreffende het mediterraan plan voor zonne-energie worden goedgekeurd. Rusland/Oekraïne
De betrekkingen tussen deze twee landen zijn aanzienlijk verbeterd. Voorts blijft Oekraïne deelnemen aan de werkzaamheden van het energiezekerheidsforum van het Oostelijk Partnerschap1, dat op 20 mei voor de derde keer bijeenkwam en voorzieningszekerheid en energie-efficiëntie in gebouwen besprak.
Energiegemeenschap

2
De Republiek Moldavië is op 1 mei 2010 volledig lid geworden; de volledige toetreding van Oekraïne is gekoppeld aan de aanneming van een wet inzake de gassector. De volgende ministeriële zitting is gepland voor 24 september 2010 in Skopje, onder voorzitterschap van de Voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië.

1 Oostelijke dimensie van het Europees Nabuurschapsbeleid (EU-27 + Armenië, Azerbeidzjan, Belarus, Georgië, de Republiek Moldavië en Oekraïne).

2 Een verdrag dat ten doel heeft een volledig geïntegreerde elektriciteits- en gasmarkt tot stand te brengen tussen de landen van Zuidoost-Europa (Albanië, Bosnië en Herzegovina, Bulgarije, Kroatië, Griekenland, FYROM, Montenegro, Roemenië en Servië-Montenegro). 30.V.2010
10418/10 16
NL
DIVERSEN
TELECOMMUNICATIE
Universele dienst - Resultaat van de openbare raadpleging De Commissie heeft de Raad geïnformeerd over de eerste resultaten van de raadpleging (10244/10) over de toekomst van de universele dienst. Uit de raadpleging is naar voren gekomen dat de volgende beleidsopties nader dienen te worden onderzocht:
- geleidelijk afschaffen van de sectorspecifieke bepalingen inzake de universele dienst op EU-niveau;

- duidelijkheid en rechtszekerheid bieden binnen de huidige bepalingen in de EU-wetgeving betreffende de universele dienst, met name ten aanzien van de nationale flexibiliteit inzake internet/breedbandtoegang; alsmede

- wijzigen van de bepalingen in de EU-wetgeving betreffende de universele dienst teneinde bij te dragen tot de universele doelstelling "breedband voor iedereen". Voortgangsverslag over de Interne Europese Markt voor elektronische communicatie 2009 De Commissie heeft haar jaarlijkse voortgangsverslag over de Interne Europese Markt voor elektronische communicatie (10245/10) gepresenteerd, waarin de ontwikkelingen worden beschreven die zich in 2009 in de EU hebben voorgedaan op de markt en in de regelgeving voor de sector elektronische communicatie.
Verslag over het digitale concurrentievermogen van Europa De Commissie heeft het jaarlijkse benchmarkingverslag gepresenteerd, waarin de recente ontwikkelingen op ICT-gebied worden geanalyseerd en terreinen voor verdere actie worden aangewezen, zoals de Commissie in haar digitale agenda voor Europa heeft voorgesteld (9857/10). 30.V.2010
10418/10 17
NL
Ministeriële bijeenkomst van de EU met landen uit Latijns-Amerika en het Caribisch gebied Het voorzitterschap heeft de delegaties geïnformeerd over de ministeriële bijeenkomst inzake "digitale inhoud voor een digitale samenleving", die op 14-16 mei 2010 plaatsvond in La Granja de San Ildefonso (Spanje). Het forum maakte de balans op van het overheidsbeleid in de afgelopen paar jaar en besprak de behoeften en prioriteiten van toekomstige digitale agenda's die kunnen bijdragen tot verkleining van de digitale kloof en een grotere economische groei, met inachtneming van de kenmerken van elke regio. De belangrijkste conclusies van het forum staan in een overeengekomen verklaring (10036/10).
ENERGIE
Voorstel voor een verordening betreffende een programma om het economisch herstel te bevorderen via financiële bijstand van de Gemeenschap aan projecten op het gebied van energie
Verslag van de Commissie aan de Raad en het Europees Parlement over de uitvoering van het Europees herstelprogramma op het gebied van energie Het Europees herstelprogramma op het gebied van energie maakt deel uit van het Europees economisch herstelplan, dat in november 2008 is aangenomen als antwoord op de economische en financiële crisis in Europa. Dit verslag is verplicht op grond van artikel 28 van de huidige verordening, dat bepaalt dat de Commissie de uitvoering moet controleren en daarover jaarlijks moet rapporteren.
In de oorspronkelijke Verordening nr. 663/20091 was 3,98 miljard euro uitgetrokken voor gas- en elektriciteitsinfrastructuurprojecten, offshoreprojecten voor windenergie en projecten voor afvang en opslag van kooldioxide. De Commissie raamt in haar verslag dat ongeveer 114 miljoen euro niet zal worden uitgegeven. Daarom stelt de Commissie voor dit bedrag te gebruiken voor de invoering van een specifiek financieel instrument ter ondersteuning van energie-efficiëntie en initiatieven op het gebied van hernieuwbare energie, met name in stedelijke gebieden, binnen het EUfinancieringsinitiatief voor duurzame energie, zoals aangekondigd in de Tweede strategische toetsing van het energiebeleid. Het voorgestelde instrument beperkt zich tot de financiering van maatregelen die een snel, meetbaar en substantieel effect op het economische herstel binnen de EU hebben, de energiezekerheid vergroten en de broeikasgasemissies verminderen.
1 (PB L 200 van 31.7.2009)
30.V.2010
10418/10 18
NL
Ondertekening van een Memorandum van overeenstemming tussen de Republiek Turkije en de Helleense Republiek inzake samenwerking op energiegebied De Raad is hierover geïnformeerd door de Griekse delegatie. Plan voor de interconnectie van de energiemarkten in het Oostzeegebied (BEMIP) De Commissie heeft de Raad ingelicht over de vorderingen bij de uitvoering van het plan. Het BEMIP is een actieplan inzake verbetering van de energie-interconnecties en -markten in het Oostzeegebied, dat in juni 2009 is gestart en ten doel heeft Finland, Estland, Letland en Litouwen (de "energie-eilanden") te verbinden met de interne markt van de EU. Olieramp in de Golf van Mexico
Het tragische ongeluk met een boorplatform in de Golf van Mexico heeft de gevaren die verbonden zijn aan de offshorewinning van olie en gas onder de aandacht gebracht. Europa - Noorwegen meegerekend - produceert per jaar ongeveer 200 miljoen ton ruwe olie, waarvan het grootste deel afkomstig is uit de Noordzee. De EU moet ook rekening houden met de mogelijkheid van een ongeluk voor haar kust. Hoewel er speciale instanties en voorzieningen in de EU zijn die snel op een eventueel ongeluk kunnen reageren, moet toch worden onderstreept dat geen enkele regeling een volmaakte veiligheid kan garanderen.
Tegen die achtergrond heeft Commissielid Oettinger, met deelneming van Commissielid Georgieva, op 11 mei een bijeenkomst op hoog niveau belegd met de grootste ondernemingen die in de Europese wateren actief zijn. Tijdens die bijeenkomst is de sector verzocht toe te zeggen dat al het mogelijke wordt gedaan om een soortgelijk ongeluk voor de kusten van de EU te voorkomen. Een tweede bijeenkomst is gepland voor juli.
30.V.2010
10418/10 19
NL
WERKPROGRAMMA VAN HET KOMENDE VOORZITTERSCHAP
De Raad heeft geluisterd naar een beknopte presentatie door de Belgische delegatie van de hoofdlijnen van een werkprogramma op telecommunicatiegebied dat onder het Belgische voorzitterschap, van juli tot en met december 2010, moet worden uitgevoerd. Het komende voorzitterschap schetste tevens de belangrijkste prioriteiten op het gebied van energie:
- Energiestrategie

- Infrastructuurpakket

- Routekaart voor het terugdringen van de CO2-uitstoot
- Consumentenbescherming

- Energie-efficiëntie.
BIJEENKOMSTEN IN DE MARGE VAN DE RAAD
In de marge van de Raad heeft het voorzitterschap de Conferentie van de vertegenwoordigers der lidstaten bijeengeroepen, die besloot de zetel van het Orgaan van Europese regelgevende instanties voor elektronische communicatie (BEREC) te vestigen in Riga, Letland. 30.V.2010
10418/10 20
NL
ANDERE GOEDGEKEURDE PUNTEN
VERVOER
Vervoerbare drukapparatuur*
De Raad heeft een richtlijn (PE-CONS 14/10 + 9574/10 ADD 1) tot actualisering en stroomlijning van de bepalingen van een richtlijn uit 1999 betreffende vervoerbare drukapparatuur aangenomen, die ten doel heeft het vervoer van dergelijke apparatuur veiliger te maken en het vrije vervoer ervan op de interne vervoersmarkt te garanderen.
Door deze nieuwe richtlijn zullen tegenstrijdige voorschriften worden afgeschaft en zal het regelgevingskader worden vereenvoudigd, vooral wat de conformiteitsbeoordelingsprocedures betreft, zonder de werkingssfeer of bij de richtlijn van 1999 ingestelde maatregelen wezenlijk te wijzigen. Als gevolg van deze herziening zullen verscheidene richtlijnen inzake drukapparatuur worden ingetrokken.
De tekst bevat voorschriften inzake de verplichtingen van de verschillende marktdeelnemers, de conformiteit van de apparatuur, de instanties voor inspectie en toezicht en hun wederzijdse erkenning.
ALGEMENE ZAKEN
Pretoetredingssteun voor IJsland
De Raad heeft een verordening aangenomen waarbij IJsland wordt opgenomen op de lijst van landen die voor pretoetredingssteun van de EU in aanmerking komen (12/10). De pretoetredingssteun van de EU helpt kandidaat-lidstaten en mogelijke kandidaat-lidstaten bij hun geleidelijke aanpassing aan de normen en het beleid van de Europese Unie met het oog op het lidmaatschap. Nadat IJsland op 16 juli 2009 zijn aanvraag voor lidmaatschap van de Europese Unie had ingediend, heeft de Raad de Commissie verzocht aan de Raad advies over de aanvraag van IJsland uit te brengen. De Commissie heeft op 24 februari 2010 advies uitgebracht. De Raad beraadt zich thans op de vraag of aan IJsland de status van kandidaat-lidstaat moet worden toegekend en of toetredingsonderhandelingen moeten worden geopend. 30.V.2010
10418/10 21
NL
BUITENLANDSE ZAKEN
Betrekkingen met de Golfstaten
De Raad heeft nota genomen van de voorbereiding van de 20ste gezamenlijke ministeriële bijeenkomst van de Samenwerkingsraad EU-Golf, die gepland is op 14 juni 2010 in Luxemburg. Stabilisatie- en Associatieraad EU-Montenegro
De Raad heeft nota genomen van de voorbereiding van de eerste bijeenkomst van de Stabilisatie- en Associatieraad EU-Montenegro, die gepland is op 14 juni 2010 in Luxemburg. Dit wordt de eerste bijeenkomst van de Stabilisatie- en Associatieraad EU-Montenegro na de inwerkingtreding van de Stabilisatie- en Associatieovereenkomst op 1 mei 2010. De overeenkomst biedt het contractuele kader waarbinnen de EU en Montenegro hun samenwerking zullen intensiveren en de ontwikkeling van hun betrekkingen zullen evalueren. VISSERIJ
Overeenkomst EU-Seychellen - vernieuwing van het protocol De Raad heeft een besluit van de Raad aangenomen houdende machtiging van de Commissie om onderhandelingen te openen voor de vernieuwing van het protocol bij de Partnerschapsovereenkomst inzake visserij met de Seychellen, dat op 17 januari 2011 afloopt. TRANSPARANTIE
Transparantie - Toegang van het publiek tot documenten De Raad heeft het antwoord goedgekeurd op confirmatief verzoek 13/c/01/10; de Deense, de Finse en de Zweedse delegatie stemden tegen (8498/10).