Gemeente Hilversum

Geen grote wijzigingen in definitief ontwerp kruispunten Oosterengweg

publicatiedatum: woensdag 7 juli 2010

Het college van burgemeester en wethouders heeft deze week het Definitief Ontwerp van twee kruispunten op Oosterengweg goedgekeurd. Het gaat om de kruisingen met de Van Riebeeckweg en met de Kamerlingh Onnesweg/Jan van der Heijdenstraat/Liebergerweg. Bij het ontwerp van de laatste kruising hoort ook de herinrichting van de Oosterengweg tot aan de Riebeeck Galerij en van de Kamerlingh Onnesweg tot aan de Reigerstraat. Die wegvakken krijgen vrijliggende fietspaden.

Het zijn de laatste twee projecten van het Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. (IBP) waarover nu alleen de gemeenteraad zich - in september - nog moet uitspreken. Het is de bedoeling om ze volgend voorjaar uit te voeren, net als het grootste IBP-project op de Ring Oost: de ongelijkvloerse kruising Oostereind/Soestdijkerstraatweg, waarmee de gemeenteraad vorig jaar al heeft ingestemd.

Inspraak
Vergeleken met het Voorlopig Ontwerp zijn er geen grote veranderingen aangebracht. Onder invloed van de inspraak is wel de oversteek voor fietsers vanaf de Kamerlingh Onnesweg naar het centrumdeel van Liebergerweg verbeterd alsook de oversteek voor fietsers op de kruising van de Oosterengweg met de Oude Amersfoortseweg. Verder krijgen de wegvakken op de Oosterengweg en de Kamerlingh Onnesweg stil asfalt.

Kruising Oosterengweg/Kamerlingh Onnesweg
Op deze kruising verdwijnen de verkeerslichten. Ervoor in de plaats wordt een voorrangspleintje aangelegd zoals eerder is gebeurd op de kruising Kamerlingh Onnesweg/Minckelersstraat. Met het voorrangspleintje krijgt dit ingewikkelde kruispunt een overzichtelijkere inrichting. De scherpe bocht van de Oosterengweg naar de Kamerlingh Onnesweg wordt een vloeiend verlopende bocht. Daarmee wordt het doorgaande karakter van de buitenring versterkt. De Jan van der Heijdenstraat sluit hier loodrecht (als bij een T-splitsing) op aan, waardoor dit een ondergeschikte rijrichting wordt. De Liebergerweg wordt aan de centrumkant aangetakt op de Jan van de Heijdenstraat.

Kruising Oosterengweg/Van Riebeeckweg
De huidige verkeersregeling met 'alle fietsers tegelijk groen' belemmert de doorstroming van de buitenring en wordt met de herinrichting losgelaten. Per rijrichting krijgen fietsers en auto's gelijktijdig groen. Zo kan alle verkeer sneller en vaker afgewikkeld worden.

Procedure / uitvoering
Het Definitief Ontwerp voor de kruisingen Oosterengweg wordt op woensdag 8 september besproken in de Discussie van de gemeenteraad. Het is de bedoeling de projecten in het voorjaar van 2011 te starten met de uitvoering.

Integraal BereikbaarheidsPlan
De herinrichting van de kruisingen op de Oosterengweg is onderdeel van het Integraal BereikbaarheidsPlan Hilversum e.o. (IBP). Dat plan beoogt o.m. om op de buitenring op kruispuntniveau de capaciteit te vergroten en daardoor de doorstroming te bevorderen. Via de website www.hilversumbeterbereikbaar.nl zijn de ontwerpen in te zien en te downloaden.