Project Gemeente Westland

tevreden over dienstverlening gemeente

Westlanders tevreden over dienstverlening gemeente

Publicatiedatum:

De gemeente Westland heeft in april 2010 bezoekers van het gemeentehuis, telefonische klanten en de gebruikers van het digitaal loket gevraagd hoe zij de dienstverlening ervaren. Met een gemiddelde van een 7.5 geven zij de gemeente een ruime voldoende.

Service
Inwoners van Westland waarderen het Serviceloket in het gemeentekantoor Naaldwijk met een 7.6, het telefonisch contact met de gemeente met een 7.7 en het digitaal loket met een 7.4. Het gemeentelijk callcenter scoort hoger dan in 2009 en ook hoger dan de vergelijkbare gemeente. Het digitaal loket vertoont ten opzichte van 2009 een stabiel beeld.

Openingstijden en wachttijden
De openingstijden en de wachttijden in gemeente Westland krijgen een mindere beoordeling. Dit is opvallend omdat deze ruimer zijn dan in gemeentes van vergelijkbare grootte en de wachttijden korter.

Kosten gemeentelijke producten
Hetzelfde geldt voor de prijzen van de verschillende gemeentelijke producten zoals een rijbewijs of een paspoort. Deze zijn gelijk of lager dan bij een gemeente van vergelijkbare grootte en toch krijgt Westland een mindere beoordeling.

Afspraak maken loont
Door het maken van een afspraak is het bovendien mogelijk om wachttijden grotendeels te voorkomen. Afspraken kunnen zowel telefonisch als via de website gemaakt worden voor het aanvragen van een groot aantal producten zoals een rijbewijs en een paspoort. Voor een aantal producten geldt bovendien een korting van EUR1,50 als men een afspraak maakt.

Met dit klanttevredenheidsonderzoek neemt gemeente Westland deel aan de benchmark publiekszaken uitgevoerd door TNS-NIPO. In totaal hebben 99 gemeenten deelgenomen. Het onderzoek is in te zien op de website van de gemeente Westland.