Internationale Vierdaagse Nijmegen


Persbericht 2010.010, 8 juli 2010

Economische teruggang heeft geen invloed op sponsortrouw

Drie nieuwe namen op sponsorlijst Vierdaagse

Het sponsorkorps van de Internationale Vierdaagse Afstandsmarsen Nijmegen is dit jaar met drie nieuwe sponsoren - internet- en telefonieprovider Alice, academisch ziekenhuis UMC St Radboud en ict supplier I-Solve uit Heteren - uitgebreid. New Balance (schoenen, kleding) is en blijft, nu alweer voor het elfde jaar, hoofdsponsor van de Vierdaagse.

De economische teruggang heeft vooralsnog geen invloed op het sponsorkorps van de Vierdaagse. Bestaande sponsoren betonen zich bijzonder loyaal aan `The Walk of the World'. Bedrijven met grote merknamen die zich regelmatig aanmelden met het verzoek als (hoofd)sponsor te mogen toetreden, moeten helaas teleurgesteld worden. Want de sponsorstop die enkele jaren geleden door het bestuur van Stichting DE 4DAAGSE min of meer is ingesteld, is nog steeds van kracht.

Meerwaarde voor wandelaars

"We vervangen sponsoren die stoppen en we gaan alleen nieuwe verbintenissen aan met bedrijven die een duidelijke meerwaarde voor de wandelaars te bieden hebben. We waken ervoor dat de commercie de overhand gaat krijgen. Overigens zijn er wel waardevolle verbindingen met de Vierdaagsefeesten als uitbreiding denkbaar. Daar werken we in gezamenlijkheid aan", legt sponsorcoördinator Bram Brinkman uit. Vierdaagsemarsen en Vierdaagsefeesten waren samen in 2009 wederom het grootste meerdaagse buitenevenement in Nederland. Aan de wandelprestatietocht wordt door bijna 45.000 wandelaars deelgenomen. Met de Vierdaagsefeesten samen ontvangen stad en regio Nijmegen 2,5 miljoen bezoekers.

UMC St Radboud

De sponsorovereenkomst met UMC St Radboud is een bekrachtiging van de samenwerking die Vierdaagse en het academisch ziekenhuis al sinds 2007 hebben.
Met verder wetenschappelijk onderzoek naar de relatie tussen lichamelijke inspanning en extreme weeromstandigheden tijdens de Vierdaagse door de vakgroep inspanningsfysiologie van prof. Maria Hopman heeft UMC St Radboud bovendien voor het vierde jaar op rij een duidelijke link naar de wandelprestatietocht.
In ruil voor het onderzoekswerk en verdere advisering op het gebied van sport en gezondheid, krijgt UMC St Radboud gelegenheid zich te profileren door middel van promotie- en marketingacties die met sport en de Vierdaagse te maken hebben.

Alice

Met de komst van internet- en telefonieprovider Alice bij de Vierdaagse wordt dit jaar een lang gekoesterde wens vervuld. "Waar Alice zich eerder heeft ingezet als sponsor bij de MotoGP, Ferrari en het Italiaanse Ducati motorteam zoekt zij nu de uitdaging dichter bij huis. Alice is gevestigd in Nijmegen en levert met haar internetdiensten graag een bijdrage aan sportieve evenementen. De Nijmeegse Vierdaagse sluit hier perfect op aan. Alice heeft een gezicht dat aanspreekt, is persoonlijk en biedt een helder aanbod", verklaart marketeer Marjolein Kok de stap van Alice.
Wat gaan jullie doen voor de wandelaars? "Op start- en finishterrein de Wedren richten we een Alice lounge in", legt Kok uit. "Wandelaars kunnen hier gratis gebruik maken van draadloos internet. Er kan contact worden gezocht met familie en vrienden, de weersverwachting kan worden geraadpleegd en natuurlijk is hier tal van andere handige informatie te vinden. Daarnaast zet Alice een promoteam in. Zij maken foto's en geven leuke gadgets weg."

I-Solve

Automatiseerder I-Solve in Heteren staat de Vierdaagse dit jaar bij als de gespecialiseerde ICT-partner die zorgt voor verantwoorde technische infrastructuur tijdens het wandelevenement.
"I-Solve als sponsor en supplier van de Vierdaagse grijpt dit geweldige evenement in Nijmegen aan om een imagocampagne te starten en om ons wat scherper te profileren in de regio", meldt directeur Werner Elshof van het nog jonge bedrijf. I-Solve wil zich niet alleen richting organisatie manifesteren. "De wandelaars kunnen meedoen met een prijsvraagje via de schermen, waarbij aardige prijzen te winnen zijn."

Bekende sponsornamen

Naast de drie debutanten zijn tijdens de 94ste Vierdaagse natuurlijk ook weer de `oude en vertrouwde' sponsoren van de partij. Hoofdsponsor New Balance blijft zich als wereldwijd opererend schoenen- en kledingfabrikant vereenzelvigen met het grootste meerdaagse wandelspektakel in Nijmegen.
Brands als Compeed (pleisters), Albron (catering), Perskindol (spierverzorging), Electrabel (energie), ov9292 (reisinformatiegroep), Extran (sportdrank), Univé (verzekeringen), InterNLnet (internetprovider) zijn voor de Vierdaagse inmiddels bekende sponsornamen, die zonder uitzondering met hun producten-, diensten- en/of activiteitenaanbod, deels in het Promodorp op de Wedren, een fikse meerwaarde bieden aan het wandellegioen.

Mediapartners

Evenals bij voorgaande Vierdaagse edities treden SBS6, Omroep Gelderland en dagblad De Gelderlander tijdens de 94ste Vierdaagse weer op als mediapartners.

94^e EDITIE | 20-23 JULI 2010