Belgische Federale Overheid


* Invoering nieuw Europees rijbewijs gebeurt stapsgewijs

Invoering nieuw Europees rijbewijs gebeurt stapsgewijs

Datum: 08 juli 2010

Op woensdag 7 juli 2010 reikte de staatssecretaris voor Mobiliteit het eerste nieuwe rijbewijs uit in ons land. Dat was meteen ook de start voor de pilootfase van zes maanden waarin zeventien pilootgemeenten (Aarlen, Aarschot, Ans, Bergen, Beringen, Denderleeuw, Gembloers, Genk, Ieper,Jette, Kelmis, Kortrijk, Liedekerke, Puurs, Rixensart, Rochefort en Zottegem) het Europese bankkaartmodel invoeren bij elke nieuwe uitreiking van een rijbewijs.

Alle andere Belgische gemeenten zullen in 2011 en 2012 volgen. De massale omwisseling van de bestaande papieren rijbewijzen wordt vanaf 2013 systematisch uitgevoerd en gespreid over een periode van tien jaar. Wanneer de gemeente u oproept voor het vernieuwen van uw identiteitskaart, zal u ook uitgenodigd worden om uw rijbewijs om te wisselen.

Veilig en gebruiksvriendelijk

Binnen Europa circuleren er op dit moment 110 verschillende rijbewijsmodellen. Het uniforme Europese bankkaartmodel moet daar verandering in brengen.
Het nieuwe model (en dus niet het rijexamen zelf) heeft een geldigheid van tien jaar, naar analogie met de elektronische identiteitskaart (eID). Zo kunnen er ook geen betwistingen meer zijn over de gelijkenis van de houder met de foto zoals die op oudere rijbewijzen staat. Bovendien zal de foto van uw eID gerecupereerd worden voor het rijbewijs.

Dankzij de applicaties die de FOD Binnenlandse Zaken voor de elektronische identiteitskaart ontwikkeld heeft, kan de FOD Mobiliteit en Vervoer de Europese richtlijn voor de ontwikkeling van een Europees rijbewijs snel omzetten.

Het bankkaartformaatrijbewijs bevat ook een aantal beveiligingskenmerken die vervalsing en veranderingen tegengaan zoals een complex achtergrondpatroon, lasergegraveerde foto en gegevens, een patroon in reliëf aan de oppervlakte, een nationaal symbool op de voorzijde van de kaart, de letter 'B' op de achterkant ...

Administratieve vereenvoudiging

Bovendien zult u in de toekomst niet langer uitsluitend bij de gemeente terecht kunnen voor de aanvraag van een rijbewijs: ook via examencentra of online met uw eID zult u een aanvraag kunnen indienen. Dat heeft alles te maken met de oprichting van een Centrale Databank Rijbewijzen. Zo zal op termijn de informatie over de rijbewijzen uit de bevolkingsregisters verdwijnen. Voor de gemeenten betekent dat een enorme administratieve vereenvoudiging: ze moeten de (papieren) rijbewijsdossiers niet langer bewaren, vernietigen bij overlijden of verzenden naar andere gemeenten in geval van adreswijziging. Alles wordt voortaan behandeld via de centrale databank.