WK zet Zuid-Afrika op de kaart

Amsterdam, 08 juli 2010

Via de organisatie van het WK-voetbal toont Zuid-Afrika zich aan de wereld. Het beeld van Zuid-Afrika is voor een kwart van de respondenten op de ING Vraag van Vandaag veranderd en voor één op de zeven positief beïnvloed. Toch staat Zuid-Afrika niet hoger op het lijstje met toekomstige vakantiebestemmingen.

WK als investering voor de toekomst

De Zuid-Afrikaanse overheid heeft vanwege het WK-voetbal flink geïnvesteerd in de economie. Alleen al 33 miljard rand (circa 3,5 miljard euro) werd uitgegeven aan telecommunicatie- en transportinfrastructuur en de bouw van stadions. Dat heeft voor extra bedrijvigheid en werkgelegenheid gezorgd. Ook de extra toeristen die voor het WK zijn gekomen, leveren een impuls op. Naar schatting van het accountantsbureau Grant Thornton betekent het WK alleen al in 2010 een extra economische groei van 0,5%. Uiteindelijk wil Zuid-Afrika zijn investering - waarvoor de overheid geld heeft moeten lenen - terugverdienen. Dat zou bijvoorbeeld kunnen door de komende jaren extra inkomsten uit toerisme of export te halen.

Zuid-Afrika niet hoger op vakantielijstje

Het is niet te verwachten dat er komende jaren veel extra Nederlandse toeristen naar Zuid-Afrika zullen komen. Van de 66.700 respondenten op de ING Vraag van Vandaag zet 5% de regenboognatie vanwege het WK hoger op het verlanglijstje van te bezoeken landen. Een groep van 9% zet het land juist lager op zijn wensenlijst. De overgrote meerderheid (85%) wordt niet door het WK beïnvloed of heeft geen mening. Het terugverdienen van de WK-investeringen lijkt dus niet van de Nederlandse toerist te moeten komen. Omdat Zuid-Afrika zo ver weg ligt - 11 uur vliegen - is het nu eenmaal niet zo'n populaire vakantiebestemming als Frankrijk of Duitsland. Frankrijk en Duitsland ontvingen in 2009 respectievelijk 2,8 en 3,5 miljoen Nederlandse vakantiegangers. Zuid-Afrika moet het de laatste jaren doen met zo'n 120.000 Nederlandse toeristen per jaar. Het ziet ernaar uit dat dit ook de komende jaren zo zal zijn.

Kwart heeft ander beeld van Zuid-Afrika door WK

De organisatie van het WK is voor Zuid-Afrika de uitgelezen kans om zich aan de wereld te laten zien. Tijdens het WK-voetbal komen er dagelijks beelden vanuit Zuid-Afrika de Nederlandse huiskamers binnen. Voor een kwart (26%) van de 77.200 respondenten op de ING Vraag van Vandaag is het beeld van Zuid-Afrika beïnvloed door het WK. Eén op de tien heeft zijn beeld in negatieve zin bijgesteld. Eén op de zeven is daarentegen positiever geworden over Zuid-Afrika. De groep die nu positiever tegen het land aankijkt, is groter dan de groep die negatiever is geworden. Als het 'merk Zuid-Afrika' beter bekend komt te staan, valt daar munt uit te slaan. Een beter imago kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat er meer (of duurdere) Zuid-Afrikaanse producten aan het buitenland kunnen worden verkocht - denk aan wijn en fruit.

Ook als Zuid-Afrika de WK-investeringen niet in klinkende munt terugverdient, kunnen er andere positieve zaken tegenover staan, zoals trots en saamhorigheid onder de bevolking. Of dat het waard is, is niet aan economen om te beoordelen.

© 2010 ING Economisch Bureau