Wageningen Universiteit en Researchcentrum
Winkel op de boerderij heeft toekomst
7 jul 2010
De consument verkiest doorgaans de supermarkt boven een
boerderijwinkel. Boeren kunnen consumenten verleiden tot meer aankopen
door het assortiment uit te breiden en door beter bereikbaar te zijn.
Ook samenwerken met de plaatselijke supermarkt kan de verkoop
stimuleren.
Uit onderzoek van Wageningen UR blijkt dat consumenten positief zijn
over het kopen van producten op de boerderij. Maar winkelen in de
supermarkt beschouwen zij als makkelijker en dichterbij. Hierdoor is
het aantal aankopen in de boerderijwinkel nog beperkt.
De laatste jaren neemt âFood op de boerderijâ, oftewel
boerderijverkoop, steeds professionelere vormen aan. De boerderijwinkel
onderscheidt zich van de supermarkt door kennis van zaken,
betrouwbaarheid, klantvriendelijkheid, smaakvolle en mooie producten en
genieten. De meest gekochte producten zijn groente, fruit, eieren en
aardappelen. De belangrijkste aankoopmotieven zijn prijs, smaak en
kwaliteit. Ook worden âversâ en âlekkerâ veel genoemd. In de ogen van
consumenten vormen vooral afstand en de gelegenheid (om naar de
boerderij te gaan) drempels voor het kopen op de boerderij.
Boerderijbezoek
De belangrijkste redenen voor een bezoek aan de boerderij zijn de
dieren, een veilige omgeving, de boer(in) zelf, huisverkoop en zelf
kunnen zien hoe voedsel wordt gemaakt. De meeste bezoekers vinden de
bezochte bedrijven authentiek. Het bezoek aan de boerderij is voor veel
mensen belangrijker dan de manier (biologisch of niet-biologisch)
waarop geproduceerd wordt.
Bevorderen boerderijverkoop
Om de boerderijverkoop te stimuleren krijgen agrarisch ondernemers de
volgende tips:
* Houd bestaande bezoekers vast en tevreden door het productaanbod
uit te breiden en meer producten op voorraad te hebben. Let daarbij
goed op de dieren, een veilige omgeving, klantgerichtheid,
transparantie van het productieproces en de producten zelf.
* Maak gebruik van het feit dat je aanvullend bent op de supermarkt.
Ontwikkel samen met de (plaatselijke) supermarkt strategieën om
supermarkt en boerderijverkoop als een win-winsituatie neer te
zetten.
* Wees je bewust dat biologisch niet hét argument is voor de klant.
Dierenwelzijn, milieuvriendelijkheid, klantvriendelijkheid, smaak
etc. wegen zwaarder.
* Achterhaal wat de consument als belemmering ervaart om de
boerderijwinkel te bezoeken en maak het hem/haar makkelijker door
beter bereikbaar te zijn, waardoor de frequentie van het shoppen op
de boerderij omhoog gaat.
Downloaden rapport
Rapport 343: âFood op de boerderij. Consumentenonderzoek naar
bedrijfsbezoeken en koopgedrag in de boerderijwinkelâ is gratis te
dowloaden.
Zie het origineel
Contact
LEI - Wageningen UR
Mariët de Winter
Tel 070 - 335 8332