Maastricht University

Trefwoorden: ondernemerschap, ondernemeningen en innovatie in Italië

Promotie mw. Roberta Piergiovanni

School of Business and Economics.


Promotor: prof.dr. M. Carree.

Titel: "Empirical studies of new firms and innovation in Italy".
Donderdag 8 juli 2010, 10.00 uur

Dit proefschrift bestudeert de invloed van ondernemerschap op het groeipotentieel van bedrijfstakken en regio's. Aan de ene kant wordt er van uitgegaan dat ondernemerschap het ontstaan van geheel nieuwe sectoren kan bevorderen, terwijl zij aan de andere kant ook direct en indirect invloed uitoefent op economische groei en werkgelegenheid. Met up-to-date statistische instrumenten en unieke datasets is een grondige analyse gemaakt van de effecten en kenmerken van ondernemerschap, groei van ondernemingen en innovatie in Italië. De resultaten geven een beeld van de Italiaanse economie, die onderscheidende kenmerken uit eerdere studies bevestigen, en tegelijk de resultaten van andere studies verwerpen.

De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.