Ingezonden persbericht

Nederlandse ondernemingen maken succesvol gebruik van social networks
Bijna de helft van ondernemingen werft nieuwe klanten via social networks

Het gebruik van social networks is in Nederland een regulier onderdeel van de bedrijfsvoering geworden. 48% van de ondernemingen maakt succesvol gebruik van social networks bij het werven van nieuwe klanten, zo laat een nieuw wereldwijd onderzoek zien. Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 15.000 zakenmensen in opdracht van Regus, wereldmarktleider op het gebied van innovatieve werkplekoplossingen.

Het vertrouwen dat ondernemingen hebben in social networking is duidelijk te zien aan het feit dat bijna een kwart van de Nederlandse ondernemingen (24%) een deel van het marketingbudget specifiek reserveert voor activiteiten op dit gebied.

Nederland op vierde plek aantal acquisities
Eduard Schaepman, algemeen directeur Regus Benelux: "Hoewel de belangrijkste functie van deze virtuele netwerken het onderhouden van contacten blijft, acquireren bedrijven inmiddels succesvol en gaan ze de dialoog aan met klantgroepen. Tot op heden zijn er betrekkelijk weinig cijfers bekend over het echte gebruik van social networks door bedrijven en of daar daadwerkelijk zakelijke opdrachten uit voortkomen. Dit onderzoek laat zien dat organisaties die de stap naar de wereld van de social networks nog niet hebben gemaakt, aanzienlijke zakelijke kansen kunnen missen. Het grootste aantal acquisities via social networking vond plaats in Nederland (48%), India (52%), Mexico (51%) en Spanje (50%).

Een baan via internet
Van de respondenten in Nederland gebruikt 14% meer dan het wereldwijde gemiddelde (58%) social networks om in contact te blijven met relaties en maar liefst 74% maakt er gebruik van voor het verzamelen van waardevolle informatie. 56% van de bedrijven stelt dat de belangrijkste functie van social networks het aansluiten bij, managen en organiseren van klantgroepen is. Wereldwijd is dit gemiddeld 51%. Een flink aantal sceptici (34% wereldwijd) is van mening dat social networking nooit een belangrijke manier van contact leggen met klanten en prospects wordt. 22% van de respondenten over de hele wereld heeft nieuw werk gevonden door gebruik te maken van social networking, met behulp van bijvoorbeeld de speciale zoekfuncties van LinkedIn.

MKB 50% nieuwe klanten via social networks
Bij het onderzoek is ook het verschil in omvang van ondernemingen bekeken, waaruit blijkt dat kleine ondernemingen iets meer dan gemiddeld gebruik maken van social networks. In Nederland heeft 50% van de kleine en middelgrote bedrijven - tegen 26% van de grote ondernemingen - succesvol nieuwe klanten gevonden via social networks. Van de grote ondernemingen heeft echter 26% hier marketingbudget voor vrijgemaakt, tegen 24% van de kleinere bedrijven. 59% van de kleinere bedrijven ziet het organiseren van, verbinden met en het managen van klantgroepen als het belangrijkste gebruik van social networks en 75% maakt er gebruik van voor het vinden van waardevolle informatie. Maar liefst 79% van de grotere bedrijven gebruikt social networks eveneens voor het vinden van waardevolle informatie.
Gekeken naar verschillende sectoren, hee ft 54% van de consultancy firma's met succes nieuwe klanten gevonden via social networks, tegen een wereldwijd gemiddelde van 40%. 79% van de respondenten in de consultancy sector gebruikt social networks om in contact te blijven met relaties, maar liefst 21% meer dan het wereldwijde gemiddelde.

Online experts onderschrijven belang van online netwerken
Jeanine Hennis-Plasschaert, Tweede Kamerlid VVD en zeer actief op Twitter: "Interactie is anno 2010 het sleutelwoord, het bereik is groot en divers en je blijft bij de les als het gaat om de laatste trends en meningen."

Danny Verhoeven, CEO van Starting Business en specialist op het gebied van internetmarketing: "De klanten van nu en de toekomst zijn allang actief in social media. Het is essentieel om ze te vinden en de interactie aan te gaan."

Jan Mulder, CEO van Hug Your Customer, online netwerkspecialist en nummer 1 op de online ranking van WieoWie.nl die de online aanwezigheid van mensen meet: "Social media werkt altijd. Stop er tijd en energie in. Vertel over je ervaringen en je klanten. Stel je vragen. Neem je contacten mee op reis. Het r esultaat zal je aangenaam verrassen."

Petra de Boevere, eigenaar van www.meisjevandeslijterij.nl en winnaar van de Social Media Star Award 2009, een prijs voor de kleine ondernemer die het beste Social Media inzet ten gunste van haar bedrijf: "Je kunt de kracht van Social Media pas ervaren als je zelf ook sociaal gedrag vertoont. Achter elk toetsenbord zit een mens. Het gaat om durven delen en interactie. En wat je brengt krijg je uiteindelijk ook terug."

Over Regus
Regus plc is wereldmarktleider op het gebied van innovatieve werkplekoplossingen. Regus beschikt over producten en diensten die uiteenlopen van volledig ingerichte kantoorruimtes, tot professionele vergaderruimten, business lounges en het grootste netwerk van studio's voor videoconferentie. Regus biedt een nieuwe manier aan van werken, of dit nu van thuis uit, onderweg of vanuit een kantoor is. Naast klanten als Google, GlaxoSmithKline en Nokia bedient Regus duizend groeiende kleine en middelgrote ondernemingen, die hun kantoor- en werkplekbehoeften uitbesteden aan Regus. Daardoor kunnen zij zich focussen op hun core business. Meer dan 650.000 klanten profiteren elke dag van de faciliteiten die Regus aanbiedt op meer dan 1.000 locaties, in 450 steden in 85 landen. Het stelt individuen en ondernemingen in staat om te werken waar, hoe en wanneer zij dat willen. www.regus.nl / www.regus.presscentre.co m

Noot voor redacties