FloraHolland


Taskforce Chrysant krijgt steun van het vak

Rijnsburg, 7 juli 2010 (persbericht) - Tijdens een druk bezochte kwekersbijeenkomst is het Nederlandse chrysantenvak massaal achter de aanbevelingen van de Taskforce Chrysant gaan staan. Deze aanbevelingen moeten leiden tot een beter rendement voor kweker, veredelaar en handelaar. De Taskforce, die uit zeven chrysantenkwekers en FloraHolland bestaat, gaat de aanbevelingen verder uitwerken. De kwekersbijeenkomst vond plaats op 6 juli bij FloraHolland in Rijnsburg en trok 135 kwekers . Het programma vermeldde onder meer een presentatie van actuele marktinformatie door Aaltje Hijma, marktmanager chrysant bij FloraHolland. Thijs van Giessen, woordvoerder van de Taskforce Chrysant, lichtte de problemen en aanbevelingen toe. Onder leiding van dagvoorzitter Arnold Hordijk werd daarna gediscussieerd over de aanbevelingen van de Taskforce.

Marktgerichter produceren
De Taskforce is van mening dat er meer marktgericht geproduceerd moet worden. Kwekers moeten op zoek gaan naar de behoeften van de schakels in de keten en daarop inspelen. Tevens moeten productspecificaties veranderd worden op basis van wat de markt vraagt. Zo zijn er aanbevelingen op het gebied van lengte (maximaal 70 cm), ontbladeren (minimaal 20 cm) en gewicht (maximaal aangegeven gewicht is 80 gram).

Specifieke promotie
Om de productkwaliteit in de keten te kunnen waarborgen is het van belang om tracking & tracing toe te passen. Verder is geconstateerd dat promotie meer specifiek en gesegmenteerd ingezet moet worden binnen de diverse productgroepen Chrysant. Hiernaast gaat de Taskforce ook in gesprek met FloraHolland over een optimale prijsvorming. Met de veredelaars gaat de Taskforce praten over de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een renderende chrysantenteelt in Nederland.

Nu de Taskforce steun uit het vak steun heeft gekregen, komen er ook gesprekken met andere belanghebbenden in de chrysantenketen. Doel is alle aanbevelingen zo snel mogelijk te realiseren. In dat kader worden ook handelaren en tuinbouwleveranciers uitgenodigd om mee te denken over de gewenste veranderingen.

Bij de foto: De zaal was versierd met een aantal inspirerende chrysantenarrangementen van 2Dezign, gebaseerd op de JustChrys-campagne.