Ministerie van Verkeer en Waterstaat

De start van de renovatie landingsbaan tijdens het bezoek aan Bonaire International Airport

Toespraak | 05-07-2010 | Bonaire | minister Camiel Eurlings

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Beste mensen,

U kent mij als een man die houdt van doorpakken en de klus klaren. ,,De schop gaat de grond in!'' Dat was mijn motto de afgelopen jaren bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat. En niet alleen in Nederland. Het doet me ontzettend veel genoegen dat nu óók hier op Bonaire de schop de grond ingaat. De landingsbaan krijgt een grote opknapbeurt!

We hebben er met elkaar de schouders onder gezet. De luchthaven heeft een prima uitgewerkt masterplan neergezet. De renovatie van de landingsbaan is het hart van dat plan. Ik heb me ingespannen om in de financiering te voorzien. Ik ben blij dat ook het bestuurscollege van Bonaire zich constructief heeft opgesteld in de samenwerking met Nederland. Daardoor kon ik in april mijn organisatie de opdracht geven om met grote spoed het project baanrenovatie te herstarten.

Daarmee zijn dit voorjaar de laatste hobbels genomen; het werk kan beginnen. Met als eerste stap de aanbesteding door Rijkswaterstaat!

Het is niet de eerste keer dat we verbeteringen aan de landingsbaan uitvoeren. In de afgelopen halve eeuw is er op deze plek uit een klein vliegveld een volwassen luchthaven gegroeid met vluchten van en naar verschillende delen van de wereld. En de landingsbaan groeide mee.

Jaarlijks doen een half miljoen passagiers Bonaire International Airport aan. Dat zijn passagiers op doortocht en mensen die komen genieten van al het moois dat dit prachtige eiland heeft te bieden. De zorgvuldig gekoesterde natuur, met onder meer z'n beroemde flamingopopulatie trekt steeds weer nieuwe liefhebbers. Om al het bijbehorende vliegverkeer op Bonaire mogelijk te maken werd de landingsbaan geleidelijk verlengd van 1430 meter in 1960 tot ruim het dubbele nu: 2880 meter.

De vliegtuigen werden in de loop der jaren steeds zwaarder, met steeds meer passagiers aan boord. Dat is goed voor de economie van dit eiland, want het toerisme is de grootste bron van inkomsten. Maar dat intensieve gebruik eist z'n tol. En net zoals je favoriete paar schoenen af en toe nieuwe zolen nodig heeft, vertoont ook de landingsbaan hier door het intensieve gebruik slijtageverschijnselen.

Ik maak het niet mooier dan het is: de baan van de luchthaven is in slechte conditie. Daar was het rapport van de NACO heel duidelijk over. Renovatie van de baan is nú noodzakelijk. Veiligheid staat voorop. Daarom heeft Nederland de portemonnee getrokken, zodat we voortvarend aan de baan kunnen beginnen. We gaan nu aanbesteden en begin volgend jaar start de uitvoering.

We hebben het over een bijzonder project, een hoogstandje, dat veel expertise vergt van Rijkswaterstaat, de inspectie en van de luchthaven. Immers, er is in het masterplan gekozen om de huidige baan op te knappen. En tijdens de verbouwing blijft de winkel wel open.

Het is geen optie om de luchthaven enkele weken op slot te doen. Daarmee zouden we zowel de inwoners van Bonaire als de reizigers ernstig benadelen. We houden dus de baan in gebruik terwijl die tegelijkertijd wordt vernieuwd.

Daarmee gaan we de eerste belangrijke fase in van de verwezenlijking van het masterplan. Dat is een essentiële stap, ook in het licht van de staatkundige hervormingen die dit jaar hun beslag krijgen. De prima manier waarop we hier samenwerken en zij aan zij problemen oplossen stemt optimistisch voor onze gezamenlijke toekomst. Voor de financiering van het andere urgente probleem op de luchthaven - verbeteringen van de brandweervoorzieningen - is nog overleg gaande met mijn collega van Binnenlandse Zaken. Ik heb er alle vertrouwen in dat we ook dat in goede banen kunnen leiden.

U weet dat we een moeilijke tijd doormaken, ook in Nederland. We hebben allemaal last van de economische crisis en daarom moeten we de tering naar de nering te zetten. Nederland staat net als vele andere landen in de wereld voor grote bezuinigingen. Wat voor regering we ook krijgen, elke euro zal tweemaal moeten worden omgedraaid.

De ambities voor deze luchthaven zijn ongewijzigd, maar de omstandigheden zijn door de financiële krapte wel veranderd. Dat betekent dat we stap voor stap naar ons doel van een vernieuwde luchthaven moeten toewerken. Door de harde realiteit kunnen we niet in één keer een te grote sprong maken. We moeten wel met z'n allen de overkant halen. En dat gaat ook lukken.

Beste mensen,
Vandaag vieren we met een symbolische starthandeling dat we de eerste klus gaan klaren. Met de renovatie van de landingsbaan zetten we een belangrijke stap voor deze luchthaven, voor heel Bonaire en dus ook straks voor heel Nederland. Met het werk aan de landingsbaan houden we dit wonderschone eiland op de kaart als fantastische plek waar iedereen altijd zijn zorgen achter zich kan laten.