GroenLinks

Handen uit de mouwen om lucht schoner te maken

Vrijdag 9 juli 2010, 14:11u - Liesbeth van Tongeren

Een veel groter deel van de totale hoeveelheid fijnstof in de lucht blijkt afkomstig te zijn van menselijk handelen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld zand of zeezout schaadt dit soort fijnstof, afkomstig van verkeer, industrie en landbouw, onze gezondheid. GroenLinks wil weten wat de minister van VROM hiertegen onderneemt. De EU komt in 2012 met nieuwe, strengere, normen voor de allerkleinste fijnstof deeltjes. Onderzoekers van o.a. het Planbureau voor de Leefomgeving wijzen erop, dat het huidige beleid tekort zal schieten om tijdig de lucht in Nederland schoner te maken.

De onderzoekers concluderen dat er minder fijnstof uit het buitenland komt aanwaaien dan eerder werd aangenomen en dat zeezout een minder groot bestanddeel is van de totale hoeveelheid fijnstof in Nederland. GroenLinks Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren: "We worden op tijd gewaarschuwd dat de lucht niet snel genoeg schoon wordt. Onderzoek laat zien dat het echt menselijke activiteiten zijn die de lucht verontreinigen en dus zijn wij het zelf die de lucht ook weer schoon kunnen maken."
Begin deze eeuw toonde de politiek zich overvallen door de striktere Europese regels voor luchtkwaliteit en de consequenties die deze hadden voor de bouw van huizen en wegen. Van Tongeren: "Dat hoeft niet weer te gebeuren. handen moeten echt uit de mouwen, zodat maatregelen voor minder verkeer, minder intensieve landbouw en meer duurzame energie snel effect hebben."

GroenLinks vindt met de onderzoekers van het PBL dat de zogenaamde zeezoutaftrek moet worden herzien. Er zit immers veel minder zeezout in de fijnstofcocktail dan gedacht en meer écht ongezonde deeltjes, zoals roet en uitlaatgassen. "Met die zeezoutaftrek rekenen we de lucht schoon en houden we onszelf voor de gek", aldus Van Tongeren.

GroenLinks Tweede Kamerlid Van Tongeren (woordvoerder milieu) heeft de demissionaire minister van VROM, mw. Huizinga, een aantal vragen gesteld naar aanleiding van het rapport `Beleidsgericht onderzoeksprogramma fijnstof' dat opgesteld is door het PBL:
1. Kent u het rapport `Beleidsgericht onderzoeksprogramma fijn stof' van het Planbureau voor de Leefomgeving. ECN, het RIVM en TNO?
2. Welke consequenties voor uw beleid rond het verbeteren van de luchtkwaliteit zou de conclusie kunnen hebben, dat 70 tot 80 procent van het fijn stof (PM10) afkomstig is uit door menselijk handelen gevormde bestanddelen, 25 procent meer dan tot dusverre werd aangenomen?

3. Bent u bereid vervolgonderzoek te laten doen naar het gegevens dat de trends in de concentraties verontreiniging in steden niet zo eenduidig zijn? Zo nee, waarom niet?

4. Welke consequenties voor uw beleid rond het verbeteren van de luchtkwaliteit trekt u uit de conclusie dat de Nederlandse bijdrage aan fijnstofconcentraties hoger is dan eerder verondersteld en er dus minder uit het buitenland komt `aanwaaiden'?

5. Wat is uw reactie op de uitgesproken verwachting dat er zowel extra nationaal als Europees beleid nodig is als de Europese doelstellingen voor PM2,5 die in 2012 bekend wordt gemaakt op basis van gegevens uit voorgaande jaren aan de hoge kant uitvalt?
6. Ziet u in deze waarschuwing aanleiding om de lucht in zeer vervuilde binnensteden schoner te maken door (versnelde) invoering van milieuzones voor bestelwagens, het afschaffen van het belastingvoordeel op rode diesel of het uitbreiden van 80-kilometerzones? Zo nee, waarom niet?

7. Wat is uw reactie op de conclusie dat de afname van de concentratie fijn stof in de periode tussen 1990 en 2000 sneller ging dan nu, dus dat maatregelen die als `laaghangend fruit' zijn te beoordelen al genomen zijn?

8. Was u bekend met het feit dat houtkachels en open haarden op winterdagen lokaal verantwoordelijk zijn voor 30 tot 40 procent van de fijn stofconcentraties en ziet u in deze conclusie aanleiding beleid te ontwikkelen om deze piekconcentraties door kachels terug te brengen? Zo ja, ziet u bijvoorbeeld mogelijkheden voor het stellen van normen aan kachels of haarden via de EU of in het bouwbesluit? Zo nee, waarom niet?

9. Bent u bereid de zeezoutaftrekregeling te herzien, zoals geadviseerd wordt, omdat er naar nu blijkt veel minder zeezout in de lucht zit dan werd verondersteld op het moment van de totstandkoming van die aftrekregeling? Zo nee, waarom niet?

10. Acht u het waarschijnlijk dat de EU de regels voor de zeezoutaftrek gaat herzien, nu blijkt dat de aannames daaromtrent niet correct blijken? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe gaat u daarop anticiperen?

http://www.pbl.nl/nl/publicaties/2010/Beleidsgericht-onderzoeksprogramm a-fijn-stof.-Resultaten-op-hoofdlijnen-en-beleidsconsequenties.html