Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Start Spoedwegproject A2 Leenderheide - Valkenswaard (Schop 11)

Toespraak | 30-06-2010 | Minister Camiel Eurlings

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

Nog geen maand geleden, op dinsdag 8 juni, heb ik niet ver hier vandaan de Randweg Eindhoven geopend. Twee weken geleden heeft het kabinet 200 miljoen euro uitgetrokken om de verkeersruit om Eindhoven aan de oostelijke kant te completeren. En begin vorige maand heb ik besloten het aantal intercity's tussen Eindhoven en de Randstad fors te laten groeien.

Meneer Hendriks heeft in het verleden wel eens gemopperd dat de overheid deze regio te weinig zag staan. Ik hoop van harte dat u de afgelopen jaren van gedachten bent veranderd.
Het mag duidelijk zijn dat ik me vol inzet voor de grootste stad van Nederland buiten de Randstad. De bereikbaarheid van Eindhoven is de afgelopen jaren zeer sterk toegenomen. En we zijn nog niet eens klaar.

Dit is dan ook een topregio, die voorop loopt op het gebied van kennis en technologie. Meneer Hendriks, Philips Electronics is met de High Tech Campus voor de hele regio nog altijd een grote aanjager als het gaat om technische innovatie.
In Brainport Eindhoven werken in totaal 8000 kenniswerkers bij bijna honderd high-techbedrijven.

Verdieping, vernieuwing en vernuft voeren hier de boventoon. De handigste navigatiesystemen, de krachtigste chips, de slimste robots: vanuit Eindhoven veroveren we daar de wereld mee.

In dit gebied zijn bedrijvigheid en kwaliteit synoniem. En juist die kwaliteit, dat is de grootste troef die Nederland in handen heeft; die kwaliteit maakt dat we internationaal méétellen.

Daarom koesteren we Eindhoven, daarom werken we gestaag aan optimale bereikbaarheid, daarom steken we nu opnieuw de schop de grond in! Tussen knooppunt Leenderheide en de aansluiting Valkenswaard komt er over een lengte van zeven kilometer een derde rijstrook bij.

Dit is het 11de project van de spoedaanpak op rij. Twee jaar geleden heb ik gezegd: we steken dertig keer de schop in vóór 1 mei 2011. Ik was ervan overtuigd dat het kon. We liggen perfect op schema. Morgen geef ik het startsignaal voor nog eens vier spoedprojecten, in de Amsterdamse regio. Beste mensen, morgen zijn we op de helft. Geloof mij, Rijkswaterstaat gaat die dertig halen!

Het spoedaanpak-project A2 Leenderheide - Valkenswaard is er één uit het boekje. Hier wordt maar weer eens duidelijk hoeveel er te winnen valt met de spoedaanpak en met een slimme planning. Dankzij de spoedaanpak kan het werk hier een jaar eerder beginnen. En dankzij de smart planning van aannemer Heijmans - ook al aan zet op de Randweg - is het werk zelfs al voor het einde van het jaar klaar.

Ik kan me helemaal voorstellen hoe prettig het is om in het groen te wonen in dorpen als Budel, Cranendonk of Maarheeze en te werken in het innovatieve bedrijfsleven van Eindhoven. Een ideale combinatie van dynamiek en rust, die het leven hier in deze regio zo aantrekkelijk maakt. Maar het is wel frustrerend als je op weg naar huis keer op keer vastloopt in het verkeer.

Straks gooit de avondspits op dit stuk van de A2 niet langer roet in het eten. Dan stroomt het verkeer goed door naar het zuiden en komt iedereen aan het einde van een intensieve werkdag weer vlot en veilig thuis.

We lossen niet alleen de files tussen Leenderheide en Valkenswaard op, we voorkómen ook vooral nieuwe opstoppingen op de Randweg Eindhoven. Want als het hier steeds drukker zou worden, dan heeft dat ook effect op de drukte op de gloednieuwe randweg.

Dus slaan we hier met de nieuwe baan van zeven kilometer lengte een grote slag: het verkeer stroomt door en we voorkomen bij voorbaat problemen op de randweg.

Voor de strook groen die we voor dat doel afsnoepen van de berm planten we elders anderhalve hectare nieuw bos aan. We gaan nog op zoek naar de meest ideale plaats daarvoor.

Na de voorbereiding de komende weken, werkt Heijmans vanaf half augustus zoveel mogelijk achter een afscheiding, dus zonder hinder voor het verkeer. Door werkzaamheden te combineren, bijvoorbeeld tegelijkertijd aanbrengen van ZOAB en plaatsen van de signalering, is er maar twee keer een weekeindafsluiting nodig. Dat fluisterstille ZOAB leggen we neer om ervoor te zorgen dat ook de bewoners van Leende fijn en rustig kunnen blijven wonen.

Met deze verbreding zijn we nog niet klaar met Eindhoven. Want ook de doorstroming aan de kop van de Randweg is voor verbetering vatbaar. Daarom gaat ook nog deze zomer de schop in de grond op de A58 tussen Batadorp en Oirschot, voor een derde rijstrook in westelijke richting. En volgend jaar starten we met de verbreding van de A2 Eindhoven - Den Bosch, in beide richtingen.

Zo pakken we de grootste knelpunten rond de Randweg Eindhoven aan, zodat het verkeer in alle richtingen - Breda en Rotterdam, Amsterdam, Maastricht, Nijmegen en Antwerpen - 24 uur per dag, zeven dagen per week kan doorstromen. Met deze drie spoedaanpakprojecten investeren we opnieuw in deze regio; in totaal gaat het om ruim 148 miljoen.

Ook met de trein wordt Eindhoven de komende jaren maximaal bereikbaar. Zo bieden we de reiziger keuze. We betrekken Eindhoven in een verbeterd spoor-netwerk met metro-achtige verbindingen. Er vertrekken vanaf station Eindhoven straks zoveel intercity's dat geen reiziger zich nog zorgen hoeft te maken over de vertrektijden. Tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven gaan er zes intercity's per uur rijden en op de Brabantroute tussen Dordrecht en Eindhoven komen er een derde en vierde intercity bij.

Beste mensen,
We werken er keihard aan om deze regio alle kansen te geven die ze verdient. Meneer Hendriks, u afficheert Philips graag als een bedrijf dat bijdraagt aan de kwaliteit van het leven. Wat we hier doen, dient hetzelfde doel. Het doet me dan ook groot genoegen om samen met u het startsein te geven voor de werkzaamheden hier.

Daarna is de beurt aan aannemer Heijmans die met grote vaart dit elfde spoedproject zal uitvoeren. En zo stomen we door, op weg naar een nog mooiere toekomst voor Eindhoven en omstreken.