Ingezonden persbericht

Drie essentiële artikelen in Tijdschrift voor Orthopedagogiek, nr. 6, van Vereniging O&A

In nummer 6 van het Tijdschrift voor Orthopedagogiek van de Vereniging O&A staan drie essentiële artikelen:

Janet Moerland, Paul P.M. Leseman & Erlijn van Genuchten deden onderzoek naar "Verschillen tussen kinderen met dyslexie en kinderen zonder dyslexie bij het schrijven van zinnen". Er zijn twee belangrijke hypothesen: dat er bij kinderen met dyslexie sprake is van een fonologisch vewerkingstekort en van een meer algemeen verbaal geheugentekort. De eerste hypothese wordt duidelijk ondersteund, bij de tweede is dat minder duidelijk.

Er is geen eenduidige en wetenschappelijk ondersteunde beschrijving van de term 'multiprobleemgezin'. In "Multiprobleemgezinnen ontrafeld" is het eerste doel van Denise Bodden & Maja Dekovic dan ook het identificeren van specifieke criteria van multiprobleemgezinnen. Het tweede doel is de identificatie van verschillende types multiprobleemgezinnen. Slechts één derde is een 'werkelijk multiprobleemgezin' .

De Sociale Competentie Observatie List, de LeerlingSCOL en het Portfolio Sociale Compententie vormen samen een leerlingvolgsysteem voor sociale competentie dat ontwikkeld is voor het primair onderwijs. In "Een leerlingvolgsysteem voor sociale competentie in het speciaal onderwijs" gaan Lilian Pot & Froukje Joosten na of deze instrumenten ook bruikbaar zijn in het speciaal onderwijs. Uit een praktijkonderzoek blijkt dat inderdaad het geval te zijn op voorwaarde dat enkele aanpassingen worden uitgevoerd.

Heeft u een abonnement of bent u lid van O&A, dan krijgt u deze boeiende aflevering één van deze dagen toegezonden.
Wilt u lid worden van O&A, klik dan hier. Wilt u zich abonneren, klik dan hier.