FloraHolland
Taskforce Chrysant krijgt steun van het vak
Rijnsburg, 7 juli 2010 (persbericht) - Tijdens een druk bezochte
kwekersbijeenkomst is het Nederlandse chrysantenvak massaal achter de
aanbevelingen van de Taskforce Chrysant gaan staan. Deze aanbevelingen
moeten leiden tot een beter rendement voor kweker, veredelaar en
handelaar. De Taskforce, die uit zeven chrysantenkwekers en
FloraHolland bestaat, gaat de aanbevelingen verder uitwerken. De
kwekersbijeenkomst vond plaats op 6 juli bij FloraHolland in Rijnsburg
en trok 135 kwekers . Het programma vermeldde onder meer een
presentatie van actuele marktinformatie door Aaltje Hijma, marktmanager
chrysant bij FloraHolland. Thijs van Giessen, woordvoerder van de
Taskforce Chrysant, lichtte de problemen en aanbevelingen toe. Onder
leiding van dagvoorzitter Arnold Hordijk werd daarna gediscussieerd
over de aanbevelingen van de Taskforce.
Marktgerichter produceren
De Taskforce is van mening dat er meer marktgericht geproduceerd moet
worden. Kwekers moeten op zoek gaan naar de behoeften van de schakels
in de keten en daarop inspelen. Tevens moeten productspecificaties
veranderd worden op basis van wat de markt vraagt. Zo zijn er
aanbevelingen op het gebied van lengte (maximaal 70 cm), ontbladeren
(minimaal 20 cm) en gewicht (maximaal aangegeven gewicht is 80 gram).
Specifieke promotie
Om de productkwaliteit in de keten te kunnen waarborgen is het van
belang om tracking & tracing toe te passen. Verder is geconstateerd dat
promotie meer specifiek en gesegmenteerd ingezet moet worden binnen de
diverse productgroepen Chrysant. Hiernaast gaat de Taskforce ook in
gesprek met FloraHolland over een optimale prijsvorming. Met de
veredelaars gaat de Taskforce praten over de gezamenlijke
verantwoordelijkheid voor een renderende chrysantenteelt in Nederland.
Nu de Taskforce steun uit het vak steun heeft gekregen, komen er ook
gesprekken met andere belanghebbenden in de chrysantenketen. Doel is
alle aanbevelingen zo snel mogelijk te realiseren. In dat kader worden
ook handelaren en tuinbouwleveranciers uitgenodigd om mee te denken
over de gewenste veranderingen.
Bij de foto: De zaal was versierd met een aantal inspirerende
chrysantenarrangementen van 2Dezign, gebaseerd op de
JustChrys-campagne.