Nationale Search Engine Monitor: Bing blijft in de schaduw van Google


NIJMEGEN, 20100708 -- Search Engine Mediabureau Checkit en onderzoeksbureau RMI presenteren de meest opvallende resultaten uit de Nationale Search Engine Monitor die werd uitgevoerd onder 1251 respondenten. Uit deze editie van het onderzoek blijkt dat Bing haar ambitie om marktaandeel te winnen ten koste van Google niet heeft kunnen waarmaken; slechts 1% van de internetgebruikers noemt Bing als de meest gebruikte zoekmachine.

Marktaandelen zoekmachines in Nederland laten minimale verschuiving zien
In de tabel hieronder staan gegevens over de bekendheid en het gebruik van de vijf bekendste zoekmachines van Nederland. Tussen haakjes staat de stijging of daling in procentpunten ten opzichte van de Nationale Search Engine Monitor die begin 2009 werd uitgebracht.

Geholpen bekendheid (in procenten)
Google 97
ilse 73
Yahoo! 67
Lycos 54
Altavista 48

Weleens gebruikt (in procenten)
Google 96
Vinden 6
ilse 5
Yahoo! 5
Bing (voorheen Live Search)

Meest gebruikt (in procenten)
Google 94
Vinden 3
Yahoo! 1
Bing (voorheen Live Search) 1
ilse 1
(C) Checkit/RMI Nationale Search
Engine Monitor, juli 2010

Meest opvallende resultaat is de minimale verschuiving in marktaandeel van de grootste zoekmachines van Nederland. Microsoft dacht met de geheel nieuwe zoekmachine Bing een krachtig wapen in handen te hebben om de strijd met Google aan te gaan. In Nederland heeft dit tot een minimaal resultaat van een marktaandeel van 1% geleid. Desondanks blijft Microsoft investeren om de Bing technologie te verbeteren. In landen om ons heen heeft dit een grotere impact gehad dan in Nederland. Volgens recent onderzoek van AT Internet Instituut heeft Bing inmiddels 3,8% van de markt in het Verenigd Koninkrijk in handen. Toch blijft dit slechts een kleine stap in de richting van serieuze concurrentie voor Google. Op dit moment wordt de Bing technologie ook in de Yahoo! zoekmachine geïmplementeerd, waarmee Microsoft hoopt het marktaandeel van Bing te vergroten.

Naamsbekendheid Nederlandse zoekmachines blijft onverminderd hoog
De naamsbekendheid van de verschillende zoekmachines blijft overall stabiel. Nederlandse zoekmachines als ilse en Vinden.nl behouden opvallend genoeg hun grote naamsbekendheid. Zo is 73% van de respondenten bekend met ilse, maar noemt slechts 1% deze als de meest gebruikte zoekmachine. Ook uit de naamsbekendheid resultaten blijkt dat het voor Bing lastig is om voet aan de grond te krijgen in de Nederlandse zoekmarkt. Ondanks een ruim marketingbudget ter introductie van Bing is slechts 24% van de Nederlandse internetgebruikers bekend met de nieuwe Microsoft zoekmachine.

Over de Nationale Search Engine Monitor
Dit is de vijftiende keer dat de Nationale Search Engine Monitor wordt gepresenteerd. Sinds 2002 onderzoeken Search Engine Mediabureau Checkit en onderzoeksbureau RMI de ontwikkelingen in het gebruik van zoekmachines in Nederland via een webvragenlijst. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 1251 Nederlandse internetgebruikers van 18 jaar of ouder en is representatief voor alle Nederlandse internetgebruikers.

Over Checkit
Checkit is het in 1999 opgerichte full service Search Engine Mediabureau dat met u meedenkt. Checkit behoort samen met iProspect Nederland, onderdeel van het grootste Search bureau ter wereld, tot het digitale netwerk Isobar. Checkit focust zich volledig op Search Engine Marketing en dit is een bewuste keuze. Door onze focus zijn wij de absolute expert op ons vakgebied. Om voorop te blijven lopen doen we regelmatig onderzoek waaronder de Top 100 online vindbaarheid en de Nationale Search Engine Monitor. Kijk voor meer informatie over de Nationale Search Engine Monitor op www.checkit.nl/nationalesearchenginemonitor.html.

Over RMI
RMI is een marktonderzoekbureau dat zich heeft gespecialiseerd in internet onderzoek, online onderzoek, usability analyse en website onderzoek. Kijk voor meer informatie over RMI op www.rminteractive.nl.





Ingezonden persbericht