Gemeente Lelystad

Werkgelegenheid op Lelystad Airport groter dan verwacht

Woensdag 7 juli 2010

De totale werkgelegenheid op Lelystad Airport bedraagt nu zo'n 220 arbeidsplaatsen, waarvan 70 % bestaat uit directe werkgelegenheid. Met de komst van het vliegtuigspuitbedrijf QAPS komen daar binnenkort nog eens 25 tot 40 arbeidsplaatsen bij.

Groeimogelijkheden

Dat ondanks het ontbreken van enig passagiers- of vrachtverkeer toch al sprake is van ongeveer 250 arbeidsplaatsen op de Lelystadse luchthaven, geeft de groeimogelijkheden aan van een luchthaven die pas aan het begin staat van een ontwikkeling naar groot commercieel verkeer.

Realistische werkgelegenheidprognose

De door de gemeenteraad van Lelystad gestelde randvoorwaarde dat uitbreiding van Lelystad Airport minimaal 800 arbeidsplaatsen per miljoen passagiers moet opleveren, is realistisch en behoeft geen bijstelling. De in opdracht van de gemeente Lelystad door SEO Economisch Onderzoek verrichte nulmeting geeft een goed beeld van de werkgelegenheid die momenteel aanwezig is op de luchthaven en dient als referentie voor nader onderzoek.

Belangrijkste conclusies

De belangrijkste conclusies uit de gehouden nulmeting zijn:
* De totale werkgelegenheid binnen het luchthavenareaal bedraagt momenteel zo'n 220 arbeidsplaatsen, waarvan 70% bestaat uit directe werkgelegenheid. Met de komst van QAPS gaat dat aantal naar ca. 260 arbeidsplaatsen.

* Binnen het luchthaventerrein worden circa 65 indirecte arbeidsplaatsen geteld, het aantal indirecte arbeidsplaatsen buiten het luchthaventerrein is onbekend. Met name de voorwaartse indirecte werkgelegenheid zal aan betekenis kunnen winnen naarmate de op de luchthaven georiënteerde vestigingsmogelijkheden in de nabijheid van de luchthaven verder worden ontwikkeld (Larserpoort, OMALA).

* 43% van de werkzame personen binnen het luchthavenareaal is woonachtig buiten de provincie Flevoland. Dat betekent dus dat de luchthaven voor de regio (binnen en buiten Flevoland) een belangrijke economische trekker is. In de gemeente Lelystad en in overige Flevolandse gemeenten zijn elk 28% van de werknemers woonachtig.

* Een groei van general aviation leidt volgens de gevestigde bedrijven gemiddeld genomen tot een grotere groei van werkgelegenheid dan de groei van commercieel verkeer.
* Recente werkgelegenheidsonderzoeken naar de directe werkgelegenheid van regionale luchthavens in Nederland geven geen aanleiding tot aanpassing van het voor Lelystad Airport gehanteerde aantal van 800 directe arbeidsplaatsen per 1 miljoen passagiersbewegingen.
* Bij een bescheiden regionale luchthaven (500.000 passagiers) berekent SEO dat er voor elke directe arbeidsplaats ook een indirecte arbeidsplaats wordt gerealiseerd.

Periodieke monitoring

Om zicht te houden op de ontwikkeling van de werkgelegenheid op Lelystad Airport, is het van belang de werkgelegenheidsontwikkeling periodiek te volgen, zeker als de verkeers- en vervoersstromen toenemen op de luchthaven. In het onderzoeksrapport van SEO wordt een aantal keuzes rondom deze monitoring aangedragen over het moment waarop er gestart moet worden en over de omvang van het onderzoek.

Het college heeft besloten de periodieke monitoring nader uit te werken, waarbij het uitgangspunt is om het onderzoek aan te laten sluiten bij de fases van ontwikkeling van de luchthaven en het onderzoek te richten op de directe arbeidplaatsen.