Rijksvoorlichtingsdienst

Website voor consultatie over wetgeving 140.000 keer bezocht

In het afgelopen jaar is de website www.internetconsultatie.nl ongeveer 140.000 keer bezocht door in totaal circa 37.000 bezoekers, die gemiddeld 24 minuten op de site bleven. Ongeveer een derde deel van deze bezoekers heeft vaker dan één keer de website bezocht. Dit blijkt uit een brief van minister Hirsch Ballin van Justitie die vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd en waarin ervaringen staan met internetconsultatie over wetten en regels die ministeries maken. Burgers, bedrijven en belangengroepen kunnen via de website reageren.

Het aantal bezoekers is veel hoger dan het aantal reacties op consultaties over regelingen. Dat wijst erop dat de website zeker niet alleen bezocht wordt door mensen die een bijdrage willen leveren aan een consultatie, maar juist ook door mensen die geïnformeerd willen worden over wetgevingsvoorstellen die in voorbereiding zijn.

Het rijksbrede, tweejarige experiment internetconsultatie is vorig jaar juni begonnen met de presentatie van de website www.internetconsultatie.nl. Internet is een belangrijk hulpmiddel om het proces van consultatie over wetgeving transparanter en voor meer mensen toegankelijk te maken. Zo kan ook beter gebruik worden gemaakt van de in de samenleving aanwezige kennis en ervaring.

Sinds de start van het experiment zijn 50 voorstellen voor consultatie aangeboden via de website. Deze consultaties bieden een waardevolle hoeveelheid aan ervaringsgegevens. Zowel particulieren als bedrijven en maatschappelijke instellingen reageren. Het onderwerp lijkt hierbij bepalend te zijn. Ook zijn doelgroepen bereikt die anders niet bij consultaties worden betrokken, zoals kleine ondernemers en particulieren. Het grootste aantal reacties op een consultatie bedroeg 136. Er zijn een paar regelingen geweest waarop geen enkele reactie is ontvangen.

De inhoud van de reacties varieert: soms geeft men alleen aan dat men het een goed of juist een slecht voorstel vindt, maar vaker geeft men concrete suggesties tot verbetering of aanvulling van voorstellen. Over het algemeen komt de site tegemoet aan de wensen en behoeften van de deelnemers aan de consultaties en de medewerkers van de departementen. Aan degenen die hebben gereageerd is automatisch de vraag voorgelegd of zij het systeem gebruiksvriendelijk vinden. Het overgrote deel van de bijna 300 mensen, die deze vraag hebben beantwoord, vindt het systeem gebruiksvriendelijk. Een kleine minderheid deelt die mening niet en vindt dat de toelichtingen bij de regelingen voldoende begrijpelijk moeten zijn om goed te kunnen reageren.

Vaak duurt het te lang voordat een verslag wordt geplaatst over de belangrijkste resultaten van de internetconsultatie en de veranderingen die als gevolg hiervan in het voorstel zijn aangebracht. Het verslag is een terugkoppeling aan individuele personen en organisaties die een reactie hebben gegeven.

De ervaringen met internetconsultatie geven aanleiding voor verbetering met het oog op de eindevaluatie. Op basis van deze evaluatie kan een volgend kabinet vóór het einde van het experiment op 1 juli 2011 een beslissing nemen over de vraag of en in hoeverre internetconsultatie een structureel onderdeel moet worden van het wetgevingsproces.

Voor een effectieve consultatie via internet is het van groot belang dat de gehanteerde taal en de teksten voldoende begrijpelijk en toegankelijk zijn voor de doelgroepen van de regeling. Dit betekent dat de departementen moeten investeren in de coaching en opleiding van medewerkers als het gaat om het schrijven van toegankelijke teksten en instructies. Verder moet het verslag voldoende en begrijpelijke informatie bevatten over de respons op de consultatie en de verwerking daarvan in de ontwerpregeling. Bovendien moet het verslag tijdig op de website voor internetconsultatie staan.Tot slot zal meer bekendheid worden gegeven aan het experiment en de consultaties. Er zullen meer persberichten over consultaties worden uitgegeven met een link naar de website en er komen aankondigingen op andere sites die door doelgroepen worden bezocht. Ook zullen doelgroepen gerichter worden benaderd. Verder worden andere communicatieve acties voorbereid die moeten leiden tot een groter bereik.

Noot voor redacties (