Ökowatch vestigt de aandacht op de laatste aanval van Greenpeace tegen de zakenwereld

BERLIJN--(BUSINESS WIRE)-- 20100708 --

Ökowatch, de Duitse groep voor toezicht op milieuzaken, heeft bedrijven wereldwijd opgeroepen niet te bezwijken voor de bedreigingen van greenmail van Greenpeace tegen hen:

“Greenpeace heeft nog maar eens een verslag de wereld ingestuurd, geprotesteerd tegen een bedrijf en actie geëist tegen een multinational. Deze keer was het Sinar Mas met klanten, zoals Tesco en Kentucky Fried Chicken; gisteren was het Nestlé en Unilever. Al te vaak blijkt na nazicht van de beschuldigingen, wanneer het verhaal geen voorpaginanieuws meer is, dat er in het algemeen geen grond is voor de geuite stellingen."

"Notoir is dat de campagnes van Greenpeace empirische gegevens missen. Greenpeace slaat daarbij geen acht op de negatieve gevolgen van de campagnes voor mensen en economieën in ontwikkelingslanden. Wij dringen erop aan dat de doelwitten van Greenpeace, zoals Tesco, Kentucky Fried Chicken, Wal-Mart, Auchan, WH Smith, Hewlett Packard, Corporate Express en Cosmopolitan, niet het slachtoffer worden van de greenmail, zoals gebeurd is met andere bedrijven, zoals Carrefour en Unilever."

"Al te vaak nemen bedrijven de feiten aan zoals ze aan hen door Greenpeace worden voorgesteld, zonder eerst aan due diligence te doen. Ökowatch is er om vraagtekens te zetten bij de feiten van Greenpeace en andere milieugroepen, zoals het WWF, en blijft een ander gezichtpunt naar voren brengen waarbij gezonde gegevens en vrije en eerlijke handel worden gewaardeerd. Wij moedigen de zakenwereld aan om hetzelfde te doen."

Ökowatch heeft als doel op kritische wijze vereisten inzake milieubeleid van regeringen en niet-gouvernementele organisaties te evalueren en de werkelijke gevolgen ervan op de mens, de maatschappij en het milieu te onderzoeken.

Meer informatie over Ökowatch vindt u op internet bij oekowatch.org.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal welke als enige juridische geldigheid beoogt.

CONTACT:
Ökowatch
Fabian Heinzel
Redactie
E-mail: info@oekowatch.org
Telefoon: +49 3212 1180708

oekowatch.org