Ingezonden persbericht


()


Onderzoek affilinet: ruim zestig procent Nederlanders deelt online aanbiedingen met vrienden en familie

Nederlanders, Duitsers, Britten en Spanjaarden delen meeste online aanbiedingen; Europees gemiddelde ligt op ruim zeventig procent

Amsterdam, 8 juli 2010 - Gemiddeld stuurt ruim zeventig procent van de Europese internetters leuke of interessante aanbiedingen door aan bekenden. Van alle Europeanen scoren de Spanjaarden het hoogst: maar liefst 94 procent van hen deelt aanbiedingen op internet met vrienden en familie. Ze worden gevolgd door de Britten met 77 procent en de Duitsers met 73 procent. Van de Nederlanders vertelt 63 procent anderen over aanbiedingen die ze online gevonden hebben. Daarnaast staan Nederlandse consumenten het meest open voor online advertenties. Twaalf procent verklaart op basis van deze advertenties aankopen te doen. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van affilinet in Nederland, Groot-Brittannië, Spanje en Frankrijk. Het onderzoek is uitgevoerd in juni 2010, onder 2.566 respondenten.

De opvallende uitkomsten uit het affilinet-onderzoek betekenen goed nieuws voor adverteerders op internet. Als een vriend, kennis of familielid iemand een advertentie doorstuurt, is de kans groot dat de ontvanger deze e-mail opent en bewust naar de aanbieding kijkt. Een bekende afzender komt tevens de geloofwaardigheid van de (kortings)actie ten goede. Voor internetadverteerders is het dan ook een aanrader om op websites buttons te plaatsen, waarmee mensen eenvoudig een product kunnen aanbevelen aan iemand anders.

Van alle respondenten zijn de Nederlanders het minst beïnvloedbaar door kortingscodes. 74 procent van de Nederlandse respondenten zegt dat vouchercodes geen effect hebben op hun houding ten opzichte van een merk.

"Dit onderzoek bevestigt nogmaals het toenemend belang van online advertising. De resultaten laten zien dat mensen wel degelijk oog hebben voor aanbiedingen op het web en deze ook nog eens vaak doorsturen. Door het ze makkelijk te maken, wordt je bereik nog groter", zegt Bas Rogaar, Country Manager Nederland bij affilinet. "Er is een duidelijke trend waarneembaar dat door het gebruik van sociale media mensen ook meer geneigd zijn om naast informatie en entertainment ook aanbiedingen en kortingsacties te delen. Daarom is het als adverteerder zeer lucratief om affiliate marketing volledig op te nemen in de marketingstrategie."

Over affilinet
affilinet is de specialist voor affiliate-marketing. Met vestigingen in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Nederland beheert affilinet een leidend Europees affiliate-netwerk en is het bedrijf marktleider in de Duitssprekende landen. In Europa maken rond de 1.500 bedrijven (adverteerders) gebruik van de diensten van affilinet, naast ongeveer vierhonderdduizend website-eigenaren (publishers). affilinet biedt naast het klassieke affiliate-netwerkbeheer met puur resultaatgerichte vergoedingsmodellen een bijzonder omvangrijk aanbod van diensten en flexibele productoplossingen, alsmede innovatieve marketinginstrumenten. Al meer dan tien jaar is affilinet succesvol actief op het gebied van affiliate-marketing. Voor meer informatie: www.affili.net.