Ingezonden persbericht


Persbericht

Amstenrade, 6 juli 2010

Beoordeling BCT door ICT-ers bij de overheid flink gestegen

Uit de tweede editie van het grootschalige onderzoek van SDU Uitgevers en Integron B.V. naar de tevredenheid van overheidsinstellingen over ICT-aanbieders, blijkt dat de beoordeling van BCT flink verbeterd is. Scoorde BCT in 2009 in de categorie 'maatwerksoftware' al een vierde plaats; dit jaar kwam BCT met een 7,73 op een tweede plaats met slechts éénhonderste punt achter de nummer één in de lijst. De deelnemers aan het onderzoek beoordeelden de categorie 'maatwerksoftware' dit jaar als de op één na belangrijkste, terwijl die in 2009 nog op een vierde plek stond.

De verschuiving in het belang van de categorieën was wellicht de opvallendste uitkomst van het onderzoek over 2010. Vorig jaar vond men detachering het belangrijkst gevolgd door outsourcing en consulting. Dit jaar vonden de ICT-ers in overheidsdienst consulting het belangrijkst gevolgd door maatwerksoftware, internetdiensten en IT-beheer en onderhoud. Detachering en outsourcing zakten naar respectievelijk de plaatsen 5 en 7.

Om een indruk te krijgen van de tevredenheid over de leveranciers werden aspecten als kennis van de overheid, integriteit, professionaliteit, kwaliteit en resultaat van de dienstverlening en condities/tarieven beoordeeld. Het belang van die aspecten varieert overigens per segment. Voor de rubriek maatwerksoftware, waarin BCT ingedeeld is, worden hoge eisen gesteld aan het resultaat van de dienstverlening, de kennis van de overheid, de professionaliteit van de dienstverlening en de kwaliteit van de dienstverlening. Voor alle segmenten samen blijkt dat de ICT-ers het meest tevreden zijn over de kennis van de overheid bij de ICT-aanbieders, hun integriteit, hun professionaliteit, de kwaliteit van de dienstverlening en het resultaat van de dienstverlening. Opvallend is, dat de tevredenheid in 2010 op bijna al deze aspecten met bijna een vol punt gestegen is ten opzichte van 2009.

"Het is goed om te zien dat onze interne aanpak om de service richting onze klanten te verbeteren nu meetbare resultaten oplevert", aldus Marc Charlier, manager corporate communications bij BCT. "Als een van de vooraanstaande leveranciers binnen de Nederlandse overheid, betekent deze stijging in klanttevredenheid van de vierde naar de tweede plaats veel voor ons. Tenslotte is dat voor ons als leverancier het belangrijkste doel: Het hebben van tevreden klanten."

Aan het onderzoek 'Overheid & ICT' van SDU Uitgevers en Integron hebben dit jaar 337 ICT-ers meegewerkt. Ze zijn werkzaam bij gemeenten (74%), het Rijk (17%), provincies (3%), waterschappen (2%) en ZBO's (4%). Zij beoordeelden in het totaal 223 ICT-leveranciers in de categorieën hardware, standaardsoftware, maatwerksoftware, (tele)communicatie, internetdiensten, beheer en onderhoud, outsourcing, consultancy en detachering.


---




Ingezonden persbericht